باخت معنی دار ترامپ در انتخابات سنا

کدخبر: ۱۹۴۰۱۱
شرق: انتخابات مجلس سنای آمریکا در مورد جایگزینی سناتور «جف سشنز» که از سوی «دونالد ترامپ» به سمت وزارت دادگستری برگزیده شده بود، در ایالت «آلاباما» روز سه‌شنبه برگزار شد. در این انتخابات رقابت تنگاتنگی بین «روی مور»، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه و مورد حمایت ترامپ، با «داگ جونز»، کاندیدای حزب دموکرات برقرار بود که بعد از شمارش ٩٩ درصد آرا جونز توانست با اختلاف بیش از یک درصد به پیروزی برسد.
باخت معنی دار ترامپ در انتخابات سنا

اهمیت موضوع آنجا بیشتر می‌شود که اصولا ایالت آلاباما به‌طور سنتی یک حوزه و پایگاه رأی جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود و در ٢٥ سال گذشته هیچ دموکراتی از این منطقه به سنا راه نیافته بود و حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نیز ترامپ با اختلاف ٣٠درصد بر رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» پیروز شده بود. با توجه به اکثریت شکننده ٥٢ در مقابل ٤٨ کرسی به نفع جمهوری‌خواهان در سنا که هم‌اکنون به ٥١ در مقابل ٤٩ کرسی می‌رسد و همچنین وجود چند سناتور مخالف ترامپ در اردوی جمهوری‌خواهان، از این پس مشکلات کاخ سفید برای تصویب لوایح خود در کنگره سخت‌تر می‌شود.

هرچند به دلیل اتهامات آزار جنسی از سوی چند زن علیه آقای مور در صفوف جمهوری‌خواهان برای حمایت از او اختلاف ‌نظر شدیدی به وجود آمده بود، اما تحلیلگران سیاسی این شکست را برای جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری، مقدمه سقوط احتمالی آنان در انتخابات کنگره در سال ٢٠١٨ می‌دانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید