جزئیات دیدار سفیر مکزیک با کلانتری

کدخبر: ۱۸۸۶۵۷
آلفانسو زگبه سفیر مکزیک در تهران و عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - دیدار کردند و در این ملاقات بر توسعه همکاری‌های محیط زیستی دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا،عیسی کلانتری در دیدار با آلفانسو زگبه که روز گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با یادآوری اهمیت جهانی محیط زیست و تاثیرات جهانی معضلات ناشی از آسیب‌های وارده به محیط زیست، اظهارکرد: محیط زیست موضوعی جهانی است و مرزهای سیاسی شناخته شده میان کشورها نمی‌تواند مانعی برای حل و فصل مباحث محیط زیستی و اشتراک تجربیات در این حوزه باشد و ما معتقدیم همه کشورهای جهان برای رفع چالش‌های این حوزه باید با هم همکاری کنند.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به برخی چالش‌های محیط زیستی ایران، آلودگی هوا را از جمله معضلات مهم محیط زیستی کشور برشمرد و گفت: در تلاش هستیم تا با راهکارهای مختلف با این معضل مقابله کنیم. به عنوان نمونه برای رفع آلودگی هوا در تهران، همکاری‌هایی را با شهرداری و شورای شهر آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع در خصوص مسائل و مشکلات محیط زیستی به مردم یکی از راهکارهای مهم برای حفظ محیط زیست از طریق جلب مشارکت مردم و نهادهای مدنی است.

محیط زیست یکی از اصلی‌ترین محورهای سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر بود

بنابراین گزارش، کاوه مدنی - معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست- نیز با اشاره به ارتقای آگاهی، مطالبه و دانش مردم در حوزه محیط زیست طی سال‌های اخیر اظهار کرد: رشد چشمگیر سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی در ایران منجر به افزایش گفت و گو در خصوص دغدغه‌ها و چالش‌های محیط زیستی و در نتیجه مطالبه مردم در این حوزه شده است.

مدنی ادامه داد: افزایش آگاهی و حساسیت جامعه ایران به محیط زیست منجر به آن شد که محیط زیست به یکی از اصلی ترین محورهای سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر تبدیل شود؛ موضوعی که حتی در انتخابات آمریکا تا این حد چشمگیر و حساسیت برانگیز نبود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تمایل ایران برای تبادل تجربیات، دانش و فناوری‌های محیط زیستی با سایر کشورهای دنیا، ابراز امیدواری کرد: توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و مکزیک منجر به کاهش چالش‌های محیط زیستی دو کشور شود.

مدنی با اشاره به ظرفیت‌های موجود اقتصادی، سیاسی، فرهنگی هر دو کشور به ویژه در حیطه محیط زیست گفت: زمینه‌های بسیار مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه میان ایران و مکزیک وجود دارد.

وی تاکید کرد: اتخاذ مواضع مشترک در خصوص موضوعات جهانی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا و استفاده از تجربه مکزیکوسیتی - پایتخت مکزیک- در کاهش آلودگی هوا، اقتصاد سبز و صنعت سبز از جمله موضوعات کلیدی برای همکاری‌های دوجانبه زیست محیطی ایران و مکزیک است.

تصویب قانون منع استفاده از خودرو در یک روز خاص برای مقابله با آلودگی هوا

در ادامه این دیدار، آلفانسو زگبه - سفیر مکزیک- ضمن اعلام آمادگی و استقبال کشورش از گسترش همکاری‌های محیط زیستی میان دو کشور گفت: یکی از مهم‌ترین همکاری‌های محیط زیستی میان دو کشور، ارتباط مراکز دانشگاهی ایران و مکزیک به ویژه دانشگاه‌های تهران و مکزیکو سیتی در این حوزه است.

وی افزود: همکاری مراکز دانشگاهی می‌تواند به استفاده از راه‌حل‌های جدید برای حل چالش‌های محیط زیستی دو کشور منجر شود.

زگبه ضمن تاکید بر این موضوع که همکاری‌های دو کشور نباید تنها به ارتباط رسمی محدود شود، تصریح کرد: داد و ستد داده‌ها و اطلاعات و به اشتراک گذاشتن تجربیات محیط زیستی بخش‌های مهم تعاملات دو کشور است.

سفیر مکزیک ضمن یادآوری این موضوع که آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم محیط زیست مکزیکوسیتی نیز بوده است، خاطرنشان کرد: انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر و محدوده‌های اطراف مکزیکوسیتی که زندگی شهری در آن جریان ندارد، توزیع بنزین و سوخت با کیفیت‌تر و البته گران‌تر، کاهش قیمت خودروهای کمتر آلاینده، سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های سبز در حوزه بنزین و نفت برخی از مهم‌ترین اقدام‌های صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا در مکزیکوسیتی بود.

وی با اشاره به شباهت اقلیمی مکزیکوسیتی و تهران به لحاظ احاطه شدن توسط کوه‌ها، گسترش روز افزون مرزها و جمعیت شهری و نبود وسایل نقلیه عمومی کافی گفت: سال‌ها پیش برای کاهش آلودگی هوا قانون منع استفاده از خودرو در یک روز خاص از هفته را به تصویب رساندیم و در حال حاضر نزدیک به هفت میلیون خودرو در مکزیکو سیتی وجود دارد.

زگبه یکی دیگر از چالش‌های محیط زیستی مکزیکوسیتی را کمبود آب دانست و تاکید کرد: اگرچه انتقال آب به عنوان یک راهکار مطرح است اما واقعیت آن است که هر چقدر هم انتقال آب داشته باشیم باز هم آب کم است و البته انتقال آب نیز هزینه‌های بسیاری را به دولت تحمیل می‌کند.

سفیر مکزیک اشاره‌ای هم به موضوع دفع پسماند و بازیافت در کلانشهر مکزیکوسیتی کرد و گفت: در مکزیکوسیتی با سه دسته پسماند روبه رو هستیم که دسته نخست در خود مکزیکوسیتی بازیافت می شود و حدود ۳۵ درصد از کل پسماند  را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: پسماندهای ارگانیک دسته دوم هستند که به سادگی می توان از آن‌ها برای تولید برق استفاده کرد و حدود ۳۰ درصد برق شهر به وسیله همین پسماندها تولید می شود.

زگبه با بیان اینکه دام‌ها و به‌ویژه گاوها، گاز متان زیادی تولید می‌کنند و ما سعی داریم از این گاز برای تولید انرژی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از شهرهای نزدیک به مرز آمریکا تمام برق مورد نیاز خود را از همین طریق تولید می کند. اما ما حدود ۱۰ درصد پتانسیل این روش را مورد استفاده قرار دادیم و البته سعی داریم آن را افزایش دهیم.

سفیر مکزیک، دسته سوم پسماند مکزیکوسیتی را مواردی دانست که به ایالات و شهرهای دیگر فرستاده می شود و البته مشکل بزرگی است زیرا گاهی ایالات به دلیل مشکل سیاسی با مکزیکو سیتی، پسماندهای ارسالی را نمی پذیرند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که برای کاهش مشکلات باید از مردم کمک بگیریم و بازیافت در خانه‌ها را آغاز کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)،زگبه گفت: پلاستیک بزرگ‌ترین مشکل پسماند است و یکی از راه‌های کم کردن پسماند پلاستیکی، ندادن کیسه پلاستیکی به مردم در فروشگاه‌ها است. در همین راستا و برای کاهش مصرف پلاستیک، در مکزیکوسیتی مردم باید برای خرید، همراه خود کیسه داشته باشند و در غیر اینصورت، برای دریافت کیسه جدید هزینه بپردازند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید