بررسی وضعیت گوشی موبایل Galaxy Note 8

کدخبر: ۱۹۰۷۱۶
بعد از شکست بزرگ Note 7، سامسونگ تمام تلاش خود را برای ارائه یک محصول بی عیب و نقص به کار گرفت تا مبادا Note 8 نیز به سرنوشت برادر بزرگ خود دچار شود. در ادامه بررسی Galaxy Note 8 را به روایت کلیک بخوانید.
بررسی وضعیت گوشی موبایل Galaxy Note 8

به گزارش رسانه کلیک، حاصل تلاش‌های سامسونگ، یک اسمارت فون عالی، هرچند گران قیمت اما با عملکردی بی نظیر است. با صفحه نمایش استثنایی و عملکرد پیشرفته قلم S Pen، بدون شک Note 8 بهترین گوشی سامسونگ تا بدین لحظه و احتمالا بهترین گوشی هوشمند سایز بزرگ در بازار تلفن‌های همراه است. اما شاید بزرگ‌ترین رقیب Note 8 در واقع Galaxy S8 Plus است که به طرز عجیبی به همان اندازه خوب است؛ ولی کسانی که به استفاده از قلم عادت دارند، قطعا Note 8 گزینه نهایی‌شان خواهد بود.

 

مشخصات فنی

تعداد سیم کارت دو سیم کارت
فناوری GSM / HSPA / LTE
وزن ۱۹۵ گرم
ابعاد ۸٫۶ × ۷۴٫۸ × ۱۶۲٫۵ میلی‌متر
جنس بدنه ترکیب فلز و شیشه
ویژگی بدنه محافظ گوریلا گلس ۵ – گواهینانه IP68
پردازنده Samsung Exynos 8895
نوع صفحه نمایش Super AMOLED
سایز صفحه نمایش ۶٫۳ اینچی – همیشه روشن
رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل / ۵۲۱ DPI
سیستم عامل اندروید ۷٫۱٫۱ (نوقا)
دوربین اصلی دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل 
باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر

سخت افزار

گوشی Note 8 در ایران با پردازنده هشت هسته‌ای اگزینوس ۸۸۹۵ ارائه می‌شود که داری ۲ بخش پردازشی مختلف شامل ۴ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۲٫۳ گیگاهرتزی است. Exynos 8895 بر روی FinFET 10nm پیشرفته که سرعت نهایی، راندمان برق عالی و اندازه کوچک تراشه را با استفاده از سازه هایی که به طور موثر نشت جریان را کنترل می کنند، ساخته شده است. از سوی دیگر این نخستین پردازشگری است که به یک مودم LTE با سرعت یک گیگابیت در ثانیه برای Downlink و ۱۵۰ مگابیت در ثانیه برای Uplink مجهز شده است. همین موضوع تجربه‌ای سریع‌تر و پایدارتر در ارتباطات را برای Note 8 فراهم می‌کند. 

بررسی Note 8

روز به روز بر میزان پیچیدگی محتواهای سه بعدی افزوده می‌شود، به همین دلیل سامسونگ از پردازنده گرافیکی Mail-G71 که براساس یک معماری پیشرفته گرافیکی ساخته شده، در Galaxy Note 8 استفاده کرده است که با استفاده از ویژگی های پیشرفته مانند MSAA، Mipmaps و Tessellation جزئیات گرافیکی بسیار دقیق ارائه می دهد. این پردازنده گرافیکی Note 8 را در اجرای سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی بدون هیچ مشکلی کاربر را همراهی می‌کند. Mali-G71 اولین پردازنده گرافیک بر مبنای معماری Bifrost است. Bifrost در مقابل سایر پردازنده‌ها، قابلیت ارائه عملکرد محاسباتی بیشتری دارد. این عملکرد فوق العاده را می توان برای رفع پیچیدگی های موجود در فناوری‌های مدرن مانند VR استفاده کرد. Bifrost همچنین میزان حرارت دستگاه را بالا نمی‌برد و از خالی شدن ناگهانی باتری جلوگیری می‌کند.

بررسی Note 8

استفاده از ۶ گیگابایت Ram باعث شده تا Note 8 نه تنها در انجام پروسه های مالتی تسکینگ دچار مشکل نشود بلکه با سرعت هرچه تمام تر اپلکیشن‌ها را فراخوانی و اجرا کند.

همچنین چیپ‌ست Exynos 8895 با پشتیبانی از سیستم پیشرفته MFC یا Multi Format Codec تجربه چندرسانه‌ای بی نظیری برای کاربر به وجود می‌آورد و ضبط و پخش ویدیوهایی با کیفیت ۴K با حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه و با سیستم های فشرده سازی تصویر (Codec) شامل h264، h265 و VP9 را پشتیبانی می‌کند. به طور مشخص، تکنیک های پردازش پیشرفته ویدئویی با افزایش کیفیت، تجربه ای با کیفیت بهتر را برای کاربران فراهم می‌کند.

علاوه بر همه این‌ها، سیستم امنیتی و محافظتی به کار برده شده در Exynos 8895 شرایطی مناسب برای استفاده ایمن و با خیال راحت از سیستم های پرداخت آنلاین بوسیله اسکنر عنبیه چشم یا اثر انگشت را فراهم کرده است. این ویژگی دارای یک زیر مجموعه امنیتی پیشرفته به همراه یک واحد پردازش امنیتی جداگانه و ویژگی های پیشرفته مانند سیستم رمزنگاری سریع سخت افزاری و حفاظت از حافظه فلش است.

Galaxy Note 8 در سه نسخه ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده و همچنین قابلیت افزایش حافظه از طریق میکرو SD تا ۲۵۶ گیگابایت را دارا است.

 

قلم

گلکسی Note 8 نیز مانند سایر گوشی های سری Note از یک قلم S Pen بهره می‌برد که اکنون بیش از هر زمان دیگری حس یک قلم فوق العاده را به کاربر القا می‌کند. این قلم تا ۴۰۹۶ سطح فشار را درک و تنها ۰٫۷ میلی متر ضخامت دارد.

سایز S Pen به گونه ای است که حس یک قلم واقعی را به کاربر می‌دهد و کاربر حس واقعی نوشتن یا نقاشی کشیدن با قلم را تجربه می‌کند.

در Galaxy Note 8 امکان ثبت یادداشت روی نمایشگر خاموش (بدون نیاز به بازکردن قفل صفحه نمایش) نیز فراهم شده است. اما مهم‌ترین قابلیت جدیدی که در Note 8 به این قلم افزوده شده، بخش ایجاد Live Message است که با افکت‌های گوناگون و پر زرق و برق کاربر را شگفت زده می‌کند.

با قابلیت Smart Select می‌توانید هربخش از صفحه را که مد نظرتان است انتخاب و جدا کنید و یا از روی فیلم‌ها، تصاویر متحرک مثل Gif بسازید.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش ۶٫۳ اینچی Galaxy Note 8 از نوع Super AMOLED بزرگ‌ترین صفحه نمایشی است که سامسونگ تا به حال در یکی از گوشی‌های سری Note از آن استفاده کرده است. در ادامه راه Galaxy S8، نسبت تصویر این گوشی نیز ۱۸٫۵ بر ۹ است، بدین معنی که نمایشگر کمی بیش از حد عریض است؛ و با توجه به این‌که بسیاری از بازی‌ها و اپلکیشن‌ها هنوز با این نسبت تصویر تطابق داده نشده است، بخشی از نمایشگر خالی و سیاه باقی می‌ماند. با این حال صفحه نمایش از نظر کیفیت بی نظیر است و تصاویر را روشن و با جزئیات بسیار خوب نمایش می‌دهد.

بررسی Note 8

صفحه نمایش Note 8 بصورت پیش فرض برروی FULL HD+ یعنی (۲۲۲۰+۱۰۸۰) به جای WQHD+ تنظیم شده که در نگاه اول، کاربر متوجه این موضوع نخواهد شد.

روشنایی خوب صفحه نمایش Note 8 امکان کار با آن در زیر نور آفتاب را به راحتی فراهم کرده است. Note 8 نیز مانند S8 از استاندارد Mobile HDR Premium پشتیبانی می‌کند. با وجود اپلیکیشن‌هایی همچون Netflix و Amazon دسترسی به محتواهای ویدیویی HDR در Note 8 آسان شده اما متاسفانه در ایران نمی توان از این اپ‌ها استفاده کرد.

اکنون که نمایشگر با گوشه‌های خمیده به یک سنت برای سامسونگ تبدیل شده، لذت بردن از آن تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. ناگفته نماند که صفحه نمایش همیشه روشن Galaxy Note 8 زیبایی آن را دوچندان کرده است.

 

طراحی

سامسونگ سرانجام با ارائه گوشی Galaxy S8 ارائه دو نسخه معمولی و Edge را کنار گذاشت و با ترکیب این دو مدل یک طراحی منحصربفرد که سال‌ها قبل نوید آن را به کاربران داده بود، ارائه کرد. Note 8 نیز در ادامه همان مسیر، طراحی و تولید شده و اندازه بزرگ و صفحه نمایش بی انتهای آن شما را شگفت زده می‌کند دکمه Home در پایین صفحه نمایش همواره روشن است و فینگرپرینت در کنار دوربین قرار دارد.

کیفیت ساخت به قدری خوب است که شما را جذب خود می‌کند. این گوشی در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه شده تا نیازهای افراد مختلف را برطرف کند. جنس بدنه ترکیبی از فلز و شیشه است که در نسل‌های پیشین کهکشانی‌ها نیز به کاربرده شده بود اما متاسفانه به دلیل جنس گوشی، خیلی زود لک و کثیف می‌شود.

دوربین دوگانه در پشت دستگاه، به شکلی زیرکانه گنجانده شده است اما محل قرارگیری سنسور اثر انگشت خیلی خوب نیست. خشاب سیم کارت در بخش بالایی دستگاه قرار گرفته و جک هدفون، قلم S Pen و پورت USB Type C در بخش پایینی Note 8 قرار دارد.

 

نرم افزار

گلکسی Note 8 به همراه نسخه ۷٫۱٫۱ اندروید (نوقا) به بازار عرضه شده اما خیلی زود جدیدترین نسخه اندروید (Oreo) را دریافت می‌کند. رابط کاربری Note 8 قطعا کسی را شگفت زده نمی‌کند، چرا که یک نسخه مشابه از آن را در سری S8 دیده بودیم. اما همین که سامسونگ در رابط کاربری سنگین Touch Wiz تغییراتی را اعمال کرده و به طرز چشمگیری آن را تغییر داده، جای خوشحالی وجود دارد. البته برای کسانی که دنبال تجربه اندروید خام هستند، رابط کاربری سامسونگ خیلی جذاب نخواهد بود؛ چرا که این شرکت تا حد امکان یک رابط کاربری سفارشی سازی شده، ارائه کرده است.

اکنون دکمه فیزیکی Home جای خود را به یک دکمه مجازی با فیدبک داده و پس از آنلاک کردن گوشی، برای دسترسی به اپ‌ها  از طریق بالا یا پایین کشیدن انگشت روی صفحه نمایش میسر خواهد بود. فشار بیشتر روی یک اپلیکیشن به شما منویی (مانند کلیک راست در ویندوز) نمایش می‌دهد که مدیریت اپ‌ها را آسان و ساده‌تر می‌کند.

قابلیت جدیدی که در رابط کاربری Note 8 گنجانده شده، App Pair است که امکان اتصال دو اپلکیشن به هم را فراهم کرده و با استفاده از یک Shortcut دو اپ را بصورت همزمان در حالت Multi-Window نمایش می‌دهد. البته این قابلیت تنها برای اپ‌هایی است که از حالت Multi-Window پشتیبانی می‌کنند.

قابلیت Edge Panels که در لبه سمت راستی گوشی قرار گرفته و البته در نسخه‌های پیشین کهکشانی‌ها نیز وجود داشت، امکان قرار دادن اپلکیشن‌های پرکاربرد، تماس‌های ضروری یا پلیر موسیقی را برای کاربر فراهم می‌کند. همچنین در هنگام پخش موسیقی می‌توانید لبه‌های خمیده گوشی را وادار به اجرای رقص نور کنید.

گفتنی است اپلیکیشن موسیقی سامسونگ، بصورت پیش فرض روی این گوشی نصب نیست و اگر تمایل به استفاده از یک پلیر در بخش EDGE دارید، باید آن را از Galaxy Apps دانلود کنید.

امنیت و محافظت

سامسونگ راه‌های مختلفی را برای Unlock کردن گوشی در نظر گرفته است. حسگر اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عددی، رمز ترکیبی، Pattern و اسکنر عنبیه چشم هرکدام بنابر سلیقه شما قابل استفاده است.

همچنین سامسونگ از یک اپلیکیشن کاربردی به نام File Secure برای محافظت و نگهداری از فایل‌ها و اطلاعات شخصی و خصوصی استفاده کرده است.

اسکنر عنبیه که در گلکسی S8 و S8+ نیز تعبیه شده بود، تنها با قرارگیری در فاصله درستی از چشمان کاربر کار می‌کند اما بسیاری از منتقدین عقیده دارند، این سیستم امنیتی خیلی کاربردی نیست. حال باید دید، سامسونگ در اینده چگونه این فناوری را تکمیل می‌کند؟

 

دستیار BIXBY

دستیار صوتی BIXBY که همزمان با هشتمین نسل کهکشانی‌ها به گوشی‌های سامسونگ اضافه شد، توانایی انجام تسک‌های مختلفی را دارد اما در ایران خیلی کاربردی نیست. از سوی دیگر هنوز بسیاری از افراد در محیط‌های عمومی از این دستیارهای صوتی استفاده نمی‌کنند. بیکسبی به عنوان رقیب جدی کورتانا، سیری و گوگل اسیستنت، توانایی‌های بیشتری دارد از جمله قابلیت Bixby Vision که برای اولین بار در این دستیار گنجانده شده و از طریق دوربین و تصاویر به کمک کاربر می‌آید. این دستیار به قدری برای سامسونگ حائز اهمیت است که دکمه اختصاصی آن را زیر دکمه‌های صدا گنجانده و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران به اشتباه و ناخواسته به جای دکمه پاور آن را فشار دهند. به همین جهت سامسونگ در آپدیت جدید خود امکان غیر فعال سازی این دکمه را فراهم کرده است. البته با گشتی در Play Store می‌توانید اپ‌هایی را بیابید که کاربرد این دکمه را تغییر می‌دهند.

 

دوربین

برای نخستین بار و پس از شایعات فراوان سامسونگ از یک دوربین دوگانه در Note 8 استفاده کرده است. دوربین دوگانه برای نخستین بار توسط HTC مورد استفاده قرار گرفت و وظیفه آن تغییر فوکوس تصویر بعد از ثبت آن بود. این ویژگی در زمان خود مورد توجه قرار نگرفت و چندسالی به فراموشی سپرده شد. هواوی و اپل اما مجددا این نوع دوربین را به گوشی‌های هوشمند باز گرداندند. البته هریک از این دوربین‌های دوگانه وظایف مختلفی را انجام می‌دهند.

اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم دوربین دوگانه سامسونگ هیچ ویژگی خاصی که کاربران را شگفت زده کند ندارد. دوربین Note 8 از ترکیب ۲ سنسور ۱۲ مگاپیکسلی که یکی از آن‌ها تله فوتو (با دیافراگم ۲٫۴) و دیگری Wide (با دیافراگم ۱٫۷) است. البته در مقایسه با دوربین زاویه باز گوشی G5 که حداقل دو سال از ورود آن به بازار گذشته، تصاویر Note 8 آن قدرها هم عریض نیست. تغییر برروی دوربین‌ها از طریق گزینه ۱X (برای لنز واید) و از طریق ۲X (برای لنز تله فوتو) امکان پذیر است.

از قابلیت‌های جدید اضافه شده به این دوربین می توان به Live Focus اشاره کرد. مزیت اصلی لنز زوم این است که به کمک قابلیت Live Focus در حالی که سنسور اصلی برای درک پس زمینه استفاده می‌شود، لنز زوم روی سوژه تمرکز می‌کند. در واقع این ویژگی که مشابه آن در iPhone با نام Portrait شناخته می‌شود، باعث فوکوس برروی سوژه اصلی و مات شدن پس زمینه می‌شود. البته به نظر می‌رسد سامسونگ این ویژگی را بصورت نرم افزاری به Note 8 آورده است. پس از ثبت عکس نیز در بخش گالری تصاویر بوسیله گزینه Adjust Background Blur می‌توان میزان مات بودن بک‌گراند را کم و زیاد کرد اما نمی‌توان فوکوس تصویر را تغییر داد. گفتنی است قابلیت Selective Focus که در نسخه های پیشین کهکشانی‌ها از جمله S8 وجود داشت از این گوشی حذف شده است.

                                

درصورتی که دستتان را روی دکمه شاتر نگه دارید، با سرعت بالا شروع به ثبت عکس می‌کند که برای خبرنگاران و البته عکاسی ورزشی بسیار مناسب است. با فشار نسبی به شاتر و کشیدن به سمت چپ و راست نیز امکان زوم و زوم بک وجود دارد.

به طور کلی دوربین اصلی عالی است و عکس های واضح و دقیق و رنگارنگی را ارائه می دهد. Optical Image Stabilization  موجود در دوربین Note 8 ثبت تصاویر مات را به حداقل می‌رساند.

همچنین گزینه ای تحت عنوان Full view در منو گنجانده شده که نسبت تصویر را به سرعت تغییر می‌دهد.

 

باتری

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اصلی‌ترین رقیب Note 8 گوشی Galaxy S8+ است و نکته خنده دار اینجا است که باتری نوت ۸ ظرفیتی برابر با ۳۳۰۰ میلی‌آمپر دارد اما S8+ یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری را شامل می‌شود.

در واقع سامسونگ برخلاف سایر قسمت‌ها، در بخش باتری برای چنین گوشی با این اندازه، یک گام بزرگ به عقب برداشته است.

درهرصورت طی بررسی‌های انجام شده توسط کلیک، عمر باتری Note 8 با وجود صفحه نمایشی بزرگ‌تر، تقریبا با S8+ برابر بود. هرچند شما یک ویدیو را صورت Loop شده و مداوم تماشا نمی‌کنید، اما ما برای تست باتری نوت ۸ یک ویدیو را بصورت تکراری در حالتی که نور نمایشگر روی ۵۰% تنظیم شده بود و وای-فای دستگاه نیز روشن بود، اجرا کردیم. نتیجه کار حدود ۹۰۵ دقیقه معادل ۱۵ ساعت و ۵ دقیقه پخش مداوم بود.

Note 8 به سادگی یک روز کامل را همراه شما خواهد بود و در استفاده‌های روزمره نیازتان را برآورده می‌کند پس خیلی نگران شارژدهی باتری آن نباشید.

اما شاید خاطره بد باتری‌های گلکسی Note 7 هنوز از یاد کاربران نرفته باشد، به همین جهت سامسونگ به این موضوع اشاره می‌کند که باتری Note 8 از نظر امنیتی کاملا مورد بررسی قرار گرفته و تست‌های مختلفی روی آن انجام شده تا به سرنوشت برادر بزرگ‌تر خود دچار نشود.

 

بازده و عملکرد

برای سنجش بازده و عملکرد گلکسی نوت ۸ از سه بنچمارک مطرح انتوتو، گیک‌بنچ و GFXBench استفاده کرده‌ایم. البته به دلیل اینکه نسخه مجهز به تراشه اگزینوس ۸۸۹۵ گلکسی نوت ۸ در ایران عرضه می‌شود تنها به بررسی بنچمارک این نسخه می‌پردازیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید گلکسی نوت ۸ توانسته در بنچمارک انتوتو به امتیاز ۱۷۳۵۱۴ برسد. باید در نظر گرفت که امتیازهای ثبت شده برای نسخه اسنپدراگون ۸۳۵ نیز در همین سطح است و تفاوت اندکی میان دو نسخه نوت ۸ وجود دارد.

در قسمت رتبه‌بندی بنچمارک می‌توان مشاهده کرد که نوت ۸ تاحدودی از گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس بهتر بوده است؛ اما امتیاز کسب شده توسط آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به مراتب بهتر است.

بنچمارک گیک‌بنچ به دو بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تقسیم می‌شود. نوت ۸ توانسته در آزمایش تک‌هسته‌ای به امتیاز ۲۰۱۰ و در آزمایش چند‌هسته‌ای نیز به امتیاز ۷۴۱۰ برسد. از نظر توان محاسباتی، نوت ۸ توانسته عملکرد خوبی داشته باشد که این نکته در هردو آزمایش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای قابل رویت است.

نوت ۸ در بنچمارک آخرمان یعنی GFXBench نیز امتیازات بالایی دریافت کرده است. البته این موضوع با در نظر گرفتن برخورداری از توانمندترین تراشه موجود در بازار، امری طبیعی است.

این بنچمارک قابلیتی دارد گوشی خود را با محصولات دیگر مقایسه کنید. آنچه از مقایسه متوجه شدیم برتری کامل گلکسی نوت ۸ به نوت ۷ بود؛ اما این موضوع در مقایسه نوت ۸ با آیفون ایکس کاملا متفاوت شد. در تعداد زیادی از حالت‌ها، آیفون ایکس عملکرد بهتری داشت.

در مجموع باید گفت که شاید گلکسی نوت ۸ برای محصولات اندرویدی یک رقیب تمام عیار باشد؛ اما در مقابل آیفون ایکس به چالش کشیده می‌شود.

بررسی

Galaxy Note 8

83%امتیاز

گلکسی Note 8 به عنوان جدیدترین پرچمدار سامسونگ، با استفاده از نسل نهم پردازنده‌های سامسونگ با توان پردازشی بسیار بالا، نیازهای طیف گسترده‌ای از کاربران را برطرف می‌سازد. اما همانطور که می‌دانید این سری از گوشی های سامسونگ برای افراد خاص با نیازهای خاص تولید می‌شود. سری Note در واقع از ترکیب گوشی هوشمند و تبلت شکل گرفته و صفحه نمایش بزرگ دارد. همچنین این سری به قلم مخصوص مجهز شده که امکانات ویژه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند. با توجه به این مسائل، Note 8 قطعا بهترین فبلتی است که تا کنون سامسونگ تولید کرده و صد البته بهترین گوشی هوشمند سایز بزرگ در بازار به حساب می‌آید. طراحی مدرن و متفاوت Note 8 بسیار خیره کننده است و همین موضوع باعث شده تا اکثر مردم به این گوشی روی خوش نشان دهند. اما با توجه به قیمت بالای آن و عملکرد تقریبا یکسان با Galaxy S8+ شاید خرید آن برای بسیاری به صرفه نباشد. البته وزن بالای آن نیز از دیگر نکات منفی این گوشی به حساب می‌آید. در کل اگر به دنبال یک تجربه متفاوت و فراتر از گذشته هستید، قطعا Note 8 نا امیدتان نمی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید