سردار سلیمانی نقش مهمی در شکست داعش داشت

کدخبر: ۱۹۱۸۳۱
جانشین فرمانده کل سپاه گفت:لفاظی‌ سعودی‌ها در حد حرف است چراکه ما از ظرفیت آن‌ها اطلاع داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه،  در برنامه نگاه یک با اشاره به پیروزی بزرگ محور مقاومت مقابل تروریست‌های داعش اظهار کرد: این پیروزی یک افتخار جاودانه در تاریخ اسلام بود و تکفیری‌ها و حامیان آنها که قصد تخریب اسلام  را داشتند، شکست خوردند.

وی افزود: رهبری تکیه‌گاه اصلی این پیروزی ها در نبرد با تروریسم بوده است. همچنین سردار سلیمانی نقش تعیین کننده ای در این پیروزی داشتند و از ابتدا تا انتهای نابودی داعش در صحنه حضور داشتند.

جانشین فرمانده کل سپاه درباره مدت زمان پایان حاکمیت داعش و آزاد سازی شهر بوکمال تصریح کرد: اتفاق مهمی که رخ داد این است که آستانه فروپاشی یک دولت در یک عملیات حداکثر ۶ و در بازه ۴ سال رقم خورد. آمریکایی ها که نتوانستند در عراق پیروز شوند و آنچه که در حوزه نظامی سیاسی و حاکمیتی دنبال می کردند به نتیجه نرسید. همچنین آن ها اولین بار احساس کردند آنچه که هزینه کردند ایران در حال بهره برداری آن است.

 وی با بیان شرایط جدید ژئوپلتیک و شکست آمریکا و به وجود آمدن بهار عربی در تونس مصر و لیبی تاکید کرد: آمریکا شاهد سقوط دیکتاتورهایی بودند که  از آن ها حمایت می‌کرد؛ به همین دلیل برای حذف نفوذ جمهوری اسلامی و ضربه زدن به محور مقاومت امنیت داخلی سوریه را تحت تاثیر قرار دادند.

 سردار سلامی با بیان تلاش امریکا و همپیمانانش برای حذف بشار اسد و ایجاد حاشیه امنیت برای اسراییل عنوان کرد: به همین دلیل آن ها گروه های تکفیری همچون داعش و جبهه النصره را به وجود آوردند و این دلایل در سوریه به هم رسید تا امریکایی ها آغاز شورش های مسلحانه را کلید بزنند.

 جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه رژیم سعودی و همپیمانان با حمایت مالی و تسلیحاتی شورشیان و تروریست ها را هدف قرار دادند؛ تاکید کرد : با این دخالت ها به صورت شگفت انگیزی بخش های قابل توجهی از خاک سوریه همچون درعا ریف دمشق حلب و دمشق و ... تحت تاثیر درگیری ها قرار گرفت و آن ها در رمضان سال ۹۱ فکر می کردند که کار دولت سوریه تمام است.

 وی یادآور شد : به طریقی نظام سوریه در آستانه فروپاشی بود؛ اما با نگاه ژرف رهبری و کمک مستشاری فرماندهان نیروی قدس جریان مقاومت به سرعت شکل گرفت و روند جریانات به نفع دولت و ملت سوریه رقم خورد.

سردار سلامی گفت : منطق جمهوری اسلامی ایران این است که تغییر یک سیستم باید در یک فرآیند سیاسی و به دست مردم صورت بگیرد و راه حل مسلحانه و تخریب یک کشور راه حل موضوع نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود : کشورهای منطقه راهبردهایی را تبیین می کردند که سوریه نقطه بازگشت مجدد آمریکا به جهان اسلام است .

وی ادامه داد: به همین دلیل دشمنان سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی را از تروریست ها انجام دادند تا در یک شرایط نامتوازن محیط جعرافیایی سوریه را بدست بگیرند.

سردار سلامی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ژرفای راهبرد خطرناک را تشخیص داد ؛ اما امریکایی ها که دیدند در سوریه تکفیری ها به نتیجه نمی رسند عراق را آماج حملات تکفیری ها قرار دادند‌.

جانشین فرمانده کل سپاه بیان کرد: باز بودن مرزهای سوریه و عراق سبب شد تا آمریکا به سرعت اجازه انتشار گروهک تکفیری داعش از عراق به سوریه را بدهد.

وی ادامه داد: آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ده ها جلسه تشکیل داده بودند که چگونه بتوانند جریاناتی در جهت تغییر و سقوط نظام سوریه فراهم کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه اذعان داشت: گروهک تکفیری داعش قریب به ٤٠ درصد از سرزمین عراق یعنی حدود ٧ میلیون نفر از جمعیت این کشور و ٤٠ درصد از خاک سوریه را تحت تصرف خود درآورده بود.

وی اظهار کرد: گزارشاتی به دست ما می رسید که از ورود چند فروند هواپیمای آمریکایی در سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١٤  به منظور تامین تسلیحات نظامی این گروهک تکفیری خبر می‌داد.

سردار سلامی یادآور شد: اینکه چرا وزیر خارجه انگلیس در سال ٩٣ اعلام کرده بود که داعش هیچ تهدیدی برای اروپا نخواهد داشت و چرا این گروهک تا کنون اقداماتی بر علیه اروپا و امریکا انجام ندادند، همگی نشان از حمایت های این کشور از داعش را دارد.

وی تاکید کرد: داعش می‌خواست با آرمان توسعه جهانی بر همه عالم خلافت کند و آمریکا نیز با هدف ترویج تفرقه میان شیعه و سنی و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه در کنار داعش نقش داشته است.

سردار سلامی با اشاره به نقش عربستان در حمایت از این گروهک تکفیری افزود: در این میان اما شرارت سعودی ها و خوی بد منشانه و غیر انسانی آنان که درصدد بودند با پول نفت و قدرت نظامی آمریکا شاهد اعتباری در جهان اسلام شوند نیز مشهود بود.

جانشین فرمانده سپاه گفت: خطر حضور داعش در منطقه بسیار جدی بود چرا که آنان غیر از خودشان هویتی را برای جمعیت کشورهای دیگر قائل نبودند و اگر دومینوی پیروزی داعش ادامه پیدا می‌کرد، یک فاجعه عظیم انسانی نه تنها در سوریه و عراق بخش های مهم جهان اسلام رخ می‌داد.

وی تصریح کرد: داعش به قابلیت فتح بدون جنگ دست یافته بود و اگر برادران ما به اربیل عراق نرسیده بودند اکنون سقوط می‌کرد و اگر ایران با نگاه عمیق خود به این نتیجه نمی‌رسید که این پدیده در نقطه ظهور متوقف شود، آثار وحشتناک دومینوی پیروزی‌های داعش می‌توانست بیشتر کشور‌های منطقه را درگیر خود کند.

سردار سلامی گفت: بخش اندک از آنان تا ٤٠ الی ٥٠ کیلومتری کشور آمده بودند، اما ما با ایجاد پایگاه‌های مستحکم از ورود آنان جلوگیری کرده بودیم و در صورت پیشروی نیز می‌توانستیم آنان را در مرز‌های کشورمان منهدم کنیم.

جانشین فرمانده سپاه بیان کرد: اتحادی در جهان اسلام شکل گرفت و مجاهدت‌های نیرو‌های ایرانی، عراقی، حزب الله لبنان، پاکستان، افغانستان و سوریه سبب غلبه بر داعش شد و بازپس گیری حلب، رقه، دیر الزور و بوکمال همه این‌ها نتیجه خوب جنگ‌های سرسختانه با این گروهک تکفیری بوده است.

وی گفت: جوانان برخی کشور‌های منطق توانستند زمان پیش بینی متعارف (شکست داعش) را از ٣٠ سال به کمتر از ١٠ سال تقلیل دهند و  شاهد شکل گیری بسیج جهانی اسلام در این ماجرا باشیم.

سردار سلامی افزود:همه نیرو‌های مقاومت برای اسلام و جهان اسلام مبارزه می‌کنند. یک ایرانی نه تنها فقط برای ایران و امنیت ملی آن مبارزه می‌کند بلکه امنیت جهان اسلام را میز مد نظر دارد چرا که دنیای اسلام دارای دشمنان مشترک است. ما اگر فقط در مرز‌های جغرافیایی خود دفاع کنیم شکست می‌خوریم، اما اگر با نگاه أمت واحده این کار را انجام دهیم پیروزیم. چرا که ما در جهان اسلام ژئوپلتیک یکسان داریم و هر گونه نا امنی مسری است.

 وی ادامه داد:عدم درک چنین موضوعی از جانب آلِ سعود به این دلیل است که این رژیم ماهیت وجودی خود را مدیون غرب و نفوذ انگلیسی و آمریکایی است. این وابستگی به قدری است که آن‌ها معتقدند که با تیکه به آمریکا به سیادت می‌رسند. تا جایی که از رژیم صهیونیستی کمک استمداد می‌کنند.

 وی همچنین بیان کرد: درگیری‌ها در سوریه و عراق سطح بازدارندگی را بالا برده است به طوریکه دیگر رژیم صهیونیستی از گزینه نظامی صحبت نمی‌کند چرا که هر گونه جنگی منجر به نابودی آن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سعودی‌ها حلقه وصل گرو‌های تروریستی به آمریکا بودند تصریح کرد آن‌ها از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نکردند در زمینه نظامی مالی سیاسی انواع اقدامات را انجام دادند از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کردند و جریان‌های رسانه‌ای را بسیج کردند. تا نظام سوریه را براندازند؛ و نظمی که انقلاب اسلامی به آن شکل می‌دهد را برهم بزنند.

وی با اشاره به همزمانی نشست سران عرب و پیروزی حزب الله اظهار کرد: این همزمانی اتفاقی نیست و در پی تلاش منفعلانه سعودی است که به عرصه لبنان نیز کشیده شد.

وی تصریح کرد:چنین ساختار‌هایی در دنیای عرب کارکرد معتبری ندارد اگر خیلی هنر داشتند در مورد یمن و فلسطین کاری انجام می‌دادند. منطق رژیم سعودی بر هیچ مبنایی استوار نیست. جز یک اشتهای سیری ناپذیر برای قدرت.

وی بیان کرد: سعودی‌ها در باتلاق یمن گرفتار شده اند و خطرناک‌ترین حالت برای یک نظام سیاسی عجز راهبردی است. فرهنگ شکست خوردن در ذائقه سیاسی عربستان یک چیز معمول است. آن‌ها در میدان زمینی یمن علنا شکست خورده اند؛ و هیچ دستاوردی نداشته اند.

وی در پاسخ به این سوال که می‌گویند موشک‌های انصارالله ایرانی است افزود: یمنی‌ها خود به این دانش رسیده اند و در طَی یک نیاز فوری و با یک جهش تکنولوژیکی به آن دست پیدا کرده اند. در ضمن ما اگر بخواهیم از کسی دفاع و یا حمایت کنیم ترسی نداریم و مستقیما اعلام می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: لفاظی‌های سعودی‌ها در حد حرف است چراکه ما از ظرفیت آن‌ها اطلاع داریم. امروزه رژیم آلِ سعود یک رژیم کریستالی و بسیار شکننده است. ظرفیت‌های آن‌ها تمام شده است و باید منتظر شکست‌های جدید باشند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا دیگر قادر به تغییر جهان اسلام نیست افزود: امروزه قدرت ها‌ی جهان اسلام آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 سردار سلامی در پاسخ به اینکه چرا در مورد برنامه موشکی مذاکره نمی‌کنیم اظهار کرد: دشمنان علاقه دارند توان بازدارندگی ما را از بین ببرند، اما از دید منطق امنیت استقلال تسلط سیاسی و اقتدار دیپلماتیک این برنامه هرگز قابل مذاکره نیست.

وی با تشریح این موضوع که ما توانمند هستیم برد موشک‌های خود را به لحاظ تکنولوژیکی بالا ببریم و در زمینه فناوری محدودیتی نداریم افزود:به این دلیل برد موشک‌ها نا دوهزار کیلومتر است که محدوده‌ی تهدید کننده‌ی ما شامل این وسعت است و اگر اروپا هم توان دفاعی ما را به رسمیت نشناسد سیستم سلاح‌های استراتژیک ماهم تغییر خواهد کرد.

 وی با اشاره به حمایت‌های مستشاری و معنوی ایران از یمن تاکید کرد: ما در کشور‌هایی که وابستگی نظامی داریم حضور مستشاری هم داریم که تنظیم کننده دیپلماسی ما هستند. در مورد حمایت معنوی هم باید گفت: وظیفه ما است که این کار را انجام دهیم. چراکه از مظلومین حمایت می‌کنیم. ولی این عمل با آنچه که سعودی‌ها می‌گریند منطبق نیست.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات سپاه درباره زلزله زدگان گفت: سپاه یازده هزار کانکس را در مناطق زلزله زده نصب خواهد کرد که تاکنون سیصد کانکس نصب شده است. یازده هزار کانکس قرار است در طَی چهل و پنج روز نصب شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید