افق نامعلوم امنیت در افغانستان

کدخبر: ۱۸۸۷۰۶
مهاجم انتحاری که دیروز همزمان با تعطیلی ادارات خود را در منطقه سبز یعنی محلی با درجه امنیت بالا در وزیر اکبر خان شهر کابل منفجر کرد؛ اگر چه تکرار رخدادهای مشابهی بود که بی سابقه نیست اما این انفجار افق نامعلوم امنیت در افغانستان را تیره تر کرد.

به گزارش ایرنا، این مهاجم بعد از ظهر روز سه شنبه توانست خود را به خیابان چهاردهم منطقه سبز کابل که محله ای دیپلماتیک محسوب می شود برساند و در میان چند سفارتخانه و بخشی از وزرات دفاع افغانستان و صدا و سیمای ملی این کشور انفجاری را ثبت کند که شاید به تنهایی مورد خاصی نباشد اما وقتی این رخداد را در کنار دیگر اخبار افغانستان قرار می دهید آنگاه نگرانی از آینده شکل جدی به خود می گیرد .

پاسخ کامل و جامع به این سوال ابتدایی که این فرد انتحاری چگونه توانسته است خود را به این محدوده برساند؟ کلید تامین امنیت در افغانستان است که البته برخی مسئولان افغان وعده دادند آن را بررسی و نتیجه را اعلام کنند هر چند در مورد قبل هم این سخن بیان شد ولی بعد چیزی شنیده نشد.

این متن تلاش دارد تصویری از وضعیت عوامل زیر ساخت در حوزه امنیت را در قالب برخی اخبار منتشر شده برای مخاطب ترسیم کند تا شاید کمکی باشد به داشتن بخشی از پاسخ به سوال بالا .

مهمترین کاستی این انفجار و رخدادهای مشابه که خود را به رخ می کشد پراکندگی نهادهای مرتبط و نبود سامانه ای مدون برای مدیریت چنین بحرانی است و مصداق آن را می توان در نشر آمار متفاوت از کشته و زخمی ها مشاهده کرد .

وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه ای شمار کشته ها را چهار و تعداد زخمی ها را 13 تن اعلام کرد و همه را غیر نظامی خواند و «وحید مجروح» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان نیز زخمی ها را 26 تن و کشته ها را چهار تن اعلام کرد و برخی رسانه ها کشته ها را هفت تن برشمرده اند و البته با گذشت 19 ساعت از وقوع این انفجار آمار تثبیت نشده است.

«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان دلیل اولیه نفوذ مهاجم انتحاری را به منطقه سبز کابل به عدم همکاری مردم مرتبط می سازد و تأکید دارد که این مهاجم با درنظر داشتن زمان و مکان به این منطقه رسیده است و طبیعی است او تا پیش از این اقدام خود را در بین مردم جای داده است اما در این ارتباط گزارشی مردمی دریافت نشده است.

به باور دانش، هستند افرادی که مهاجم را راهنمایی کرده و برای آن جا و غذا تامین کرده اند و به او این فرصت را داده اند تا حمله خود را در زمان مشخص و مساعد انجام دهد.

او از مردم کابل و دیگر مناطق افغانستان انتظار دارد با نیروهای امنیتی همکاری بیشتر و مسئولانه تری داشته باشند و موارد مشکوک را به نهادهای دولتی و امنیتی اطلاع دهند که البته این انتظاری منطقی از شهروندان یک کشور است اما چرا این اتفاق درافغانستان رخ نمی دهد؟

روز دوشنبه گذشته یک مقام محلی در استان قندهار افغانستان اعلام کرد که فرمانده پلیس شهرستان «تخته پل» به اتهام قصد فروش بیش از 13 هزار گلوله کلاشینکف، ده ها راکت و دیگر مهمات پایگاه خود به گروه طالبان، بازداشت شد.

این مقام محلی افزوده است که فرمانده پلیس تخته پل یک انبار مهمات در یک روستا ساخته و قرار بود که این مهمات را به گروه طالبان تحویل دهد اما پیش از انجام این معامله توسط نیروهای پلیس دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت.

همچنین هفته گذشته فرمانده پلیس فرودگاه قندهار نیز به اتهام قصد انتقال بیش از 6 میلیون ریال سعودی به دبی در فرودگاه قندهار دستگیر شده است .

گزارش هایی هم منتشر شد که در ارتباط با حمله دو هفته قبل طالبان به مرکز پلیس استان پکتیا که درآن نزدیک به 60 نیروی پلیس کشته و زخمی شدند تاکنون 5 سرباز که با طالبان در این حمله همکاری داشتند؛ دستگیر شده اند .

از سوی دیگر در اخبار آمده است غذا و لباس به سربازان ارتش و پلیس بارها در مناطق مختلف افغاستان نرسیده است از جمله روز دوشنبه «نعمت الله» یک سرباز پلیس در استان «غور» افغانستان به رسانه ها گفت که دو ماه می شود که هیچ نوع آذوقه ای از طرف دولت دریافت نکرده اند.

وی افزود که برای زنده ماندن مجبور شده اند تا از مردم محل نان «گدایی» کنند اما تاکنون با نان گدائی از کشور و مردم خود حفاظت کرده اند.

ژنرال «ضیا الدین ثاقب» سرپرست و فرماندهی پلیس استان غور اعلام کرد که بارها این موضوع را با مقام های مرکزی در میان گذاشته اما تا حال به این مشکل رسیدگی نشده است.

سال گذشته «خلیل اندرابی»، فرمانده پلیس میدان وردک افغانستان پس از آن که «قاری ظاهر» مسئول اطلاعات طالبان در استان بغلان در خودروی وی شناسایی و بازداشت شدند مورد بازجویی قرار گرفت اما نتیجه ان هرگز منتشر نشد.

«قاری ظاهر» که در درگیری با نیروهای افغان بشدت زخمی شده بود، در خودروی فرمانده پلیس میدان وردک بازداشت شد و نزدیکان اندرابی قصد داشتند وی را برای درمان به پاکستان انتقال دهند.

پیش از این شماری از مسئولان افغانستان از وجود ستون پنجم به عنوان یکی از دلایل اصلی ناکامی نظامیان افغان در مقابله با گروه های مسلح مخالف دولت و عدم مهار حملات انتحاری یاد کرده بودند اما هرگز عزم جدی برای شناسایی افراد این ستون دیده نشده است.

«عتیق الله امرخیل»، یک کارشناس نظامی افغان در این باره گفت که «نفوذ مخالفان، کمر نیروهای دولتی را می شکند و وجود ستون پنجم به معنای فتح مبارزه از داخل نظام است.»

«فکوری بهشتی» یک عضو مجلس نمایند گان افغانستان نیز معتقد است که افراد حزبی و وابسته در داخل نیروهای دولتی جا گرفته اند و متأسفانه مشکلاتی را برای کشور به بار آورده اند و تا زمانی که افراد نفوذی و ناسالم از درون نیروهای دولتی بیرون رانده نشوند، دستیابی به پیروزی حاصل نخواهد شد.»

همین امروز خبر رسید که در استان فاریاب واقع در شمال افغانستان معلمانی را شناسایی کرده اند که علاوه بر دریافت حقوق از دولت برای طالبان هم کار می کنند.

با دسته بندی این مجموعه اخبار و گزارش ها که گوشه ای از مشکلات ساختاری در نهادهای مسئول در افغانستان است می توان به این نتیجه رسید که برنامه ها برای تامین امنیت در این کشور از جمله کابل کار ساده ای نخواهد بود و طبیعی است مردم هم برای حفاظت امنیت خود توجهی به ضرورت همکاری با چنین ساختاری نکنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید