نخست وزیر ترکیه در دیدار با همتای عراقی: در مبارزه با داعش و حفظ تمامیت ارضی در کنار دولت بغداد هستیم

کدخبر: ۱۸۷۷۳۸
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: در مبارزه با گروه تروریستی داعش و حفظ تمامیت ارضی عراق در کنار دولت مرکزی بغداد هستیم.
نخست وزیر ترکیه در دیدار با همتای عراقی: در مبارزه با داعش و حفظ تمامیت ارضی در کنار دولت بغداد هستیم

به گزارش ایرنا، یلدریم چهارشنبه شب در نشست مشترک خبری با حیدر العبادی همتای عراقی خود با تاکید بر این که ترکیه از تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی عراق حمایت قاطع می کند، افزود: از گام های قاطع همتای عراقی خود به ویژه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش و حفظ تمامیت ارضی عراق در پی برگزاری همه پرسی غیر قانونی در اقلیم کردستان عراق قدردانی و حمایت می کنیم.

وی بیان کرد: خوشحالی برادران عراقی ما باعث شادی ماست و غم و اندوه آنها نیز ما را ناراحت می کند و به همین دلیل از تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی این کشور حمایت می کنیم و برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل جدید در اقلیم کردستان عراق در کنار دولت عراق هستیم.

وی با بیان این که مشکلات به طور یکجانبه حل نمی شود، تاکید کرد: بدون شک ما در برابر کوچکترین اتفاقی که یکپارچگی عراق را تهدید کند، در کنار عراق هستیم و خواهیم بود.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: به رغم هشدار کشورهای همسایه٬ ایران، دولت مرکزی عراق و تمام جامعه جهانی یک همه پرسی غیر قانونی توسط اقلیم کردستان عراق برگزار شد که هرگز به رسمیت شناخته نمی شود.

وی ادامه داد: از گام های دولت عراق برای برقراری اقتدار فدرال و ایستادگی مصمم نخست وزیر عراق در دوره برگزاری همه پرسی غیر قانونی در اقلیم کردستان عراق استقبال می کنیم و در این زمینه در کنار دولت و حکومت عراق هستیم.

وی اظهار کرد: باز پس گرفتن کرکوک که اقشار مختلف مردم در آن به سر می برند٬ و همچنین نحوه مدیریت و برقراری امنیت در آن منطقه بسیار مهم است و امیدواریم که اعراب، ترکمن ها، کردها و دیگر گروه های قومی در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند.

وی افزود: اهداف مشترک بعدی ما برگزاری نشست های مشترک وزارتخانه های دو کشور جهت ریشه کن کردن همه گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در خاک ترکیه، عراق و سوریه است.

وی همچنین گفت: پس از این اقدامات، توسعه روابط اقتصادی و حمایت از فعالیتهای بازسازی به ویژه در مناطق آسیب دیده در موصل و کرکوک و دیگر نقاط عراق در صدر دستور کار دو کشور قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: اداره گذرگاه های گمرکی مرزی بر اساس قانون اساسی عراق حق دولت مرکزی است و ما نیز بر این اساس با دولت بغداد هماهنگ عمل خواهیم کرد.

وی امیدواری کرد که از این به بعد ترکیه با عراق برای بازسازی و تامین آرامش هر دو کشور به ویژه افزایش حجم مبادلات تجاری دو جانبه همکاری نزدیکی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، در خصوص برگزاری نشست وزارت خانه های مشترک دو کشور در اسرع وقت در استانبول به توافق رسیدیم.

وی همچنین گفت: ترکیه پس از فراخوان برادران عراقی در پی برگزاری همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستن عراق، تدابیری را اتخاذ کرد و از این به بعد نیز تدابیر لازم را با حساسیت آسیب ندیدن ساکنان شمال عراق با هم اتخاذ خواهیم کر چرا که مردم بی گناه مسئول این همه پرسی نیستند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این نشست مشترک گفت: خواستار ارتقای روابط با ترکیه به بالاترین سطح هستیم و برای این امر به همراه هیاتی عالیرتبه متشکل از وزرای عراقی به آنکارا آمده ایم و به روابط خود با ترکیه اهمیت زیادی قائل هستیم.

وی افزود: ما علاوه بر گسترش روابط ترکیه و عراق در زمینه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انرژی در صددیم تا در زمینه سیاسی نیز همکاری خود را با ترکیه ارتقاء و گسترش دهیم.

العبادی بیان کرد: رویکرد و همکاری جامعه جهانی و کشورهای همسایه با حکومت مرکزی عراق در زمینه مبارزه با تهدید تجزیه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار کرد: بدون شک با حمایت و کمک ترکیه و دیگر کشورهای همسایه از تمامیت ارضی عراق و برتری قانون اساسی حفاظت شده و از همه مهمتر از تجزیه کشور جلوگیری شد.

به گزارش ایرنا، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه از حیدر العبادی همتای عراقی خود در کاخ چانکایای آنکارا به صورت رسمی استقبال کرد و دو طرف همراه با هیات های کارشناسی و وزرا به مذاکره دوجانبه پرداختند.

به گزارش ایرنا، در سفر روز چهارشنبه نخست وزیر عراق به آنکارا، العبادی دیداری خصوصی با رجب طیب اردوغان داشت و هیات های دو طرف به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات تعیین شده پرداختند.

هیات عراقی با هیات طرف ترکیه شامل مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی، بولنت تفنگچی وزیر گمرگ و تجارت، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، ویسل اراوغلو وزیر جنگلداری و امور آب به گفت و گو مذاکره پرداختند.

وی پس از دیدار با مقامات ترک برای دیدار و مذاکره با مقامات ایرانی راهی تهران شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید