دیدار متیس و مقامات پاکستان فضای بی اعتمادی واشنگتن و اسلام آباد را از بین می برد؟

کدخبر: ۱۹۳۰۰۸
دیدار جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش و شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان از این جهت مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران قرار گرفته که آیا این دیدار می تواند فضای بی اعتمادی حاکم بر دو طرف را از بین ببرد؟

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روابط واشنگتن و اسلام آباد از ماه اوت و پس ازاتهام زنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه پاکستان با تنش مواجه شده است.

ترامپ در جریان اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، پاکستان را به پناه دادن به تروریست‌های فعال در افغانستان متهم و سپس تهدید کرد که کمک‌های مالی به اسلام آباد را قطع می کند.

این اتهام رئیس جمهوری آمریکا، با واکنش های تند دولت، احزاب و مردم پاکستان مواجه شد.

مایک پمپئو رییس سازمان 'سیا' نیز روز دوشنبه در مطلبی گفت که اگر پاکستان درباره پناهگاه‌های تروریستی در این کشور، اقدام جدی انجام ندهد آمریکاخود وارد عمل می شود.

وی افزود: آمریکا طالبان را شکست داده و آنها را مجبور می‌کنیم که برای مذاکره با دولت افغانستان حاضر شوند.

وزیر دفاع آمریکا سیزدهم آذرماه وارد پایگاه هوایی 'نورخان' اسلام آباد پایتخت پاکستان شد و مورد استقبال مقام های ارشد نظامی و وزارت امور خارجه این کشور قرار گرفت.

منابع رسانه ای پاکستان همچنین اعلام کردند که در این سفر هیات عالیرتبه سیاسی و نظامی از آمریکا متیس را همراهی کردند و گفته می شود که 'مک مستر' مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این سفر همراه وی است.

به گزارش ایرنا ژنرال متیس در بدو ورود به اسلام آباد با نخست وزیر پاکستان و دیگر مقامات بلند پایه دولتی و نظامی پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

بر اساس خبر 'جئو تی وی' در این نشست ژنرال سپهبد نوید مختار فرمانده سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه، احسن اقبال وزیر کشور، خرم دستگیر خان وزیر دفاع و ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان نیز حضور داشتند.

وی در دیدار با شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان گفت:آمریکا به دنبال روابط بلند مدت با پاکستان است برای این هدف باید مسیر مشترک شناسایی و پیموده شود .

وزیر دفاع آمریکا همچنین با اشاره به فداکاری ارتش پاکستان در جنگ با تروریسم گفت:از صلاحیت و استعداد ارتش پاکستان آگاهیم.

ورود این مقام ارشد دولت آمریکا به پاکستان در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به تازگی بر حمایت پاکستان از تروریست ها تاکید کرده بود.

سفر «جیمز متیس» وزیر دفاع و ژنرال 'جوزف دانفورد' رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پاکستان به دلیل تنش های اخیر در روابط اسلام آباد - واشنگتن در کانون توجه کارشناسان سیاسی قرار گرفته است.

پیش از این دولت آمریکا پاکستان را به حمایت از شبکه تروریسم حقانی در خاک این کشور متهم کرد.

مقامات آمریکایی می گویند، اعضای شبکه حقانی پس از انجام عملیات تروریستی در خاک افغانستان براحتی در پناهگاه های امن در خاک پاکستان مخفی می شوند.

دولت و ارتش پاکستان ضمن رد این ادعاها اعلام کردند: ارتش پاکستان بدون تبعیض با همه گروه های تروریستی مقابله می کند.

روزنامه «داون» چاپ پاکستان پیش از این در این خصوص نوشت: این هیات نظامی در سفر خود به اسلام آباد، برای تحقق استراتژی دونالد ترامپ در افغانستان، از پاکستان می خواهد که گام های تازه ای برای توقف فعالیت شبکه حقانی در افغانستان بردارد.

در صورتی که این درخواست از سوی مقامات واشنگتن مطرح شود و پاکستان همانند گذشته واکنشی تند به آن نشان دهد، بدون شک روابط اسلام آباد و واشنگتن تیره تر می شود.

سفر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان که دوم آبان ماه امسال انجام شد با برخورد سرد اسلام آباد همراه بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی روابط عمومی ارتش پاکستان(ISPR)، فرمانده ارتش در دیدار با متیس، وزیر دفاع آمریکا را از نگرانی های پاکستان باخبر کرد.

بنا بر این گزارش، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان در دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نگرانی خود را از حضور هند در افغانستان اعلام کرد.

در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است وزیر دفاع آمریکا در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان با بیان اینکه پاکستان با شبکه های تروریستی مبارزه کرده است، گفت : پاکستان به عنوان بخشی از جامعه بین المللی باید در قبال تامین امنیت در منطقه متعهد باشد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین بر نقش پاکستان بر تامین امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد و گفت : باید شرایط را برای بازگشت مهاجران افغان به کشور خود فراهم کند.

جیمز متیس همچنین درباره مخفیگاه های تروریست ها در خاک افغانستان با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به تبادل نظر پرداخت .

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار دو جانبه گفت که سعی می کند راه حلی برای رفع نگرانی های پاکستان درباره افغانستان و منطقه پیدا کند.

متیس خاطرنشان کرد که تلاش می کند تا به جای طرح مطالبات بر مواضع مشترک پافشاری کند .

وزیر دفاع آمریکا همچنین نسبت به پناهگاه های امن در خاک پاکستان اظهار نگرانی کرده و گفته که برخی عوامل با حضور درخاک پاکستان در پی آن هستند تا اهداف تروریستی خود را در خاک افغانستان دنبال کنند.

فرمانده ارتش پاکستان در این دیدار با تشریح اقدامات قاطع کشورش علیه تروریسم گفت:خواهان چیزی نیستیم بلکه تنها می خواهیم موضع و نگرانی های ما از سوی دیگران درک شود .

ژنرال قمر جاوید باجوا همچنین گفت:در خاک خود پناهگاه های امن تروریستها را ریشه کن کرده ایم اما برخی از افراد شرور ضمن سوء استفاده از میهمان نوازی ما از مهاجران افغان، در پی آن هستند تا مرزهای مشترک دو کشور را ناامن کنند .

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است:وزیر دفاع آمریکا و فرمانده ارتش پاکستان هر دو بر همکاری مشترک برای رفع نگرانیهای دو طرف تاکید کردند .

در این دیدار همچنین مسائل امنیتی منطقه به ویژه افغانستان مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

از سوی دیگر سفارت آمریکا در اسلام آباد نیز در تلاش برای کاهش تنشها بین دو کشور با انتشار بیانیه ای به نقل از وزیر دفاع این کشور اعلام کرد: اسلام آباد و واشنگتن برای اهداف مشترک در منطقه می توانند با یکدیگر همکاری کنند .

در این بیانیه با تکرار مطالبات قبلی بر تلاش مضاعف از سوی پاکستان در جنگ به اصطلاح تروریسم صحه گذاشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید