دوترته: جنگ هسته‌ای با کره‌شمالی مردود است

کدخبر: ۱۸۸۲۷۷
رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین خواهان تعامل و گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شد و همچنین تاکید کرد که به هنگام سفر ماه نوامبر دونالد ترامپ به کشورش از او به عنوان "یک رهبر مهم" استقبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسوشیتدپرس، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در اظهاراتی گفت: کشورهای چین، ژاپن، کره‌ جنوبی و آمریکا باید مساله اعزام یک فرستاده به کره شمالی با هدف اجتناب از یک جنگ هسته‌ای را در نظر بگیرند.

دوترته در عین حال این جنگ را "کاملا غیرقابل قبول" خواند.

او در کنفرانسی خبری پیش از سفر دو روزه‌اش به ژاپن گفت: همه رهبران جهان اتفاق نظر دارند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی "مردی خطرناک" است اما بالاخره یک نفر باید با او صحبت کند.

دوترته ادامه داد: یک نفر باید به کره شمالی برود و به سراغ کیم جونگ اون رفته و با او صحبت کند و مثلا به او بگوید دوست من چرا با من سر میز نمی‌آیی و درباره این مسائل صحبت نمی‌کنی.

دوترته که به تندخویی و لحن بی‌ادبانه‌اش علیه منتقدان خود شهرت دارد پیش از این کیم جونگ اون را "یک احمق" و همچنین "حرامزاده‌ای که با اسباب بازی‌های خطرناک بازی می‌کند" خوانده بود.

رئیس‌جمهور فیلیپین با تاکید بر اینکه جامعه بین‌المللی باید به کیم جونگ اون اطمینان دهد که هیچکس او را تهدید نمی‌کند، گفت: ما نگران هستیم چون اگر مساله‌ای می‌تواند به خطا برود پس به خطا خواهد رفت. از نظر ما یک جنگ هسته‌ای کاملا برای همه غیرقابل قبول است.

دوترته گفت: قصد دارد درباره بحران کره شمالی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن طی امروز (دوشنبه) در توکیو مذاکره کند.

در عین حال قرار است فرستاده‌های هسته‌ای چین و کره‌ جنوبی براساس اعلام وزارت خارجه سئول روز سه‌شنبه نشستی برای بحث درمورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی داشته باشند.

دیدار با ترامپ

همچنین رئیس‌جمهور فیلیپین درمورد دیدار ماه آینده میلادی خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که "به درست‌ترین شیوه" با او ملاقات خواهد کرد.

دونالد ترامپ قرار است از تاریخ ۳ – ۱۴ نوامبر به آسیا سفر کند و در آخرین بخش از این تور سفرهایش به شهر مانیل خواهد رفت.

از جمله مقاصد سفرهای او ژاپن، کره‌ جنوبی، چین و ویتنام خواهند بود و او در عین حال در اجلاس رهبران اتحادیه آسه‌آن نیز شرکت خواهد کرد.

ترامپ با دوترته دیدار خواهد کرد اما از یک نشست گسترده‌تر در مانیل که در آن سران دولت‌های چین، کره‌ جنوبی، ژاپن، هند،‌ استرالیا و نیوزیلند حضور خواهند داشت، صرف نظر خواهد کرد.

دوترته خاطر نشان کرد: من انتظار دارم که با او(ترامپ) درمورد عناوینی نظیر ترورسیم، همکاری میان دو کشور، مبارزه با موادمخدر تعامل داشته باشم اما من با دونالد ترامپ به درست‌ترین شیوه تعامل کرده و از او به عنوان یک رهبر مهم استقبال خواهم کرد. من باید همچنین به حرف‌های او گوش دهم و ببینم او چه چیزی می‌گوید.

سونگ کیم، سفیر آمریکا در مانیل به خبرنگاران گفت که از جمله تحولات مهم مربوط به دیدار ترامپ با دوترته بحث درباره حقوق بشر،‌ حاکمیت قانون و فرایند قضائی خواهد بود.

همچنین دوترته وضعیت شبه جزیره کره را دستور کار اصلی خود در مذاکرات با ترامپ توصیف کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید