دادگاه کانادا حکم ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از روبند را لغو کرد

کدخبر: ۱۹۲۵۵۶
یک قاضی کانادایی اجرای قانون ممنوعیت استفاده از پوشش برقع در استان کبک را به تعویق انداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک قاضی کانادایی اجرای مصوبه جدید استان کبک مبنی بر ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از پوشش برقع در اماکن عمومی را به تعویق انداخت. این اقدام پیروزی موقتی برای آن دسته از فعالان مدنی است که این قانون را خلاف قانون اساسی و تبعیضی علیه زنان مسلمان می‌دانند.

این قاضی قانون ممنوعیت پوشاندن چهره را تا زمانی که دولت دستورالعمل‌هایی را برای نحوه اعمال این قانون و اعطای معافیت های آن مشخص نکرده است، به حالت تعلیق درآورد.

مدیر اجرایی شورای ملی مسلمانان کانادا از حکم این قاضی کانادایی به عنوان یک «گام موفقیت‌آمیز» یاد کرد.

این تصمیم به دولت محلی کبک فرصت می‌دهد جزئیات مربوط به نحوه اعمال این قانون را ارائه دهد.

قانون ممنوعیت استفاده از پوشش برقع که در اکتبر تصویب شد، شامل همه افراد از معلمان و دانش‌آموزان تا کارکنان بیمارستان، افسران پلیس، رانندگان اتوبوس و ... می‌شود.

با اینکه در این قانون نامی از مذهب خاصی برده نشده، تمرکز اصلی آن بر اقلیت کوچک زنان مسلمان است که در اماکن عمومی برای پوشاندن چهره خود از برقع استفاده می‌کنند.

دولت لیبرال استان کبک که در دادگاه از این قانون حمایت می‌کند، اذعان دارد قانون منع پوشش برقع تبعیضی علیه زنان مسلمان نیست و تنها به دلیل مسائل امنیتی، احراز هویت و تقویت ارتباط میان افراد لازم است.

وزیر استان کبک در مجلس ملی کانادا روز جمعه به خبرنگاران گفت: من با این قانون مخالفتی ندارم زیرا با اساسنامه شهر مغایرتی ندارد.

مخالفان این قانون معتقدند منع پوشش برقع، اقلیت زنان مسلمان را که مورد تهدید و خشونت قرار گرفته‌اند مورد هدف قرار می‌دهد. طبق آمارهای سال 2011 کانادا، از جمعیت 8 میلیونی کبک، 243 هزار نفر مسلمان‌اند.

پیش از این، فرانسه، بلژیک، هلند، بلغارستان و ایالت بایرن آلمان محدودیت‌هایی را برای استفاده از پوشش برقع در مکان‌های عمومی در نظر گرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید