نماینده مجلس افغانستان: ترامپ چهره اصلی آمریکا را آشکار کرد

کدخبر: ۱۹۳۶۵۴
عضو مجلس نمایندگان افغانستان به سال ها بازی آمریکا در نقش کشور صلح طلب و نگران مردم ساکن در مناطق اشغالی فلسطین اشاره کرد و گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اقدامش در قدس چهره اصلی این کشور را آشکار کرد.

«سید جمال فکوری بهشتی» امروز /دوشنبه/ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کابل ادعای آمریکا مبنی بر طرفداری از صلح و تصمیم برای ایجاد دولت مستقل فلسطینی را یاد آورد شد و افزود: اعلام انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و تلاش برای رسمیت بخشیدن به این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر در عمل صلح را به دار کشید و چهره اصلی آمریکا در حمایت از غاصبان نمایان شد.

وی گفت: متاسفانه با به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ»، در سیاست داخلی و خارجی آمریکا شاهد مشکلات عدیده و آشفتگی هستیم که می توان به روزهای اول ریاستش و محدودیت ایجاد شده برای اتباع خارجی اشاره کرد که تبعات آن هنوز برای این کشور که سنگ بنایش با مهاجرین گذاشته شده، مرتفع نشده است.

به گفته این نماینده مردم استان بامیان در مجلس افغانستان، آمریکا در سیاست خارجی خود نیز در شرایط حساس کنونی که باید جامعه بشری به طرف نظم و وحدت و هماهنگی حرکت کند و جنگ ها مهار شود متاسفانه رویکرد این کشور بر خلاف آن به سمت تشدید بحران و دامن زده به تقابل ملت ها حرکت می کند.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکا سال ها با شعار این که پرچم صلح و آرامش را بر دوش دارد با این تصمیم که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کند در عمل به جنگ و نا آرامی دامن زده و چهر دورغ و نفاق را بیرون انداخته است.

بهشتی گفت: ترامپ با این اقدام چند اصل را زیر پا گذاشت که نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قدس ازجمله آنهاست.

به گفته وی، نفاق بین عمل و سخن آمریکا در مورد راهبردش در سیاست خارجی برای حوزه ارتباط با کشورهای جنوب غرب آسیا و کشورهای آسیای میانه از دیگر مواردی است که نشانگر زیر پاگذاشتن باورهایی آمریکایی توسط ترامپ است زیرا این کشور مدعی تلاش برای ایجاد آرامش در این منطقه است اما در عمل به تنش ها دامن می زند.

او به نابودی باور صلح در فلسطین بر اثر اقدام اخیر ترامپ یاد کرد و گفت: آمریکا همواره فریاد می زد که طرحی برای تامین صلح برای فلسطین و دیگر مناطق جهان دارد ولی در عمل با این تصمیم اخیر ، صلح را اعدام کرد و فلسطین پس از این به هیچ وجه نمی تواند و نباید به شعار صلح آمریکا اعتماد کند.

بهشتی با اشاره به لغو دیدار معاون رئیس جمهوری آمریکا با رئیس دولت خودگردان فلسطین گفت : اعلام برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اشغالگران به این معناست که ترامپ جنایت 70 ساله رژیم صهیونیستی در فلسطین را بطور رسمی تبرئه کرده و برا تداوم جنگ در این کشور مهر تایید زده است .

او به مخالفت جهانی با این تصمیم ترامپ به ویژه همپیمانان غربی آن اشاره کرد و افزود که روابط افراطی برخی از کشورهای اسلامی نیز در بیان این تصمیم دخیل است و می توان از عربستان در این مورد نام برد که در سفر ترامپ و خانواده اش به این کشور چنان وانمود کردند که گویا روابط در نهایت حسنه است و مشکلی از بابت آمریکا در دنیای اسلام وجود ندارد.

وی اضافه کرد که برخی دیگر از کشورهای عربی نیز به همین اشکال دخیل هستند زیرا آنها با موضع ترامپ موافق هستند و واکنش های آنها نیز در خور شأن اهمیت قدس نبود و بصورت سطحی محکوم کردند.

بهشتی تأکید کرد: اگر ترامپ این سخنان خود را پس نگیرد و عقب نشینی نکند وضعیت در منطقه بحرانی خواهد شد و همه مسئولیت آن بر عهده ترامپ خواهد بود.

این عضو مجلس افغانستان گفت که وظیفه کشورهای اسلامی و جهان این است تا از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند و این مردم در 70 سال گذشته مورد هجوم پی در پی اشغالگران قرار داشته اند .

وی درباره قطعنامه صادر شده از سوی مجلس افغانستان پیرامون اعتراض به اقدام آمریکا گفت که ما به عنوان کشور اسلامی مستقل وظیفه داشتیم تا چنین قطعنامه ای را که تصمیم ترامپ را محکوم کرده و خواستار قطع رابطه تمام کشورهای اسلامی با آن کشور است ، صادر کنیم که این حداقل اقدام ضروری است .

بهشتی افزود: این درخواست قطع رابطه توصیه عمومی است و دولت افغانستان به عنوان کشور اسلامی باید از تصمیم کشورهای اسلامی در قالب شورای همکاری پیروی کند.

شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا که ترامپ چهارشنبه هفته قبل آن را در جریان سفرش به سرزمین های اشغالی فلسطین امضا کرد ، واکنش های جهانی را بر انگیخت که افغانستان نیز از جمله معترضین است .

دولت، مقامات بلند پایه، سیاست مداران، کارشناسان، نمایندگان مجلس، نمایندگان سنا و دانشجویان دانشگاه ها و طلاب مدارس دینی و اقشار مختلف مردم افغانستان از روز جمعه گذشته تاکنون به اشکال مختلف و پیوسته با برگزاری تظاهرات روزانه به این عمل رئیس جمهوری آمریکا اعتراض کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید