واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به برد 2000 کیلومتری موشک‌های ایران

کدخبر: ۱۸۸۶۱۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توانایی موشکی ایران را تهدیدی برای متحدین واشنگتن عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ خواهان دیدار با روحانی بوده است، با دستپاچگی باز ماند.
واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به برد 2000 کیلومتری موشک‌های ایران

به گزارش مهر به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «هیتر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر خواست ایران به تعیین بُرد ۲۰۰۰ کیلومتر برای موشک‌های بالستیک خود، مدعی شد: درواقع، ۲۰۰۰ کیلومتر مسافت زیادی است و قطعا دیگر کشورهایی را که متحد ما (آمریکا) محسوب می‌شوند تحت پوشش قرار می‌دهد. موشک‌های بالستیک ایران نه تنها تهدیدی برای آمریکا به حساب می‌آید بلکه برای شرکای منطقه ای ما از جمله بسیاری از کشورهای عربی نیز تهدید محسوب می‌شود. ما با بسیاری از آنها درباره دغدغه‌هایشان نسبت به رفتارهای ثبات زدای ایران صحبت کرده‌ایم. بنابراین این تنها آمریکا نیست که به فعالیت موشکی ایران به چشم تهدید نگاه می‌کند.

نائورت در ادامه ادعاهای خود افزود: این موشک‌های ایرانی مدت‌ها است که به برافروختن و تشدید برخی از درگیری‌های منطقه‌ای دامن می‌زنند. استفاده از این موشک‌های بالستیک نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

در ادامه، پاسخ وی به سوالی مبنی بر طرح ایده ای از سوی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر امکان دیدار میان مقامات بلندپایه ۲ کشور با تناقض گویی بسیار همراه بود چرا که وی در ابتدا گفت: بله می‌دانم این موضوعی بود که تیلرسون مطرح کرد. مقامات ایرانی گفتند خیر و موضوع پایان یافت.

اما نائورت در ادامه بحث در واکنش به درخواست خبرنگاران برای شفاف سازی بیشتر پیرامون این موضوع که آیا منظور از مقامات بلند پایه رؤسای جمهور ۲ کشور بوده است، مدعی شد: نمی‌دانم منظور تیلرسون دقیقا کدام یک از اعضای هیات ایرانی (اعزامی به نیویورک) بوده است. اما می‌دانم چنین ایده‌ای مطرح شد.

نهایت آنکه وی در پاسخ به این سوال صریح که آیا ایرانی ها دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را رد کرده اند، با طفره بسیار گفت: بله آنها دیدار با مقامات آمریکایی (!) را رد کرده اند و به هر حال کاخ سفید قبلا درباره این موضوع اظهارنظر کرده است.

گفتنی است «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید پیشتر مدعی شد ایران درباره درخواست ترامپ برای دیدار با «حسن روحانی» همتای ایرانی در سفر وی به نیویورک، دروغ‌پردازی می‌کند.

این در حالی است که «بهرام‌ قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری ها پیرامون ابراز تمایل رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: چنین تمایلی توسط طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید