تمام خاک آمریکا در بُرد موشک های اتمی کره شمالی قرار گرفت

کدخبر: ۱۹۲۳۸۳
شرق: تقریبا دو ماه از آخرین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ می‌گذشت و این‌طور به‌نظر می‌آمد که پیونگ‌یانگ بعد از بالاگرفتن تنش‌های لفظی با واشنگتن، اندکی فتیله را پایین کشیده است، اما آزمایش روز گذشته پیونگ‌یانگ نشان داد که در هم چنان بر همان پاشنه می‌چرخد.
تمام خاک آمریکا در بُرد موشک های اتمی کره شمالی قرار گرفت

کره‌شمالی روز گذشته از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک قاره‌پیما خبر داد که می‌تواند هر نقطه‌ای از ایالات متحده را هدف قرار دهد. از این موشک جدید که «هواسونگ ١٥» نام دارد، به‌عنوان قوی‌ترین موشکی یاد می‌شود که تاکنون پیونگ‌یانگ آزمایش کرده است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی بعد از این آزمایش اعلام کرد که این کشور به هدف تبدیل‌شدن به یک کشور هسته‌ای دست یافته است. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، نیز پرتاب این موشک را گام نهایی در تکمیل نیروی هسته‌ای این کشور توصیف کرد.

نکته جالب درباره آزمایش موشکی روز گذشته این است که تا پیش از این، اخبار هیچ‌کدام از آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی در قالب یک برنامه خبری تلویزیونی ویژه پخش نشده بود. ازدیگرسو، در گزارش شبکه تلویزیون ملی کره‌شمالی این‌طور آمده است که این کشور به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای مسئولیت‌پذیر و یک کشور صلح‌طلب از هیچ تلاشی برای حفظ صلح و ثبات در جهان دریغ نخواهد کرد. کره‌شمالی همچنین مدعی شده که این سلاح‌های هسته‌ای حکم سپری دفاعی علیه سیاست باج‌گیری هسته‌ای ایالات متحده را داشته و هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نخواهد شد.  

پیش‌تر نیز کره‌شمالی از ساخت موشکی با قابلیت هدف‌قراردادن خاک آمریکا خبر داده بود، اما بسیاری از کارشناسان در صحت و درستی این ادعا ابراز تردید کرده بودند. با وجود ادعای روز گذشته پیونگ‌یانگ، از کارشناسان همچنان بر این باورند که کره‌شمالی دو تا سه سال تا دستیابی به هدف سوارکردن یک کلاهک جنگی هسته‌ای بر یک موشک بالستیک قاره‌پیما فاصله دارد. بااین‌حال، اگر پیونگ‌یانگ هنوز به این فناوری و توانایی دست نیافته است، چرا باید اعلام کند که دستیابی به این قدرت تهدیدی علیه کشورهای جهان نخواهد بود؟ شاید بتوان این موضع کره‌شمالی را در راستای تلاش برای ارسال سیگنالی مثبت و امیدوارکننده به جامعه جهانی، به‌ویژه غرب تعبیر کرد. درواقع پیونگ‌یانگ می‌کوشد نشان دهد که تنها هدفش از تبدیل‌شدن به قدرتی هسته‌ای، دفاع از خود است. درهرصورت، واکنش‌ها به این آزمایش چیز دیگری را نشان می‌دهد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به پرتاب این موشک، کره‌شمالی را تهدیدی برای جهان خواند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نیز پرتاب این موشک را بی‌توجهی کامل به نگرش متحد جامعه جهانی دانسته است. حتی کرملین نیز پرتاب این موشک را تحریک‌آمیز توصیف کرد. مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، نیز با غیرمسئولانه‌ خواندن این اقدام، تنها راه مقابله با برنامه موشکی کره‌شمالی را اعمال تحریم‌های بیشتر دانست.

علاوه‌بر‌این، کره‌جنوبی با شلیک یک موشک بالستیک به این اقدام همسایه شمالی خود واکنش نشان داد.  هرچند پیونگ‌یانگ می‌تواند از تبدیل‌شدن به کشوری هسته‌ای سرمست شود اما این آزمایش که با نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی همراه بود، به‌سرعت ازسوی جامعه جهانی محکوم شد و در همین زمینه گفته می‌شود که شورای امنیت اقدام به برگزاری جلسه‌ای اضطراری خواهد کرد؛ جلسه‌ای که به‌نظر با توجه به موضع دو کشور چین و روسیه، با تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی همراه خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید