کشتی گیر خوشنام ایران و تجربه بازیگری در سینما

کدخبر: ۱۸۹۹۹۶
علیرضا حیدری، دارنده 6مدال جهان و المپیک در کشتی آزاد را دیگر باید جزو ورزشکارانی دانست که به جرگه بازیگری پیوسته‌‌اند.
کشتی گیر خوشنام ایران و تجربه بازیگری در سینما

 او به تازگی در فیلم سینمایی«من یک ایرانی‌ام» ‌ ایفای نقش کرده است و در گفت‌گو با همشهری‌ورزشی در خصوص شرایطش برای قبول این نقش و آینده زندگی هنری‌اش صحبت کرده.

   چه اتفاقی افتاد که علیرضا حیدری وارد عرصه بازیگری شد؟

واقعیت خیلی اتفاقی شد. من اصلا قصد ورود به بازیگری را نداشتم ولی همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد که این اتفاق برایم بیفتد. آقای نجفی تهیه‌کننده فیلم حدود 3سال پیش به من این پیشنهاد را داد که در فیلم «من یک ایرانی‌ام» بازی کنم. آن زمان ایشان گفت اگر تو این نقش را بازی کنی فیلم را می‌سازم وگرنه از ساختن آنمنصرف می‌شوم.

   یعنی 3سال پیش به شما پیشنهاد بازیگری دادند؟

آن زمان این را گفتند، من هم فکر کردم شوخی است و دیگر خبری نشد تا چندماه پیش که به دفتر من آمدند و دوباره این صحبت‌ها را مطرح کردند، من هم فکر کردم مثل همان 3سال پیش است و دوباره یک پیشنهادی می‌دهند و می‌روند تا 3سال دیگر ولی این‌بار این‌طور نشد. (باخنده) بلیت هواپیما گرفتند و به اوکراین رفتیم و تا وقتی که دوربین را گذاشتند مقابلم من هنوز فکر می‌کردم قضیه جدی نیست؛ تقریبا مقابل عمل انجام شده قرار گرفتم.

   می‌گویند قصه فیلم خیلی شبیه به زندگی خودتان است.

به نوعی می‌توان گفت شبیه به زندگی تمام ورزشکاران حرفه‌ای است. در ایران که حداقل این‌طور است. بعد از اینکه دوران قهرمانی‌ات تمام می‌شود برخورد‌های خوبی با شما نمی‌شود یا به عبارتی شما را از ورزش بیرون می‌کنند.

   برای این فیلم دوباره تمرینات سنگینی را انجام دادید؟

بله؛ نقشی که بازی می‌کردم ایجاب می‌کرد کارهایی انجام دهم که نیاز به آمادگی جسمانی بالایی داشت. برای همین دوباره تمرینات دوران قدیم را شروع کردم، البته نه به آن شدت قدیم ولی تمرینات سنگینی را انجام دادم.

   درست است که به نوعی نقش خودتان را بازی می‌کردید ولی جلوی دوربین رفتن سخت نبود؟

مثل کشتی گرفتن در تمرین و مسابقه می‌ماند و کاملا متفاوت است. حالا به واسطه قهرمانی‌های که در کشتی داشتیم در برنامه تلویزیونی حضور داشتم ولی جلوی دوربین تلویزیون رفتن با سینما کاملا متفاوت است.

   خیلی از ورزشکاران بودند که به حرفه بازیگری روی آوردند ولی موفق نبودند. از این مساله نترسیدید که مردم قبولتان نکنند؟

از این قبیل تصمیمات عجیب وغریب در زندگی‌ام قبلا هم گرفته بودم ولی به نظر این کار جسورانه‌ترین کاری بود که کردم. البته این را هم بگویم در قراردادم یک بند وجود داشت که اگر من از بازی‌ها راضی نبودم کل هزینه فیلم را پرداخت کنم و نگذارم فیلم منتشر شود.

   اگر قرار بود هزینه فیلم را بدهید که پخش نشود، چقدر می‌شد؟

حدود 3 یا 4میلیاردتومان برای فیلم هزینه شد. به هرحال علیرضا حیدری یک سابقه‌ای  دارد که دوست نداشتم پیش مردم خراب شود. کار بازیگری برایم ریسک بزرگی بود و امکان داشت یک‌شبه تمام چیزهایی را که ساخته‌ام خراب کنم. حالا پول را نداشته باشیم کار می‌کنیم و باز درمی‌آوریم ولی اینکه اعتبارم پیش مردم خراب شود قابل جبران نیست.

   اگر مجددا پیشنهاد بازی در یک فیلم را داشته باشید قبول می‌کنید؟

همین یکی را هم نمی‌خواستم بازی کنم ولی اتفاق افتاد. برای همین نمی‌خواهم بگویم نه قبول نمی‌کنم که فردا زیر حرفم زده باشم ولی خیلی بستگی به بازخوردهایی دارد که از فیلم می‌گیرم.

   در اکران خصوصی که داشتید بازخوردها چطور بود؟

نظرها متفاوت بود ولی ورزشکارانی که برای دیدن این فیلم آمده بودند خیلی خوششان آمده بود. به‌نظرم یک جورهایی داشتند زندگی خودشان را می‌دیدند. سیاوش قصه یک قهرمان است که بازنشسته شده و دوست ندارد دستش را جلوی کسی دراز کند؛ از این لحاظ‌ها فیلم خوبی است. در این سال‌ها هرچه در سینمای ایران ساخته شده داستان عشق و عاشقی بوده و همان اول فیلم انتهای داستان مشخص است  ولی این فیلم متفاوت است و شبیه این قصه را حداقل در سینمای ایران نداشته‌ایم.

   به‌نظرتان فیلم‌تان خوب می‌فروشد؟

فیلم دست من باشد خوب می‌فروشد. حالا شاید دست فرد دیگری هم باشد بهتر از من کار کند ولی باید سلیقه مشتری را بدانید و آن‌طور که دوست دارند فیلم را عرضه کنید. من این مسائل را بلد هستم واگر فیلم دست من باشد جزو فیلم‌های پرفروش سینمای ایران خواهد شد.

   بازی کدام یک‌ از بازیگران را بیشتر می‌پسندید؟

خیلی بازیگران خوبی داریم به نظرم شهاب حسینی، حامد بهداد و آقای پرستویی فوق‌العاده هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید