وقتی ای‌اف‌سی به کمک فوتبال ایران می‌آید

کدخبر: ۱۸۹۲۲۸
فدراسیون فوتبال ایران برای آنکه بتواند صداوسیما را مجبور به دادن حق پخش تلویزیونی کند، برای اولین بار در بازی استقلال و نفت از کنفدراسیون فوتبال آسیا کمک گرفته است. بازی‌ای که اتفاقات عجیب کم نداشت.
وقتی ای‌اف‌سی به کمک فوتبال ایران می‌آید

با کمک کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اولین ‌بار یکی از بازی‌های لیگ‌ برتر فوتبال ایران با دوربین‌هایی غیر از دوربین‌های صداوسیما ضبط و پخش شد. این مطلب را روزنامه «همشهری ورزشی» گزارش داده است. این اتفاق عجیب سه‌شنبه در بازی استقلال-نفت تهران افتاد.

آن طور که روزنامه «همشهری ورزشی» گزارش داده، کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کمک به کشورهایی که در فوتبال چندان توسعه‌یافته نیستند، امکان فیلمبرداری، پخش آنلاین و ضبط بازی‌ها را فراهم کرده است. برای این کار ای‌اف‌سی با یک شرکت سوئیسی قرارداد بسته است. با وجود آن که فوتبال ایران یکی از قدرت‌های برتر آسیاست و قاعدتاً به این خدمات کنفدراسیون فوتبال آسیا نباید نیازی داشته باشد، اما به دلیل اختلاف با مدیران صداوسیما، مشتری این خدمت رایگان ای‌اف‌سی شده است.

«از مردم شریف عذرخواهی می‌نماییم»

در بازی استقلال و نفت تهران یک اتفاق عجیب و غریب دیگر نیز افتاد. در این بازی اختلاف با صداوسیما به اوج خود رسید و به طرز شدیدی به میدان مسابقه کشیده شد. وقتی در تبلیغات کنار زمین روی تابلو عبارت «به علت تصویربرداری غیراستاندارد صداوسیما از مردم شریف عذرخواهی می‌نماییم» درج شد، صداوسیما نیز در یک واکنش غیرحرفه‌ای، برای آن که مجبور نباشند تابلوهای کنار زمین را نشان دهند، تصاویر کج و کوله روی آنتن فرستادند.

اما ماجرا از چه قرار بود؟ آن طور که سایت «آی اسپورت» گزارش داده داستان اصلا بر سر حق پخش نبود بلکه درگیری دو شرکت طرف قرارداد با سازمان لیگ و صداوسیما بر سر منافع اقتصادی‌شان بود که فعلا ربطی به حق پخش ندارد اما در درازمدت می‌تواند به حق پخش تلویزیونی هم برسد.

به نوشته این سایت، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که توانایی جلوگیری از پخش شدن بازی‌ها از صداوسیما را ندارند، حق بهره‌برداری تصویری از بازی‌ها را به شرکت امین سیما کیش واگذار کردند. همان شرکتی که تا ابتدای همین فصل با همکاری همراه اول سامانه ۳۰۹۰ را راه‌اندازی کرده و حامی مالی استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی بود و البته با تصمیم مدیران دو باشگاه و راه افتادن سامانه جدید ۳۰۳۰ با همکاری ایرانسل شکست خوردند.

«آی اسپورت» گزارش داده که این شرکت از همان ابتدا سعی کرد از حق انحصاری خود برای استفاده از تصاویر بازی‌های لیگ برتر استفاده کند و در نامه‌ای به همه رسانه‌ها اعلام کرد برای استفاه از ویدئو‌های بازی‌ها باید با این شرکت وارد مذاکره شوند و حق بهره‌برداری بپردازند. نامه‌ای که بیش از همه خطاب به صداوسیما بود. غیر از دوربین‌های پخش زنده، بقیه دوربین‌های صداوسیما هم به ورزشگاه‌ها راه ندادند. درواقع این شرکت و سازمان لیگ به جای آن که سنگ بزرگ نشدنی حق پخش را بردارند سعی کردند با سنگی کوچک‌تر درآمد کوچک‌تری ایجاد کنند.

از طرف دیگر صداوسیما به جای مذاکره برای استفاده از تصاویر، منبع درآمدی دیگر فوتبال را هدف گرفت. شرکت توسکا که اتفاقا همکاری نزدیکی با همراه اول دارد تبلیغات دور زمین بازی‌های فوتبال را بر عهده دارد و یکی از منابع درآمدی باشگاه‌ها و سازمان لیگ محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این شرکت رابطه نزدیکی هم با شرکت امین سیما کیش داشته باشد. تصاویر نیمه اول بازی استقلال-نفت به صورت نامحسوسی، بسته‌تر از بازی‌های پیشین که از ورزشگاه آزادی مستقیم پخش می‌شد بود و به همین دلیل امین‌ سیما کیش و توسکا پیام عذرخواهی خود نسبت به مردم را در بین آگهی‌های دور زمین گذاشتند.

آرشیوی کامل برای فوتبال ایران

به نوشته «همشهری ورزشی» با عملی شدن پروژه ضبط و پخش بازی‌ها توسط ای‌اف‌سی در سایت mycujoo.tv، فوتبال ایران صاحب یک ‌آرشیو کامل خواهد شد، آرشیوی که همیشه یکی از ضعف‌های فنی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بوده است. تمام بازی‌های پخش‌شده از این سایت، به‌صورت اتوماتیک آرشیو می‌شود تا اهالی فوتبال و هواداران هر زمان که خواستند به فیلم کامل بازی دسترسی داشته باشند. تا پیش از این دسترسی به گل‌ها و صحنه‌های حساس بازی‌های لیگ برتر برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر بوده است.

بسیستم پخش بازی‌ها در این سایت با گزارش لحظه‌به‌لحظه نوشتاری همراه است. مهم‌تر اینکه با کلیک روی هر دقیقه، کاربر می‌تواند اتفاقات لحظه‌ای بازی را تماشا کند. به ‌طور مثال کاربری که فقط برای دیدن گل‌ها به این سایت سر بزند، می‌تواند با کلیک روی دقیقه گل، فقط نحوه به ثمر رسیدن آن را تماشا کند.

پخش زنده بازی‌های لیگ برتر ایران همیشه یک ‌ضعف بزرگ آماری داشته است. برخلاف شبکه‌های بزرگ ورزشی که در پایان هر بازی، ریز آمار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند، صداوسیما یکی در میان اقدام به این کار می‌کند. جدا از این وقتی بازی تمام می‌شود، دیگر امکانی برای دسترسی به ریز آمار بازی نیست. حالا این سایت در پایان بازی، ریز آمار را هم ثبت و منتشر می‌کند تا کاربران در آینده نیز به آن دسترسی داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید