پیست فرمول یک ایران در آستانه بهره برداری + تصاویر

کدخبر: ۱۸۹۷۴۸
نخستین پیست فرمول ۱ ایران در ۳۵ کیلو متری جاده تهران-ساوه، به طول پنج کیلومتر و ۱۸ پیچ، ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.
پیست فرمول یک ایران در آستانه بهره برداری + تصاویر

به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه در مراسم بازدید از نخستین پیست فرمول یک ایران که با حضور رئیس فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری و به دعوت مجموعه سرزمین ایرانیان صورت گرفته بود، مسئولان و اصحاب رسانه از نزدیک روند آماده سازی مراحل پیست را مشاهده کردند. با توجه به روند پیشرفت پروژه و اظهارات مهندسان قرار است پیست تا ماه آینده به بهره برداری برسد.

نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه سرزمین ایرانیان و مطابق با استاندارد های فدراسیون جهانی(FIA) در حال گذراندن مراحل نهایی آماده سازی است. این پیست در ۳۵ کیلومتری آزاد راه تهران-ساوه و در فاصله هفت کیلومتری فرودگاه امام خمینی احداث شده است. پیست در حدود پنج کیلومتر طول دارد و دارای ۱۸ پیچ است. یکی از نقاط قوت در طراحی این پیست الهام گرفتن از شش پیچ جذاب دنیا است که در نوع خود پیست فرمول ایران را در زمره برترین‌ها قرار می‌دهد.

از دیگر نکات مثبت در مهندسی پیست فرمول یک ایران دو طرفه بودن آن است. علاوه بر این این پیست قابلیت تبدیل شدن به ۱۶ پیست مختلف را دارد که با توجه به دو طرفه بودنش این تعداد تا ۳۲ پیست معکوس قابل طراحی است. از دیگر ویژگی‌ها که این پیست را می‌تواند در زمره بهترین‌ها در نوع خود قرار دهد قابلیت تبدیل شدن آن به سه پیست مختلف است که در یک زمان می‌تواند میزبان تیم‌های حرفه‌ای و آماتور و آموزشی باشد.

مهندسان این مجموعه خط مستقیم پیست را ۱۲۰۰ متر در نظر گرفته‌اند که با این شرایط می‌تواند میزبان مسابقات درگ نیز باشد. این پیست توسط مشاورین تراز اول جهانی و مهندسان ایرانی طراحی شده و در حال حاضر تمامی فعالیت‌های زیر ساخت و زیر سازی پیست انجام شده و مراحل آسفالت پیست نیز در حال اجرا است.

علاوه بر این برای حمایت از ورزش‌های موتوری، یکی از مجهزترین مجموعه‌های کارتینگ و چهار پیست آفرود در حال حاضر در مجموعه سرزمین ایرانیان میزبان علاقه‌مندان است. از دیگر کاربری‌های این مجموعه می‌توان به زمین گلف ۱۸ حفره‌ای، مجموعه سوارکاری، شهربازی، پارک آبی، پیست موتو جی پی و مجموعه خودرو شهر اشاره کرد.

با اتمام نخستین پیست فرمول یک امید است در آینده بسیار نزدیک میزبان مسابقات فرمول یک و ورزشکاران مطرح این رشته در ایران باشیم.

  در همین حال نیز رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری از آخرین مراحل آماده سازی اولین پیست فرمول یک کشور و همچنین سایر بخش های مربوط به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی دیدن کرد. محمود صیدانلو، انجام آاین کار را یک کار ارزشمند و ملی در راه خدمت به مردم قلمداد کرد و گفت:«این فدراسیون برای هرگونه کمک و پیشنهاد برگزاری مسابقات بین المللی و منطقه ای در پروژه های مربوط به ورزش فرمول یک را دارد.»  صیدانلو همچنین در این بازدید گفت و گوهایی نیز با موتورسواران کراس و اتومبیلرانان آفرود حاضر در تمرینات دیروز ورزشکاران این دو رشته اشت .

 مختصات جغرافیایی پروژه

 شهر سرزمین ایرانیان، مجموعه‌ای به وسعت ۱۴۰۰ هکتار می‌باشد که در جنوب‌غربی استان تهران و در نزدیکی شهر پرند واقع شده است. این مجموعه بزرگ برای زندگی، ورزش‌ و تفریح، تاسیس شده است و شامل ۲۴ کاربری مختلف خواهد بود تا در آینده نزدیک مورد استفاده عموم‌ مردم با سلیقه‌های مختلف قرار بگیرد. مجموعه سوارکاری، دهکده چوگان، دهکده گلف و پارک‌آبی از بخش‌های مختلف "دهکده المپیک شهر ایرانیان" هستند که در آن برای رشته‌های محبوب ورزشی مانند فوتبال نیز مکانی پیش بینی شده است و کار راه اندازی آن‌ها به زودی آغاز خواهد شد تا در آینده برای برگزاری‌ اردوهای ورزشی، مورد استفاده تیم‌های ملی قرار بگیرند. یکی از این کاربری‌ها، پیست فرمول۱ آن خواهد بود که در آستانه تکمیل شدن است و به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیست به ۴ سکتور تقسیم و در طراحی آن از تجربه ساخت ۶ پیچِ ۶ پیست بزرگ جهان استفاده شده تا جذابیت‌هایش بیشتر شود. پیست فرمول۱ ایرانیان، دارای ۱۶ مسیر مختلف است که با در نظر گرفتن حالت رفت و برگشت، به ۳۲ مسیر تبدیل می‌شود. همچنین از این پیست می‌توان به صورت همزمان برای سه مورد مسابقه، آموزش و تست گیری، استفاده کرد.

برای ساخت این‌ پیست، ۷۵هزار متر مربع آسفالت ریزی شده است و ۱۶۵هزار مترمربع آسفالت دیگر به آن اضافه خواهد شد. علاوه بر این ۳۲۰هزار متر مربع برای این‌ پیست شن‌ریزی شده است. در پیست فرمول۱، مکان‌هایی برای برپایی کمپ تیم‌هایی مسابقه دهنده نیز در نظر گرفته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی