پایان ضرب‌الاجل AFC به باشگاه‌های ایرانی برای تسویه بدهی

روز سرنوشت فوتبال باشگاهی ایران

کدخبر: ۱۸۸۱۴۸
باشگاه‌های پرسپولیس،‌ استقلال و تراکتورسازی حداکثر تا فردا ظهر فرصت دارند تا مستندات خود را مبنی بر تعیین تکلیف بدهی‌هایشان به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کنند تا از مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند.
روز سرنوشت فوتبال باشگاهی ایران

پرسپولیس و استقلال در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا حذف دردناکی از این تورنمنت داشتند و هر کدام با گلباران شدن توسط یک تیم عربی در یک‌هشتم نهایی و نیمه‌‌نهایی از دور رقابتها کنار رفتند. با این وجود به نظر می‌رسد سرخابی‌ها برای حذف از لیگ قهرمانان فصل بعد، دیگر نیازی به تحمل این همه مرارت ندارند و همین ابتدای راه با یک «حذف اداری» باید با معتبرترین تورنمنت باشگاهی آسیا وداع کنند! پرسپولیس و استقلال که با قهرمانی و نایب‌قهرمانی در لیگ برتر سهمیه حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان را به دست آورده‌اند، همراه با تراکتورسازی به عنوان تیم سوم لیگ و نفت تهران به عنوان قهرمان جام حذفی، چهار نماینده ما در این رقابتها به شمار می‌آیند. با این وجود به نظر می‌رسد فردا روز کابوس‌واری برای این چهار تیم و هواداران‌شان باشد؛ چه اینکه برخی و یا تمام این تیم‌ها ممکن است به دلیل بدهی، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از دور بعد لیگ قهرمانان کنار گذاشته شوند.

باشگاه‌های پرسپولیس،‌ استقلال و تراکتورسازی حداکثر تا فردا ظهر فرصت دارند تا مستندات خود را مبنی بر تعیین تکلیف بدهی‌های‌شان به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کنند. ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های ایرانی برای تعیین تکلیف بدهی‌های خود به پایان رسیده و در پایان وقت اداری فردا باشگاه‌های ایرانی باید وضعیت بدهی‌های خود را روشن کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، آنها باید مدارک تسویه حساب به کنفدراسیون ارائه کنند، در غیر این صورت به احتمال فراوان از گردونه مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان کنار گذاشته خواهند شد. از سوی دیگر باشگاه‌های پرسپولیس‌، ‌استقلال و تراکتورسازی از نظر مالی در تنگنای شدید هستند و پرداخت بدهی‌های میلیاردی برای‌شان آسان نیست، ضمن اینکه به فرض فراهم شدن بودجه و نقدینگی، گرفتن رضایت از همه طلبکاران و شاکیان تا ظهر فردا به وقت ایران کاری دشوار به نظر می‌رسد  بنابراین اگر مدیران پرسپولیس و استقلال و تراکتورسازی پول هم داشته باشند و نتوانند به موقع مدارک خود را مبنی بر تسویه‌حساب با طلبکاران به کنفدراسیون ارائه کنند ممکن است از لیگ قهرمانان ‌آسیا کنار گذاشته شوند؛ اتفاقی که برای فوتبال ایران یک ضایعه محسوب می‌شود. در این میان وضعیت نفت تهران هم که اصلا نیازی به توضیح ندارد! AFC در روزهای گذشته 8 تیم از باشگاه‌های عربستان و سه تیم از امارات را به دلیل همین بدهی‌ها از حضور در آسیا محروم کرده و به آنها پروانه حرفه‌‌ای نداده است، بنابراین مدیران پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی دیشب ساعات پر تب‌وتابی را پشت سر گذاشتند.

از آنجایی که خیلی از ما ایرانی‌ها عادت داریم همه کارهای‌مان را به دقیقه90 موکول کنیم، باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان هم چنین کرده‌اند و تازه دیروز به فکر تسویه بدهی‌ها افتاده‌اند. بر این اساس علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که این اواخر برای چندمین بار شایعاتی در مورد استعفایش منتشر شده بود، امروز در نشستی با وزیر ورزش شرکت کرد. طاهری همچنین شب قبل از آن هم جلسه‌ای را با حضور نمایندگان دیگر باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان برگزار کرده بود. به این ترتیب دیشب تا آخر وقت تلاش شدید باشگاه‌ها برای فرار از حذف زودهنگام از لیگ قهرمانان آسیا ادامه داشت و ممکن است الان که شما این مطلب را می‌خوانید، به طور معجزه‌آسیایی مجوز حضور آنها در فصل آتی چمپونزلیگ صادر شده باشد. 

نفت تهران که مشکلات شدید مالکیتی و مدیریتی دارد و واقعا معلوم نیست با چه فرمولی می‌تواند در لیگ قهرمانان باقی بماند، اما در مورد مبلغ بدهی سه باشگاه دیگر حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. در حالی که فدراسیون فوتبال از شفاف‌سازی دقیق در این مورد طفره می‌رود، امروز «ایسنا» در گزارشی مبلغ بدهی سرخابی‌های تهران و تیم تبریزی را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، باشگاه تراکتورسازی باید مبلغی حدود ۳ میلیارد تومان را به ۳۰ شاکی پرداخت کند. البته وضعیت باشگاه تراکتورسازی از سه نماینده دیگر ایران بهتر است، زیرا به نظر می‌رسد آنها توانسته‌اند با اکثر شاکیان خود به توافق برسند و کار خود را برای اخذ مجوز حرفه‌ای‌گری ساده‌تر کنند. همچنین تعداد طلبکاران ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال نیز در جلسه شنبه‌شب حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر اعلام شده که روند کسب تفاهم این دو باشگاه با شاکیان به کندی پیش می‌رود و نگرانی جدی از کسب این تفاهمات وجود دارد. پیش از این فتاحی مسوول برگزاری مسابقات لیگ، بدهی پرسپولیس برای فرار از حذف شدن از لیگ قهرمانان آسیا را حدود ۳ میلیارد تومان و بدهی استقلال را حدود ۵ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

اگر سهمیه ایران برای فصل آتی لیگ قهرمانان کم نشود و همان دو سهمیه مستقیم و دو پلی‌آف برای‌مان باقی بماند، به ازای هر تیمی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا کنار گذاشته می‌شود، تیم بعدی (به شرط دارا بودن شرایط) راهی این مسابقات خواهد شد. در جدول پایانی لیگ هفدهم دو تیم اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان چهارم و پنجم شدند و پیکان تهران و استقلال خوزستان در رده‌های ششم و هفتم قرار گرفتند. باید صبر کرد و دید برای حضوری غیرمنتظره در لیگ قهرمانان، شانس به کدام‌یک از این تیم‌ها لبخند خواهد زد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید