راهکار کمک به بیماران سرطانی!

کدخبر: ۱۹۲۱۳۳
معاون اهدا کنندگان انتقال خون استان تهران درباره روشی که به کمک آن می‌توان بیماران سرطانی را از خطر مرگ نجات داد، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جامعه افراد سرطانی زیادی زندگی که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و چشم انتظار کمک هم‌نوعان خود هستند اما به راستی چگونه می‌توان به این بیماران زندگی را هدیه داد. ما می‌توانیم با اهدای پلاکت طعم شیرین زندگی را به این اشخاص بچشانیم.

 انواع روش‌های تهیه پلاکت

مجید مسلمی معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روش‌های تهیه پلاکت در سازمان انتقال خون اظهار کرد: به طور کلی پلاکت به دو روش تهیه می‌شود، در روش نخست ما خون‌های اهدایی را به سه فرآورده پلاکت، پلاسما و پک‌سل (گلبول قرمز فشرده شده) تبدیل می‌کنیم؛ پلاکتی که از این روش به دست می‌آید به آن پلاکت رندوم می‌گویند.

وی بیان کرد: پلاکت دیگری که در ایران و کشورهای پیشرفته تهیه می‌شود پلاکت سینگل است که به این پلاکت،‌ پلاکت فرزیس نیز گفته می‌شود، در تهیه پلاکت به روش آفرزیس (پلاکت فرزیس) اهدا کننده فقط پلاکت می‌دهد به این صورت که خون وارد کیسه‌های خاصی شده و سپس پلاکت برداشته می‌شود و بقیه خون به بدن اهداکننده برمی‌گردد. در این روش فرد اهداکننده باید به مدت یک تا دو ساعت زیر دستگاه باشد. در روش آفرزیس تعداد پلاکت تهیه شده بین شش تا ۱۰ برابر رندوم است.

 معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بعد از تهیه پلاکت به روش آفرزیس ما این پلاکت را به بیماران سرطانی که به بیش از یک واحد نیاز دارند،‌ اهدا می‌کنیم، وقتی پلاکت از یک نفر تهیه می‌شود بدن فرد گیرنده حساسیت کمتری نشان و خیلی بهتر جواب می‌دهد.

مسلمی با بیان اینکه ما از پلاکت‌های اهدا شده برای بیماران سرطانی یا افراد دچار کم خونی شدید استفاده می‌کنیم اظهار کرد: روش آفرزیس بسیار پیشرفته و گران‌قیمت است اما خوشبختانه رشد خوبی را در این زمینه در چند سال اخیر داشتیم.

تهیه روزانه ۳۰ واحد پلاکت سینگل

وی با اشاره به اینکه اکنون ما روزانه  ۳۰ واحد پلاکت سینگل تهیه می‌کنیم اظهار کرد: در یک تا  ۲ سال قبل این میزان روزانه شش واحد بوده است؛ همچنین روزانه  بین  ۸۰۰ تا هزار واحد پلاکت رندوم نیز تولید می‌کنیم.

کمبودی در زمینه پلاکت در بیمارستان‌ها نداریم

معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه ما اکنون کمبودی در زمینه پلاکت نداریم اظهار کرد: بیمارستان‌ها هر چقدر که نیاز داشته باشند، ما پاسخگو هستیم و حتی می‌توانیم روزانه بیش از 30 واحد نیز به بیمارستان‌ها پلاکت بدهیم؛ از سوی دیگر مردم هم خیلی خوب در زمینه اهدای پلاکت مشارکت می‌کنند.

شرایط اهدای پلاکت

مسلمی درباره شرایط اهدای پلاکت اظهار کرد: برای اهدای پلاکت فرد باید شرایط اهدای خون را داشته باشد به این صورت که باید رفتارهای پر خطر و بیماری‌های عفونی تب‌دار نداشته باشد البته به جز این شرایط، فرد اهداکننده نباید مسکن نیز مصرف کرده باشد، که این شامل تمام مسکن‌ها به جز استامینوفن است؛ همچنین اهدا کنندگان بار اول نمی‌توانند پلاکت بدهند، برای اهدای پلاکت به روش سینگل افراد بهتر است مرد باشند و همچنین زنانی که سابقه بارداری نداشته باشند نیز می‌توانند پلاکت سینگل بدهند.

مشکل کمبود پلاکت تنها در روزهای تعطیل

در ادامه فاطمه محمودی راد مسئول بانک خون بیمارستان شریعتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شرایط بیمارستان در زمینه پلاکت عنوان کرد: خوشبختانه در اغلب موارد ما با کمبود مواجه نیستیم و تنها در زمان تعطیلات دچار کمبود می‌شویم البته طول عمر پلاکت نیز از زمان اهدا تا آماده تزریق شدن تنها سه روز است که این نیز بر سختی‌های کار می‌افزاید.

محمودی راد با بیان اینکه به طور کلی در زمینه پلاکت نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشته‌ایم خاطرنشان کرد: اهدای پلاکت در این بیمارستان به هر دو روش سینگل و رندوم صورت می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید