نشست آستانه 7 و تداوم پیروزی های ارتش سوریه

کدخبر: ۱۸۸۶۸۳
رسانه های عربی برگزاری هفتمین دور گفت و گوهای صلح سوریه در آستانه را در صدر اخبار خود قرار داده اند. بسیاری با اشاره به پیروزی های پی در پی ارتش سوریه و تنگ شدن عرصه بر گروه های تروریستی این نشست را فرصت مغتنم برای حل بحران می دانند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، دور هفتم مذاکرات صلح سوریه که از دوشنبه گذشته آغاز شده، روز گذشته نهم آبان با حضور همه طرف های مذاکره و قرائت بیانیه مشترک که در آن بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید شده است، به کار خود پایان داد. 
در بیانیه مشترک و مورد توافق همه طرف ها پس از دو روز مذاکرات فشرده آمده است جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن رژیم آتس بس معتقد به اجرای موافقنامه چهارم ماه مه سال جاری میلادی در رابطه با ایجاد مناطق عاری از تنش هستند و بر حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از افراطی گری و فعالیت عناصر داعش و جبهه النصره و سازمان تروریستی دیگر برای ایجاد مناطق عاری از تنش تاکید کردند. 
این کشورها معتقدند بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید یک روند سیاسی بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل حل شود و دو طرف بحران باید زمینه مناسب برای مذاکرات ژنو زیر نظر سازمان ملل را آماده کنند. 
مذاکرات صلح سوریه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و دو طرف مذاکره طی 10 ماه گذشته هفت بار گردهم آمده اند، این مذاکرات نتایج مثبتی در زمینه توقف آتش بس و کاهش تنش در مناطق پر جمعیت سوریه داشته است. 
در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست آستانه 7 برای حل بحران سوریه خواهیم داشت. 

** گام های مثبت نشست آستانه برای حل بحران سوریه 
روزنامه های «المصری الیوم» ، «الشروق» مصر ، «الغد» اردن ، تارنماهای «العین» و رادیو «نور» لبنان با پوشش اخبار مربوط به نشست آستانه 7، این گردهمایی را برای پایان دادن به جنگ و حل بحران سوریه موثر دانستند. 
به نوشته روزنامه المصری الیوم، گفت و گوهای صلح سوری - سوری در آستانه میان هیات نظام سوریه و نمایندگان مخالفان با هدف بررسی اوضاع ناگوار انسانی، آزادسازی بازداشت شدگان، تحویل اجساد کشته شدگان، مین روبی و مبارزه با تروریسم برگزار شد.
روسیه، ایران و ترکیه بر این مداکرات نظارت می کنند. پیش از این هم 6 دور مذاکره در پایتخت قزاقستان برگزار شد که در نتیجه آن 4 منطقه کاهش تنش در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه تشکیل شد. 
برپایه توافق کاهش مناطق تنش ، قرار است به اقدامات جنگی پایان داده شود و نیروهای ترکیه، ایران و روسیه بر اجرایی شدن توافق نظارت کنند. 
المصری الیوم به نقل از خبرگزاری «کازینفورم» قزاقستان نوشت: هدف از برگزاری نشست آستانه 7 حفظ و تقویت آتش بس و تلاش برای تحقق ثبات بیشتر است. 
«الکساندر لاورنتیف» رئیس هیات روسیه در این مذاکرات از مخالفان خواست از پیش شرط های خود چشم پوشی کنند. او ابراز امیدواری کرد ترکیه به تعهدات خود بر پایه توافق آستانه پایبند باشد. 
به نوشته تارنمای رادیو نور، «حسین جابری انصاری» مذاکره کننده ارشد ایران در گفت وگوهای صلح سوریه پس از نشست سه جانبه در آستانه اعلام کرد، گفت و گوهای آستانه 7 بر روی موضوعاتی چون نادیده گرفتن آتش بس، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی تمرکز کرد. 
«الکساندر لاورنتیف» نماینده روسیه در این مذاکرات تاکید کرد می توان بحران سوریه را از راه سیاسی حل کرد. او گفت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه آمادگی خود را برای تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بر اساس آن قانون اعلام کرده است. روسیه آمادگی دارد میان نیروهای ترکیه و سوریه در ادلب نقش میانجیگری را بازی کند. 
به نوشته تارنمای العین، با وجود اینکه طی سال های گذشته مذاکرات و گفت وگوهای بسیاری درباره بحران سوریه برگزار شد. اما مذاکرات آستانه 7 مرحله مهمی از مذاکرات به شمار می رود که در آن پرونده های مربوط به بازداشت شدگان، اسیران، اجساد، و تبادل بازداشت شدگان بررسی می شود. کشورهای ناظر نشست آستانه گفته اند امکان گسترش مناطق کاهش تنش وجود دارد و ادلب و مناطقی در شمال حمص و غوطه شرقی هم شامل مناطق کاهش تنش خواهند شد و در مناطقی که شامل قرارداد کاهش تنش هستند نیز آتش بس ادامه خواهد داشت. 
به نوشته روزنامه الغد، بسیاری ناظران امیدوارند نشست آستانه در نهایت به بحران سوریه پایان دهد. در این مذاکرات به طور ویژه بر روی اوضاع انسانی تمرکز می شود. ناظران احتمال داده اند این نشست و دیدارها حضور دیگر کشورها در نظارت بر آتش بس را به دنبال داشته باشد. مسکو برای تشکیل کمیته های صلح در مناطق کاهش تنش پافشاری می کند. این پافشاری در شرایطی است که حمایت های روسیه از نظام سوریه سبب شده است بیشتر مناطق از کنترل تروریست ها خارج شود.
افزون بر بررسی مسائل میدان های نبرد، در این نشست موضوعاتی چون پرونده اسرا و بازداشت شدگان نیز بررسی می شود. زیرا مخالفان تلاش می کنند این موضوع حل شود. 
ناظران پیش بینی کرده اند مخالفان به توافق ها تن دهند. اوضاع میدان های نبرد در سوریه و تحولات منطقه ای و بین المللی اقتضا می کند آنان راهبرد خود را تغییر دهند. زیرا بسیاری از این گروه ها وحامیان آنان در حاشیه قرار گرفته اند. 
به نوشته روزنامه الشروق، هدف از برگزاری نشست آستانه ادامه و تقویت آتش بس در سوریه و تقویت تلاش ها در چارچوب گسترش ثبات در سوریه و حل سیاسی بحران این کشور است. 

** دست برتر ارتش سوریه 
روزنامه های «البناء» لبنان و «الثوره» سوریه با اشاره به پیروزی های ارتش سوریه در میدان های نبرد این پیروزی ها را در حل بحران سوریه مهم دانستند. 
به نوشته روزنامه البناء، دو تحول مهم در نتیجه نشست آستانه 7 تاثیر گذار خواهند بود. تحول نخست تغییر موازنه قدرت به طور گسترده در فاصله زمانی میان نشست آستانه 6 تا آستانه 7 در سوریه و عراق است. 
در این فاصله زمانی موازنه قدرت به طوری تغییر کرد که به سود کشورها و کنشگرانی که در مسیر حل سیاسی بحران سوریه سنگ اندازی می کنند، نیست. این موضوع در پایان دادن به جنگ سوریه و حل سیاسی بحران کمک می کند. 
تحول دوم آن است که با آغاز نشست آستانه 7، نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن نبردی را در حومه استان ادلب آغاز کرده اند. در این نبردها به پایگاه گروه تروریستی جبهه النصر و گروه داعش در حومه شمال شرقی استان حماة حمله شد. پیش بینی می شود با افزایش دامنه این نبرد در حومه شرقی استان ادلب و در اطراف بزرگراه اثریا به خناصر و فرودگاه ابوالظهور تروریست ها هدف قرار گیرند. این تحولات در پیشبرد هدف های مذاکرات آستانه 7 موثر خواهد بود و سبب پیشرفت ملموس و اجرایی شدن توافق های آن خواهد شد. 
به نوشته روزنامه الثورة، تحولات میدان های نبرد سوریه به طوری پرشتاب است که نیروهای سوریه هر روز و هر ساعت به پیروزی هایی دست می یابند. در نتیجه این پیروزی ها بسیاری از کشورهای جهان موضع خود را تغییر می دهند. این کشورها که با ناخرسندی تغییر موضع می دهند هرگز فکر نمی کردند که به این مرحله برسند.
اما واقعیت ها در میدان های نبرد آنان را در برابر همگان رسوا کرده است. واقعیت میدان های نبرد بیانگر این است که پیروزی های ارتش سوریه در میز مذاکرات قابل مذاکره و چانه زنی نیست. این پیروزی ها درخشان است و هر روز هم درخشان تر خواهد شد و در نتیجه آن طرح دشمنان به طور کلی نابود خواهد شد. 
در نشست آستانه 7 این پیروزی ها برگ برنده مردم سوریه است که بر روی میز مذاکرات قرار دارد. بر روی اصول مردم این کشور هیچ مذاکره ای نخواهد شد و هفت سال جنگ و سختی اراده مردم سوریه را تکان نداد و هفت دوره مذاکره در آستانه ، بیانگر این موضوع است که طرح دشمنان سقوط کرده است و وعده پیروزی عملی خواهد شد. 
به نوشته روزنامه الثوره، آمریکا گام به گام به زیان تلخ و شکست تلخ تر خود در جنگ علیه سوریه اعتراف کرده است. دیگر مزدوران این کشور در سوریه دارای پایگاه های گسترده نیستند و حلقه محاصره بر آنان تنگ شده است. طرح آنان در سوریه شکست خورده است و سوریه در حمایت از وحدت سرزمینی خود مصمم است و در این زمینه هیچ گونه سهل انگاری نخواهد کرد. 
«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه در یک پیام جدید گفته است دولت سوریه جایگاه خود را در غرب و شرق کشور تقویت کرده است و اوضاع در این کشور وارد مرحله تازه ای شده است. 
او در گزارشی که نشریه «فارین افرز» منتشر کرده است گفت: عملیات نظامی آمریکا و روسیه با هم متقاوت است اما اوضاع در نتیجه پیروزی های ارتش عربی سوریه در شرق کشور تغییر کرده است. 
روزنامه الثوره نوشت: طبیعتا شکست سنگین گروه تروریستی داعش در سوریه هم مورد نظر فورد است به طوری که او گفت گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن در دسترس ارتش عربی سوریه هستند و آمریکا باید درباره زمان و چگونگی عقب نشینی از سوریه تصمیم بگیرد. 
همچنین او اعتراف کرد آمریکا گزینه های خوبی در سوریه در اختیار ندارد. هر یک از این گزینه ها از دیگر بدتر است. باید گزینه حمایت از مخالفان از معادله خارج شود زیرا ارتش سوریه برای بازپس گیری کامل کشور آمادگی دارد و این خواسته محقق خواهد شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید