بازار داغ برده داری در لیبی/ حراج «انسان» از 400 دلار!

کدخبر: ۱۹۱۰۲۹
فارس: انتشار گزارش‌هایی درباره رونق بازارهای «برده فروشی» در لیبی باعث ایجاد خشم بین‌المللی و مردمی شده و به موضوع مورد بحث اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

سران کشورهای آفریقایی از جمله «محمد یوسوفو» رئیس‌جمهور نیجر خواستار درج موضوع «تجارت برده در لیبی» در دستور کار اجلاس اتحادیه آفریقا طی روزهای 29 و 30 نوامبر (8 و 9 آذر ماه) در أبیدجان شدند.

یک منبع نزدیک به دفتر ریاست‌جمهوری نیجر گفت: یوسوفو که از موضوع تجارت برده به شدت شوکه شده است، شخصا از «الحسن وتارا» رئیس‌جمهور ساحل عاج خواست تا این موضوع را در دستور کار اجلاس اتحادیه آفریقا قرار دهند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی رهبران آفریقایی پس از آن شدت گرفت که شبکه سی ان ان آمریکا گزارشی درباره فروش مهاجران در مزایده علنی در لیبی پخش کرد.

در یکی از این گزارش‌ها یک قطعه فیلم که با تلفن همراه فردی ضبط شده بود، دو جوان را نمایش می‌داد که در یک مزایده علنی برای کار در مزرعه به فروش گذاشته شده بودند که هر یک به مبلغ 1200 دینار لیبی (معادل 400 دلار) فروخته شدند.

رئیس‌جمهور نیجر پنج‌شنبه گذشته ضمن اعلام خشم خود از این موضوع تأکید کرد: «فروش مهاجران در مزایده علنی به عنوان برده در لیبی، به شدت موجب خشم من شده است».

وی از مقامات لیبی و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا از هر وسیله‌ای برای توقف این اقدام که بازگشت به دوره برده‌داری است، استفاده کنند.

رئیس‌جمهور کنیا نیز ضمن ابراز خشم خود از تجارت پست مهاجران در لیبی، به شدت این اقدامات را محکوم کرد.

از سوی دیگر «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از نابسامانی اوضاع مهاجران در لیبی انتقاد کرد و همکاری اتحادیه اروپا با لیبی را «غیرانسانی» خواند.

حدود یک هزار نفر روز شنبه در پاریس تظاهرات کرده و «برده‌داری» در لیبی را محکوم کردند.

این تظاهرات ظهر روز شنبه با تجمع معترضان در پاریس برگزار شد و تعدادی از نیروهای امنیتی به سمت تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید