توافق آمریکا و قطر بر سر "مبارزه با تروریسم"

کدخبر: ۱۸۸۴۳۵
آمریکا و قطر بیانیه مشترکی برای تقویت همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم برای مقابله با تامین بودجه گروه‌های تندرو صادر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، این بیانیه به دنبال سفر استیو منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به دوحه در پایان سفر دوره‌ای خود به اسرائیل، امارات و عربستان با هدف مبارزه با تامین بودجه تروریسم صادر شد.

سازمان ملل در ماه مه ایجاد "مرکز مقابله با تامین بودجه تروریسم" را اعلام کرد که گفته شد یک ابتکارعمل مشترک آمریکا و کشورهای خلیج‌فارسی با هدف توقف تامین بودجه گروه‌های تندرو است.

منوچن به دنبال مذاکرات با مقامات قطر در دوحه گفت: دو کشور توافق کردند که به تبادل اطلاعات مربوط به تامین کنندگان بودجه تروریسم پرداخته و بر روی دو بخش فعالیت‌های خیریه‌ای و خدمات مالی در قطر متمرکز شوند.

قطر نیز تمایل خود را به همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم پس از حدود پنج ماه از تحریم توسط کشورهای محاصره کننده آغاز کرد. این کشورها که خود غالبا حامی گروه‌های تندرو هستند قطر را به تامین بودجه گروه‌های تروریستی متهم کرده بودند، مساله‌ای که دوحه آن را رد کرده است.

در ماه ژوئیه قطر تفاهم نامه‌ای با آمریکا درباره افزایش همکاری برای مبارزه با تروریسم امضا کرد و یکی از شش کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس بود که اعمال مجازات علیه ۱۳ تن با این اتهام که تندروهایی از تشکیلات القاعده و داعش هستند را اعلام کرده بود.

قطر میزبان پایگاه هوایی "العدید" آمریکاست که بزرگترین پایگاه‌ نظامی آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود و از آنجا پروازهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق انجام می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید