مصاحبه مشکوک حریری زیر ذره‌بین

کدخبر: ۱۹۰۱۸۳
"رهبر لبنان که همچنان در عربستان است، مدعی است که آزاد است اما مصاحبه جدید او هم نتوانست پرده از رازهای مگویی که موجب شده تا او به دور از وطنش استعفا دهد، بردارد."

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان که اقامت مرموز او در عربستان، خاورمیانه را به تلاطم انداخته است، یکشنبه شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد قادر است آزادانه حرکت کند و اینکه لبنان را ترک کرد تا از خودش حفاظت کند و ظرف "چند روز" به خانه باز می‌گردد.

این اظهارات اولین گفت‌وگوی او از زمان پرواز غیرمترقبه او به عربستان در سوم نوامبر و استعفای او یک روز پس از آن در آنجا محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد اظهارات او برای ابهام‌زدایی و کاهش تنش‌ها بر سر اینکه آیا او آزادانه عمل کرده است؛ آیا او گروگان سعودی‌هاست و یا اینکه آنها در بخشی از استراتژی گسترده‌تر خودشان او را مجاب به استعفا کردند تا به رقیب منطقه‌ای خودشان ایران فشار آورند، کافی نبوده باشد.

چنین سوالاتی را نمی‌توان تنها با مصاحبه‌ در یکی از شبکه‌های حزب سیاسی سعودی‌گرای حریری و با حضور پائولا یاکوبیان، مجری تلویزیونی که مطابق خط مشی سعودی‌ها حرکت می‌کند، پاسخ داد.

حریری پاسخ روشنی به چرایی اعلام استعفا از عربستان به جای لبنان، نداد. او همچنین هیچگونه جزئیات جدیدی از آنچه هشت روز پیش به عنوان  توطئه علیه جانش توصیف کرده بود، ارائه نکرد. او رنگ‌پریده و خسته با چشمانی گودافتاده اغلب با سرعت به سمتی می‌نگریست و اینطور به نظر می‌رسید که به فرد دیگر حاضر در اتاق نگاه می‌کرد.

آن کسانی که نگرانند که حریری ممکن است تحت فشار قرار گرفته باشد و حتی از طرف عربستان بازداشت شده باشد، از جمله مقام‌های لبنانی، دیپلمات‌های غربی و برخی از متحدان سیاسی حریری، بعید است که به چیزی کمتر از بازگشت او به لبنان متقاعد شوند.

 آنچه به ظن آنها می‌افزاید این است که استعفای حریری دقیقا همان روزی انجام شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر بازداشت صدها سعودی در طرحی نظارت کرد که خودش آن را سرکوب ضد فساد و منتقدان آن را پاکسازی توصیف کردند.

به اعلام استعفای حریری، عمدتا به چشم تلاش سعودی‌ها برای ساقط کردن دولت ائتلافی حریری با حضور نمایندگان حزب سیاسی شیعه حزب‌الله نگاه شد که متحد ایران هم هست.  

دست‌کم پنج شبکه تلویزیونی لبنان از انتشار مصاحبه یکشنبه حریری خودداری کرده و می‌گویند هنوز مشخص نیست که حریری قادر بوده باشد آزادانه صحبت کند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پیشتر گفته بود که هر آنچه حریری از عربستان بگوید "بازتاب حقیقت نیست و نتیجه شرایط مرموز و مشکوکی است که در پادشاهی عربستان در جریان است و بنابراین نمی‌توان آن را جدی گرفت."

حریری به یاکوبیان گفت: "من آزادم، ممکن است فردا بروم." با این حال او افزود، زمانی که در ریاض بوده اطلاعاتی نمایان شده که او را متقاعد کرده تدابیر امنیتی‌اش را پیش از بازگشت مورد بازبینی قرار دهد. مقام‌های لبنانی می‌گوید اطلاعاتی درباره توطئه‌ای علیه او در دست ندارند.

حریری در سخنرانی استعفایش در چهارم نوامبر گفت تهدیداتی علیه زندگی‌اش وجود دارد که اشاره‌ای ضمنی به این مساله داشت که این تهدیدات از جانب حزب‌الله است. او همچنین به مداخله ایران در لبنان و سلطه حزب‌الله به عنوان دلیل دیگری برای تصمیم به کناره‌گیری اشاره کرد.

اما در مصاحبه حریری به این سوال که آیا استعفایش نهایی است، جواب روشنی نداد. او گفت طبق قانون اساسی به محض بازگشت به لبنان باید شخصا استعفایش را تقدیم کند اما به این نکته اشاره کرد که مذاکراتی را با میشل عون و سایرین خواهد داشت و اگر لبنان بتواند سیاست بی‌طرفتی در منطقه پیشه کند ممکن است او در قدرت بماند.

حریری شهروندی عربستان و لبنان را دارد، گفت همسر و فرزندانش در منزلشان در عربستان سکونت دارند و رابطه خوبی هم با ملک سلمان و ولیعهد دارد.

به نظر می‌رسد لحن او خطاب به حزب‌الله نسبت به زمان سخنرانی استعفا که متعهد شده بود تا "دست متحدان ایران را قطع کند" نرم‌تر شده باشد؛ در عوض در انتقادی ملایم‌تر به حزب‌الله گفت که آنها زمانی که حریری سازشی درون دولت ائتلافی انجام می‌داد، آن را جبران نکردند.

آن کسانی که در مصاحبه یکشنبه حریری به دنبال سرنخ‌هایی از نیات میزبان سعودی او می‌گشتند به این نکته اشاره کردند که حریری مشارکت حزب‌الله در یمن، جایی که ائتلاف تحت امر عربستان با نیروهای متحد با ایران می‌جنگند، را مشکل دانسته است.

این مصاحبه ساعاتی پس از آن انجام شد که شمار بی‌سابقه‌ای از لبنانی‌ها از ماراتن سالانه بیروت برای ارسال پیامشان علیه مداخله بین‌المللی در لبنان از سوی هر طرفی استفاده کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید