برد موشک جدید کره شمالی به آمریکا می رسد

کدخبر: ۱۹۲۳۴۳
ایرنا- روزنامه گلوبال تایمز چین روز پنجشنبه نوشت: آخرین موشک آزمایش شده کره شمالی برای هدف قرار دادن خاک آمریکا کفایت می کند
برد موشک جدید کره شمالی به آمریکا می رسد

 این موشک قاره پیما آنقدر طول مسافت طی خواهد کرد که بتواند آمریکا را هدف قرار دهد.

تحلیلگران بر این باورند به همین دلیل این بار آزمایش موشکی کره شمالی که پنتاگون هم از آن ابراز نگرانی کرده، باعث سردرگمی مقام های آمریکا شده است.

دونالد ترامپ ساعاتی پس از این آزمایش با نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری کره جنوبی تلفنی گفت و گو کرد و خواستار اعمال فشار بیشتر علیه کره شمالی شد.

همزمان شماری از مقام های آمریکا از جمله نمایندگان کنگره آن کشور از این موضوع ابراز نگرانی کرده اند که تشدید این تنش ها به رویارویی نظامی دو کشور منجر خواهد شد.

مون جایه این رییس جمهوری کره جنوبی هم برای نخستین بار گفته است در سفر ماه دسامبر به پکن از 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین خواهد خواست تا در مهار کره شمالی فعال تر عمل کند.

گلوبال تایمز می نویسد موشک پرتاب مورد آزماایش کره شمالی روز سه شنبه از مدل خوا سونگ ـ 15 است که یک موشک قاره پیماست و پس از یکهزار کیلومتر پرواز در حالی که تا ارتفاع چهار هزار و 500 کیلومتری بالا رفته بود، در دریای شرقی فرود آمده است.

موشک مذکور بر اساس گزارش های دریافتی نزدیک به 53 دقیقه پرواز کرده و در منطقه اقتصادی در دریای شرقی یا دریای ژاپن فرود آمده اما وارد حریم هوایی ژاپن نشده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیامی ضمن ابراز خرسندی از این پرتاب گفت: پیونگ یانگ توانست با ساخت این راکت به یک پیروزی تاریخی دست پیدا کند و در نهایت نیروی هسته ای خود را تکمیل کند.

امروز همزمان علاوه بر رهبران کره جنوبی، ژاپن و آمریکا، وزیران امور خارجه این کشورها نیز در گفت و گوهای تلفنی درباره این پرتاب موشکی و راه حل های خلع سلاح هسته ای کره شمالی گفت و گو کردند.

کره شمالی تاکید کرده است تا زمانی که آمریکا دست از سیاست های خصمانه اش علیه این کشور برندارد با سرعت و اقتدار نیروی هسته ای بازدارنده نظامی خود را تقویت خواهد کرد.

دولت آمریکا در ماه جاری میلادی نام کره شمالی را پس از یک دهه، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و بسیاری بر این باورند که پیونگ یاگ در واکنش به تهدید های واشنگتن اقدام به آزمایش موشکی کرده است.

کارشناسان بر این ادعا هستندکه با توجه به زاویه پرتاب موشک و ارتفاع آن، چنانچه این موشک در شرایط استاندارد پرتاب شود می تواند 13 هزار کیلومتر برد داشته باشد و خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید