نخست وزیر انگلیس با پادشاه سعودی دیدار کرد

کدخبر: ۱۹۲۳۵۹
ایرنا - خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، ترزا می نخست وزیر انگلیس درحالی که به گفته خود حامل پیامی درمورد بحران یمن برای مقام های سعودی است، چهارشنبه شب وارد ریاض شد و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بدون ذکر جزئیات این دیدار، گزارش کرد: در این دیدار، آخرین تحولات منطقه به ویژه یمن و عراق مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفته است.

نخست وزیر انگلیس پیش از سفر به ریاض در عراق گفته بود: در این سفر خواستار بازگشایی بندر الحدیده برای ارسال کمک های بشردوستانه خواهم بود.

اظهارات می درحالی مطرح می شود که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان به یمن در فروردین 94، مجوز فروش سلاح به ارزش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده است.

«کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه» (CAAT )، که یک نهاد حقوق بشری است، اعلام کرد: عربستان بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید، دولت عربستان با استفاده از تسلیحات انگلیس در جنگ یمن قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. بااین‌حال دادگاه عالی انگلیس طی حکمی در ماه جولای گذشته به نفع دولت انگلیس رأی داد .

ائتلاف به سرکردگی عربستان، از فروردین ماه 94 تاکنون هزاران تن از یمنی را کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

ائتلاف عربی در پاسخ به حمله اخیر موشکی گروه انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض، حملات هوایی به صنعا پایتخت یمن را افزایش داد و تمامی گذرگاه های هوایی، زمینی و دریایی یمن را مسدود کرد.

سرانجام با فشارهای بین المللی، ائتلاف عربی مجبور شد، روز شنبه (4آذر) بخش کوچکی از بندر الحدیده و فرودگاه صنعا را برای ورود کمک های بشردوستانه به یمن بازگشایی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید