نشست سه جانبه و سفر پوتین به تهران در مرکز توجه رسانه های جهان

کدخبر: ۱۸۸۷۷۰
نشست سه جانبه رهبران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران و به ویژه سفر پوتین و دیدارش با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، توجه رسانه های جمعی دنیا را به دنبال داشت و از آن به عنوان رویداد مهم و اثرگذار بین المللی یاد کردند.
نشست سه جانبه و سفر پوتین به تهران در مرکز توجه رسانه های جهان

شبکه های خبری یورونیوز، الجزیره انگلیسی، رویترز، تارنمای روسی اسپوتنیک، خبرگزاری شین هوا، شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان، رادیو اروپا، روزنامه نیویورک تایمز، تارنمای ای بی سی نیوز و سی ان بی سی نیوزو شبکه خبری فاکس نیوز ازجمله رسانه هایی بودند که هریک از زاویه ای به پوشش و تحلیل سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران پرداختند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز به ابعاد گوناگون سفر پوتین به ایران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران پرداخت و نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه پس از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مجددا پایبندی ایران را تائید نکرد، اکیدا از ایران و توافق هسته ای آن با قدرت های جهانی حمایت کرد و گفت: مسکو مخالف هر گونه تغییر یک جانبه توافق است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پوتین برای مذاکرات سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه که عمدتا بر توسعه مسیرهای جاده ای و خطوط ریلی با کشورهای همسایه در دریای خزر تمرکز داشت، سفر یک روزه ای به تهران داشت.

نیویورک تایمز تصریح کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه گفت که وضعیت در سوریه و مذاکرات صلح برای حل بحران، مثبت به نظر می رسد.

رویترز دیگر رسانه آمریکایی بود که به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پرداخت. در این خبر آورده شده است: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که تهران و مسکو نیاز به تقویت همکاری برای انزوای ایالات متحده و بازگرداندن صلح به خاور میانه دارند

رویترز به نقل رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: همکاری مسکو و تهران می تواند آمریکا را منزوی کند.

شبکه یورونیوز نیز با بیان اینکه ' تهران و مسکو حامیان اصلی بشار اسد در سوریه هستند' به حضور رئیس جمهوری روسیه در تهران پرداخت و نوشت: پوتین با سفر خود به تهران به دنبال توسعه روابط نزدیک تر با تهران در راستای ضدیت با آمریکا است. تهران در مسیر مواجهه خود با دولت ترامپ، مسکو را متحدی جدی برای خود می داند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به ابعاد حضور رئیس جمهوری روسیه در تهران پرداخت و نوشت: دیدار ولادیمیر پوتین با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی بخش مهم سفر رئیس جمهوری روسیه را تشکیل می داد که از پیشتر از سوی دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام شده بود.

این رسانه روسی دیدار پوتین با مقام معظم رهبری را مهم ارزیابی کرد و افزود: در دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی که پس از ملاقات با رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت، موضوع های مهمی همچون سوریه و اوضاع منطقه در دستور کار قرار داشت.

در گزارش اسپوتنیک آمده است که اجلاس سران روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان پس از این دو دیدار مهم پوتین با سران ایران انجام می گیرد که در آن موضوع های همکاری های اقتصادی و طرح های زیربنایی در عرصه های مختلف و همکاری در عرصه انرژی مورد بررسی قرار می گیرد.

رویترز نیز در این خصوص به مفاد بیانیه مشترک امضا شده از سوی ایران، روسیه و آذربایجان پرداخت و نوشت: سه کشور شرکت کننده در نشست سه جانبه تهران بر پایبندی همه طرف ها به توافق هسته ای ایران تاکید کردند.

شبکه الجزیره قطر با تاکید بر اینکه 'تحولات سوریه' و ' مسائل امنیت منطقه ای' محور دیدار پوتین و مقامات ایران بوده است، نوشت: از نگاه ایران، داشتن متحدی که در معادلات جهانی ضریب نفوذ به مراتب بیشتری دارد، واجد ارزش راهبردی بی پایانی است؛ خاصه آنکه روسیه متحدی است که از نگاه تهران، قابل اعتماد است.

خبرگزاری شین هوا دیگر رسانه ای بود که به حضور رئیس جمهوری روسیه در تهران پرداخت و دیدار پوتین را در بخش آنلاین و مطبوعاتی مورد توجه قرار داد و نوشت: روسیه و ایران به توافق رسیده اند که در زمینه سرمایه گذاری و طرح های زیربنایی همکاری نزدیکتری داشته باشند.

رایزنی های اقتصادی پیرامون دالان شمال و جنوب که از روسیه و آذربایجان به ایران می رسد و توسعه شبکه انرژی میان این سه کشور و همچنین تجارت و سرمایه گذاری متقابل از محوری ترین مسائلی است که به گزارش خبرگزاری رسمی چین از سوی سه کشور رایزنی شده است.

بر اساس این گزارش، پوتین هیچ محدودیتی برای تجارت روسیه با ایران قایل نیست و تاکید دارد شرکت های این کشور آماده همکاری با تهران در زمینه حمل و نقل، راه آهن ، فناوری هسته ای و صنایع و عرصه های دیگر هستند.

شبکه خبری دویچه وله نیز حضور پوتین در تهران را نشانه ' حمایت قوی' مسکو از تهران دانست و نوشت: رئیس جمهور سوریه قویا از توافق هسته ای ایران دفاع ومخالفت خود را با هرگونه تغییر یکجانبه در این توافق اعلام کرد.

این شبکه آلمانی به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: برقراری گفت و گو و همکاری منطقی با روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ در خصوص امور مهم که نیازمند اراده و تلاش است، امری ممکن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید