ده‌ها هزار ژاپنی‌ها برای اصلاحات قانون اساسی تجمع کردند

کدخبر: ۱۸۹۰۲۷
ده‌ها هزار تن در اعتراض به اقدامات نخست وزیر ژاپن برای اصلاح قانون اساسی صلح‌طلب این کشور، همزمان با هفتاد و یکمین سالگرد اعلام این قانون علیه آبه تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، حدود ۴۰ هزار نفر در مقابل ساختمان پارلمان ژاپن در توکیو تجمع کردند و شعارهایی علیه جنگ و برای حفظ ماده ۹ قانون اساسی سر دادند.

 یوکیو ادانو، رهبر حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن در این تجمع گفت که نیروهای هوادار قانون اساسی، اقداماتی مشترک را برای جلوگیری از تجدید نظرهای دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و تغییر قانون اساسی صلح‌جو صورت خواهند داد.

کازوئو شی، رییس حزب کمونیست ژاپن، اظهار کرد، طرح پیشنهادی آبه برای تنظیم ارجاعاتی به "نیروهای دفاع از خود" ژاپن (SDF) در قانون اساسی این کشور،‌ می‌تواند روح ماده ۹ قانون اساسی را تخریب کرده و خطر دخیل شدن ژاپن در جنگ را بر این کشور تحمیل کند.

میزوهو فوکوشیما، جانشین رهبر حزب سوسیال دموکرات ژاپن نیز گفت، با تصویب اجباری قوانین امنیتی ممکن است به راه حل‌های مشابه برای تجدید نظر درخصوص قانون اساسی بازگردد. وی از مردم خواست تا تلاش‌های خود را برای جلوگیری از چنین اقداماتی از جانب آبه افزایش دهند.

قانون اساسی فعلی ژاپن در ۳ نوامبر سال ۱۹۴۶ اعلام و از ۳ مه سال ۱۹۴۷ اجرایی شد. این قانون اساسی به خاطر ماده ۹ آن شناخته می‌شود که ژاپن را از آغاز جنگ منع کرده و متعهد می‌شود که نیروهای زمینی، دریایی و هوایی همچون سایر نیروهای بالقوه جنگی، در جنگ وارد نشوند.

تجدید نظر در قانون اساسی ژاپن و چارچوب بنیادی حزب حاکم لیبرال دموکراتیک، هدف سیاسی طولانی مدت آبه بوده است.

کمپین حاکم آبه در میانه دو دستگی نیروهای اپوزیسیون، دو سوم آرا را در انتخابات ۲۲ اکتبر مجلس عوام از آن خود کرد و پیش‌بینی می‌شود این امر انگیزه تازه‌ای را برای تجدید نظر در قانون اساسی به حزب حاکم بدهد.

با این حال نظرسنجی اخیر کیودو نیوزحاکی از آن است که ۵۲.۶ درصد از ژاپنی‌ها با طرح پیشنهادی آبه مبنی بر  ایجاد منشور عالی برای تنظیم ارجاعات صریح به نیروهای دفاع از خود مخالف هستند. این در حالی است که ۳۸.۳ درصد از این طرح حمایت می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید