پشت صحنه به قدرت رساندن «محمد بن سلمان» چه کسانی هستند؟

کدخبر: ۱۹۱۸۰۴
تابناک: روژه ظهور محمد بن سلمان به عنوان یک مرد قدرتمند در خاورمیانه، مجموعه‌ای جالب از مقامات غربی هستند.
پشت صحنه به قدرت رساندن «محمد بن سلمان» چه کسانی هستند؟

به گزارش میدل ایست ای، این مجموعه شامل غول‌های بخش مالی ـ که به سهام آرامکو چشم دوخته‌اند ـ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد بن زاید حاکم ابوظبی، خانواده ترامپ، ژنرال‌ها و مقامات اطلاعاتی سابق، روزنامه‌نگاران و افراد استخدام شده برای کارهای تبلیغاتی مورد نیاز و البته مردان نفتی است.

تا کنون، این فهرست فاقد یک چهره نظریه‌پرداز بود؛ یعنی فردی که بتواند روایتی دلپسند از تغییرات در عربستان سعودی را تئوریزه کند؛ اما ظاهرا این مأموریت نیز به سر جان جنکینز سفیر سابق انگلیس در عربستان سعودی محول شده است.

جنکینز که از او به عنوان عرب‌شناس‌ترین فرد در دستگاه سیاست خارجی انگلیس نام برده می‌شود، این هفته در سخنرانی در اندیشکده نومحافظه‌کار «تبادل سیاست» (Policy Exchange)، به ابراز دلایل تاریخی، روشنفکرانه و اخلاقی ضرورت حمایت از اقدامات بن سلمان پرداخته است.

تاکنون ولیعهد سعودی کارهای خود را از طریق اعمال زور، سلول‌های زندان و شکنجه شاهزاده‌های بازداشت شده و به طور ویژه با استفاده از قدرت دسته چک خود پیش برده است ولی دیپلمات سابق انگلیسی، در حال فراهم کردن ابزار قدرتمندتری برای فرزند پادشاه عربستان است.

سخنرانی طولانی و پر از اصطلاحات دانشگاهی سفیر سابق انگلیس در عربستان سعودی بر این پایه استوار است که امید داشتن به یک حکومت مطلوب غرب در ایران شیعی و یا کشورهای اسلامی دارای حکومت مبتنی بر اسلام سیاسی امیدی واهی است، میان گروه‌های اسلام‌گرا و جهادی تفاوت چندانی وجود ندارد و نباید تصور کرد که برای مثال اخوان‌المسلمین با داعش تفاوت چشمگیری دارند و بنابراین حکومت مطلوب برای غرب و البته برای مردم منطقه، حکومتی پادشاهی به گونه‌ای است که محمد بن سلمان در حال پیاده کردن آن است.

جنکینز مدعی است، مردم منطقه هنوز به حدی نرسیده‌اند که دموکراسی برای آنها حکومت مطلوبی باشد، چون دموکراسی در این کشورها به حکومت‌های قبیله‌ای، مرتجع، طایفه‌گرا و بی‌ثبات منجر خواهد شد. حکومت‌های پادشاهی در سی سال گذشته موفقیت‌های مادی بیشتری به دست آورده‌اند و بنابراین حکومت مطلوب جوانان در کشورهای منطقه نیز حکومتی از همین دست است. به علاوه، شاهزادگان عربی در حوزه سیاست خارجی رفتاری دارند که مطلوب کشورهای غربی است و با آن چه از اسلام‌گرایان سر می‌زند، بسیار متفاوت هستند.

عربستانی‌ها چگونه هزینه‌های روشنفکر اجاره‌ای خود را می‌پردازند؟

سر جان جنکینز، پس از خروج از وزارت خارجه انگلیس، جایگاه مهمی را در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) به دست آورده است که یک اندیشکده متخصص در مسائل خاورمیانه است.

این مؤسسه خود را سازمان بی‌طرف و مستقل از دولت و دیگر نهادها معرفی می‌کند ولی اسناد موجود رابطه نزدیک این مؤسسه با حکومت بحرین را نشان می‌دهد که بخشی از ائتلاف تشکیل شده توسط عربستان در منطقه است.

IISS یکی از چهار اندیشکده انگلیسی متخصص در حوزه روابط خارجی است که کار خود را از سال 1958 آغاز کرده است. به ‌رغم ادعای اندیشکده در خصوص استقلال از دولت‌ها، تحقیقات یکی از خبرنگاران روزنامه گاردین نشان می‌دهد، در سال 2015، این اندیشکده از دولت بحرین مبلغی معادل 31.5 میلیون دلار دریافت کرده که برابر با یک چهارم درآمدهای اندیشکده است.

IISS قرار است ماه آینده، یکی از همایش‌های پولساز خود یعنی مجمع گفت وگوی امنیتی منامه را در هتل ریتز کارلتون منامه برگزار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید