چگونه "زلزله" را بی‌ خطر پشت سر بگذاریم؟

کدخبر: ۱۹۱۴۴۷
کارشناس مسئول پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان خطرات و آسیب‌های زلزله را کاهش داد.

محمدرضا بیات در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نکات ایمنی در خصوص زلزله شامل سه مرحله پیش از زلزله، حین زلزله و بعد از زلزله است، گفت: با رعایت این نکات می‌توان تا حد زیادی از خطرات و آسیب‌های زلزله کاست.

وی افزود: پیش از زلزله افراد باید از خوابیدن زیر لوستر و اشیایی که احتمال سقوط آنها وجود دارد اجتناب کرده و از خوابیدن کنار وسایل سنگین مانند کمد و نیز خوابیدن کنار پنجره خودداری کنند.

بیات تصریح کرد: همواره باید وسایلی مانند چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشند.

وی افزود: در هنگام پس لرزه‌ها افراد باید وسایل مانند تلفن همراه، کارت عابر بانک، پول و اشیاء قیمتی و چراغ قوه را در کنار خود بگذارند تا هنگام زلزله اصلی بتوانند سریع آنها را برداشته و از ساختمان بیرون بروند.

بیات تصریح کرد: در هنگام زلزله امن ترین جای ساختمان کنار ستون‌هاست و افراد باید حین زلزله از نزدیک شدن به پنجره‌ها و وسایل سنگین خودداری کنند.

این کارشناس پیشگیری از حوادث تاکید کرد: افرادی که در طبقات بالایی ساختمان‌ها هستند هنگام زلزله باید از قرار گرفتن بر روی پله‌‎ها خودداری کرده و به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنند و کنار ستون‌های ساختمان پناه گرفته و از وسایل سنگین و پنجره فاصله بگیرند.

وی افزود: همچنین باید از قبل مسیر فرار در منازلی که ویلایی هستند فراهم شود، طوری که افراد بتوانند بدون مانع بلافاصله از خانه خارج شوند.

بیات خاطرنشان کرد: هنگام وقوع پس لرزه‌ها درب منازل نباید قفل شود تا افراد به هنگام زلزله بتوانند سریع از منزل خارج شوند.

کارشناس مسئول پیشگیری ازحوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بعد از زلزله در صورت آسیب به منزل و واحد مسکونی افراد به هیچ عنوان نباید وارد ساختمان شوند. حتی برای برداشتن اقلام ضروری هم افراد نباید این ریسک را قبول کرده و وارد ساختمان شوند.

بیات در ادامه توصیه هایی به زلزله زدگانی که هم اکنون در چادر زندگی می کنند داشت و افزود: زلزله زدگانی نیز که هم اکنون در چادرها مستقر هستند باید نکات ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی در چادرها را رعایت کرده و حتما برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گوشه‌ای از چادر را باز بگذارند.

این کارشناس پیشگیری از حوادث افزود: همچنین سیم‌های برق چادرها باید از بالای چادر رد شود، زیرا عبور آنها از زیر چادر احتمال آسیب سیم‌های برق و برق گرفتگی افراد را به دنبال دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید