زائران اربعین؛ از سیم‌کارت‌ های عراقی استفاده کنید

کدخبر: ۱۸۸۱۳۵
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:«بهتر است زائران اربعین در دوره‌ای که در کربلا و نجف به سر می‌برند، از سیم کارت‌های عراقی استفاده کنند.»

محمدجواد جهرمی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در پاسخ به سوال خبرآنلاین در خصوص طرح رجیستری اظهار داشت: «طرح فعلا آغاز شده و دوره مقدماتی و پایش را می‌گذراند. در این بخش قرار است گوشی‌های فعال ثبت شوند.»

وی افزود: «هفته قبل بود که اعلام کردند بالغ بر ۶۰ درصد گوشی‌ها ثبت شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنم مرحله پایش تا پایان هفته جاری به پایان برسد. ما از هفته بعد وارد فاز اجرایی می‌شویم. »

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: «بهتر است زائران اربعین در دوره‌ای که در کربلا و نجف به سر می‌برند، از سیم کارت‌های عراقی استفاده کنند.»

جهرمی افزود: «مذاکرات با عراق برای ارائه خدمات ارتباطی به زوار ادامه دارد ، اما هنوز سیگنال مبتی از سوی عراق اعلام نشده است.»

او در توضیح این مطلب گفت: «برای اربعین در سه حوزه ضرورت ارائه خدمات ارتباطی وجود دارد؛ حوزه‌ای که تحت حاکمیت ماست، که در این بخش مشکل خاصی وجود ندارد و خدمات رایگان وای‌فای ایجاد شده است. در بخشی قرار بود در حوزه ارتباطات ایران و عراق ظرفیت‌سازی شود که البته سال قبل ظرفیت‌ها دو برابر و امسال نیز نسبت به سال گذشته باز دو برابر افزایش یافته است. آنچه مهم است، به حوزه تحت حاکمیت عراق برمی‌گردد که در اختیار ما نیست و باید برای همکاری با اپراتورهای عراقی صحبت کنیم. در سفری هم که به عراق داشتیم، مذاکراتی صورت گرفت و به تفاهم رسیدیم و اعلام کردیم که آماده کاهش قیمت از سوی طرف ایرانی هستیم.»

جهرمی تصریح کرد: «در خبرها دیدم که گفتند هزینه تماس برای آمریکا ۷۰ تومان و برای عراق ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان است. به طور طبیعی برای انتقال هر دقیقه مکامله، اپراتور ایرانی باید مبلغی را به اپراتور عراقی بپردازد. در نتیجه هزینه تماس وابسته به مبلغی است که اپراتور عراقی اعلام می‌کند. اگر آنها حاضر به کاهش قیمت باشند، ایران نرخ‌ها را کاهش خواهد داد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.»

او در خصوص پوشش ارتباطی مسیر کربلا - نجف نیز گفت: «بعید می‌دانم تمهیداتی برای این مسیر اندیشیده شده باشد. سال گذشته قرار شد وای‌فای رایگان در مسیر کربلا - نجف دایر شود، اما هم امسال و هم پارسال با شکایت اپراتورهای عراقی مواجه شدیم و در نتیجه ارتباطات به وسیله شرکت‌های عراقی قطع شد.»

جهرمی عنوان کرد: «توصیه من این است که زوار در عراق از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند تا هم هزینه گمتری بپردازند و هم سرویس مناسبت‌تری داشته باشند، مگر این‌که کسانی نیاز داشته باشند حتما سیم‌کارت ایرانی‌شان را روشن نگه دارند. هر چند ما همچنان انتظار داریم عراق مشکل ارتباطات برای ارائه خدمات به سیم‌کارت ایرانی را برطرف کند و به محض دریافت سیگنال، آماده ارائه خدمات هستیم.»

 

هنوز در حال گمانه‌زنی هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش، در پاسخ به سوالی درباره بیت‌کوین، گفت: وظیفه ما تبیین این مساله برای مجموعه‌های اقتصادی است. ارز مرزگذاری دیجیتال پدیده‌ای است که آینده بسیاری از حوزه‌ها را تغییر می دهد. نظام بانکی کشور باید در حوزه پذیرش ارزهای دیجیتال تصمیم بگیرد.

جهری اضافه کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، مطالعات در این خصوص در بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر بخش‌های مرتبط آغاز شده و  ما نیز از زاویه مدیریتی خودمان فرصت‌ها و تهدیدها را مورد بررسی قرار دادیم. شاید حتی استحراج استراتژی در این بخش نیازمند مصوباتی از سوی مجلس باشد.

او تصریح کرد: به‌هرحال هنوز از حوزه مطالعات و گمانه زنی‌ها در این خصوص خارج نشده‌ایم، اما سیاست فعلی این است که دریابیم که واقعیات چیست.

وی به دو نگاه عمومی رایج در جهان اشاره کرد و متذکر شد: برخی معتقدند استفاده از این ارز باید ممنوع باشد و برخی نیز عتقدند باید زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از آن فراهم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید