غلامی:برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام، آمده‌ام تحول ایجاد کنم

کدخبر: ۱۸۸۱۱۷
وزیر پیشنهادی علوم در آخرین دفاع از خود در مجلس رای اعتماد گفت: من برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیرانی اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. من آمده‌ام تا کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم و از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی به خصوص اشتغال و اقتصاد مقاومتی استفاده کنم.

منصور غلامی در آخرین نطق خود در مجلس در دفاع از انتخابش به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: من اگر امروز با نظر و رای شما توفیق خدمت به نهاد علم را بیابم در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که با پشتوانه خداوند و حمایت دانشجویان عزیز و پشتیبانی ارگان و قوا و نهادهای حاکم بر کشور عبور از آن آسان‌تر خواهد کرد.

او افزود: با آگاهی از بار سنگین این مسئولیت وظیفه خود دانستم که تجربه خود را در این مقطع حساس تاریخی در جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم.

پیش از من عزیزانی از جمله آقای سید ضیاء هاشمی این وزارتخانه را هدایت کردند. حافظه تاریخی دانشجویان ایران این عزیزان را به ویژه سکان‌دارانی را که در دولت یازدهم در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشته‌اند همواره به خاطر خواهند داشت.  

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: در این راستا خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب مسائل پیش روی دانشگاه می‌دانم.

غلامی افزود: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم. هرگز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم و فرزند نهاده‌های علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده‌ام و با ۱۲ سال سابقه در دانشگاه بزرگ کشور نامزد وزارتخانه علوم شده‌ام.

او با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات خود در دانشگاه همدان گفت: باید بگویم که از دل دانشگاهی برآمدم که نخستین برنامه ایرانی را براساس نیاز محوری آغاز کرد. اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با بوعلی سینا آغاز شد و امروز نهادهای بین المللی آن را تایید می‌کنند.  

غلامی ادامه داد: تجربه مدیریت و نقش آفرینی در واحدهای دانشگاهی در چند استان اندوخته‌ای را فراهم کرده که بر مشکلات دانشگاه‌ها آگاه باشم.

او رویکرد اصلی خود را دانشگاه محوری بر مبنای عمل دانست و افزود: قطعا این مهم با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها محقق می شود.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: من فرزند انقلابم و برای پیشبردم یعنی استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی همواره می‌کوشم تا در چارچوب قانون نسبت به نیازهای زمانه مسئولیت پذیر باشم.

او با بیان اینکه دانشگاه‌ها محل اصلی تجارب اندیشه و رشد توسعه علمی است، گفت: آزادی‌های علمی و اجتماعی و امنیت استاد و دانشجوی و کارکنان خدوم آموزش عالی از نظر من لازمه حیات داشگاه است و امنیتی شدن دانشگاه را مخل همبستگی می دانم.  

غلامی گفت: دانشگاه عبادتگاهی است که هر کسی که وارد می‌شود باید ارتقا اخلاقی پیدا کند.

او افزود: من با وجود این که بر آمده از اصلاحات هستم ولی معتقدم که اصلاح طلب و اصول‌گرا می‌توانند دور یک میز براساس قانون و مدارا بنشینند و برای سربلندی ایران تلاش کنند.  

وزیر پیشنهادی علوم افزود: تلاش می‌کنم گوش شنوا برای نقد‌ها باشم و چشمم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم.

او افزود: در این روزها که برای معرفی خود پشت سر گذاشته‌ام جلساتی با فراکسیون و دانشجویان داشته‌ام و نقد‌ها را دنبال کرده‌ام و با عمده نگرانی‌ها احساس همدلی می‌کنم. گرچه به اعتبار پیشینه‌هایم خود را مستحق آن نمی‌دانم ولی باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود.

غلامی افزود: راه درست پیش روی ما گفت‌و‌گو است باید بر سر مسائل پیش روی خود بیاموزیم که گفت‌و‌گو کنیم چرا که گفت‌وگو دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه امروز آمد‌ام تا باری از روی دوش آموزش عالی بردارم، گفت: سید ضیاء هاشمی وزارتخانه را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی اداره کرد ولی آیا می‌توان دانشگاه را با سرپرست اداره کرد؟

او افزود: در صورت رای اعتماد مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور بر عهده من خواهد بود. در این مسئولیت باید دست به دست هم دهیم تا این وزارت را براساس توسعه علمی اداره کنیم.

غلامی گفت: من برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیرانی اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. من آمده‌ام تا کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم و از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی به خصوص اشتغال و اقتصاد مقاومتی استفاده کنم. برای پیشبرد آنچه امروز گفتم برنامه‌ای تقدیم کردم که ماهیت عملی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی برای تحقق آموزش عالی و پژوهشی کشور استوار است.

او با اشاره به نظرات مخالف و موافق نمایندگان گفت: در نگارش این برنامه نظرات راهگشای روسای ۱۳ دانشگاه کشور را شنیدم و از تجارب و پیشنهادات آنان بهره بردم.

غلامی در ادامه برخی از برنامه‌های خود برای آموزش عالی و دانشگاه‌ها را برشمرد:

۱.             ارتقاء برنامه کیفی آموزشی با تاکید بر مهارت آموزی در دانش آموختگان و حذف دانشگاه‌های بی درآمد و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای

۲.             استفاده از توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناروی در کمک به دستگاه‌های مسئول برای حل بحران‌های پیش‌رو

۳.             ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به ویژه مراکز تازه تاسیس

۴.             سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های جامعه محور و خلاق که حل مشکلات کشور را مد نظر قرار دهند.

۵.             توجه و ارتقاء علوم انسانی و نهادینه کردن کرسی‌های آزاد اندیشی

۶.             تجاری سازی محصولات دانش بنیان

۷.             انقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان متناسب با نیازهای جامعه

۸.             توسعه دیپلماسی علمی که از تاکیدات مقام معظم رهبری اسن به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه

۹.             تداوم و تقویت بنیان‌های نیکوکاری برای کمک به توسعه علم و فناری

۱۰.    توسعه تشکل‌های دانشجویی فرهنگی و سیاسی و صنفی و بهره ‌گیری از ظرفیت‌های آنها در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها به ویژه در عرصه‌های تربیتی دانشجویی

۱۱.    رشد قابل توجه دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها فرصت مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی در کشور ایجاد کردخ است و برهمین اساس نقش آفرینی زنان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.

۱۲.    اجتناب از برخوردهای اجتماعی و امنیتی

۱۳.    هیچ تشکلی نباید با محدودیت در دانشگاه برخوردار باشد

۱۴.    تلاش برای جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده آموزش عالی و تعامل همگانی و توسعه مدیریت دانشگاهی و کاستن نگاه امنیتی است.

او افزود: بدیهی است که رهنمودهای مقام معظم رهبری دارای جامعیت و شفایت لازم بوده است. حضور چند روزه در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان محترم و دلسوز در کمیسیون‌های گوناگون و به ویژه آموزش احساس خوب و نوید بخشی را در رابطه با ضرورت این ظرفیت در من ایجاد کرده است.

غلامی افزود: از نمایندگان محترم که به عنوان مخالف در تذکر نکاتی داشتند تشکر می‌کنم و بسیاری از این نکات در آیین نامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

آروزمندم که اگر توفیق رای اعتماد را داشتم در تمامی برنامه به صورت تشکیل کارگروه تخصصی و اجرای برای تحقق آنها حرکتی وسیع آغاز کنم. امیدوارم رای اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت دوازدهم باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید