جدیدترین آمار رسمی از تعداد مبتلایان به ایدز در ایران

کدخبر: ۱۹۲۳۳۲
ایسنا: طبق جدیدترین آمار اعلامی وزارت بهداشت، 36هزار و 39 تن مبتلا به اچ آی وی در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند و تزریق مشترک در مصرف کنندگان مواد، همچنان در صدر علل ابتلا قرار دارد.

نگرانی از شیوع بیماری ایدز در میان زنان و تغییر الگوی انتقال آن از تزریق مشترک به روابط پرخطر، مدت‌ زیادی است مطرح شده و دستگاه‌های مسئول ضمن هشدار نسبت به آن، راهکارهای مختلفی را نیز پیشنهاد می‌دهند؛ مبحثی که "آموزش" در آن نقش اصلی را دارد و در عین حال به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه نیز شناخته می‌شود.

ایران متعهد شده است که  تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند  و ۹۰ درصد افراد تحت درمان، بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.

در هر حال بنابر اعلام دکتر پروین افسر کازرونی- رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت- آخرین آمار ابتلا به این بیماری مزمن در کشور ۳۶۰۳۹ نفر تا پایان خردادماه ۹۶ است؛ آماری که طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت تنها ۳۰ درصد موارد  مبتلا را شامل می‌شود و ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند.

کازرونی درباره آخرین آمار ابتلا به این بیماری عفونی در کشور، اظهار کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان خرداد ۱۳۹۶ مجموعا ۳۶۰۳۹ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسائی، ثبت و گزارش شده‌اند که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد  را زنان تشکیل می‌دهند. ۵۲ درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید