همه چی درباره بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس

کدخبر: ۱۹۴۵۱۸
آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که با موجودیت نواحی تغییر رنگ به رنگ قهوه ای تیره و ضخیم شدن نواحی چین دار بدن و گردن مشخص می شود.

نمناک؛ آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری جلدی است که با موجودیت نواحی تغییر رنگ جلد به رنگ قهوه ای تیره و ضخیم شدن مخملی و جلد در التوات یا نواحی چین دار بدن و گردن مشخص میشود درین حالات جلد تیره ، ضخیم و درشت گردیده و امکان دارد با بوی بد بدن همراه باشد. در بسیاری حالات مرض گردن، زیر بغل و کشاله ران را مصاب میسازد.بیماری پوستی

این تغییرات جلدی معمولا در افرادی چاق و یا مبتلا یان به مرض شکر رخ می دهد. کودکان مصاب شکر نوع 2 در معرض خطر بالاتر ابتلا به این وضعیت قرار دارند. ندرتآ، آکانتوزیس نیگریکانس می تواند یک علامت هشدار دهنده از یک تومور سرطانی دراعضاء های داخلی مانند معده و کبد باشد.

نشانه ها:

نشانه ها شامل تیرگی تدریجی همراه با ضخیم شدن پوست نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران ، گردن ،زیر بغل ، پشت ران و باسن و .. می باشند که گاهی بعلت نجمع باکتری و عفونتهای قارچی دچار خارش و بوی بد نیز می شود. گاهی ماه ها تا سالها طول می کشد تا نشانه های این بیماری آشکار شوند.

بیماری پوستی

این بیماری پوستی چگونه درمان می شود؟

عوامل ایجاد کننده:

1- مقاومت به انسولین

اکثر کسانی که آکانتوزیس نیگریکانس دارند به انسولین مقاوم می شوند، انسولین هورمون ترشح شده از پانکراس است که به بدن شما اجازه می دهد تا از قند استفاده کند. مقاومت به انسولین چیزی است که در نهایت باعث ایجاد دیابت نوع 2 میگردد. 

2- اختلالات هورمونی

آکانتوزیس نیگریکانس اغلب در افرادی که اختلالات هورمونی مانند کیست تخمدان، کم کاری تیروئید و یا مشکلات غدد آدرنال دارند بیشتر رخ می دهد. 

3- برخی داروها

داروهایی مانند قرص های ضد بارداری و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، ممکن است سبب ایجاد آکانتوزیس نیگریکانس شوند – همچنان دوزهای بالای نیاسین نیز در ایجاد این بیماری نقش دارد. 

4- سرطانها 

آکانتوزیس نیگریکانس گاهی اوقات زمانی که تومور سرطانی در حال رشد میباشند و یا در ارگان های داخلی مانند معده، روده بزرگ و یا کبدی ایجاد میگردند بوجود میاید. 

عوامل خطر

چاقی :هرقدر شما سنگین تر باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس قرار دارید. 

نژاد :آکانتوزیس نیگریکانس بیشتر در سرخ پوستان آمریکایی، اسپانیایی و سیاه پوست ها دیده میشود. 

وراثت :برخی از انواع آکانتوزیس نیگریکانس به نظر می رسند ارثی باشند. 

عوارض:

ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که مبتلا به آکانتوزیس نیگیریکانس هستند ، بیشتر است.

 

بیماری پوستی

این بیماری پوستی چگونه درمان می شود؟

درمان:

استراتژی درمان بر اساس درمان علل زمینه ای ایجاد کننده بیماری است. کاهش وزن در صورت چاقی و درمان دیابت ، جراحی و برداشتن تومور داخلی در صورت وجود ، قطع دارو و مکملهای ایجاد کننده بیماری ، درمان اختلالات غدد فوق کلیوی ،کم کاری تیرویید ، کیستهای تخمدان و ..از جمله تدابیر درمانی است. 

جهت رفع تیرگی های و چین و چروک ها و ضخیم شدن پوست ممکن است پزشک از کرم ها و لوسیون های موضعی یا لیزر درمانی استفاده کند.

معاینات و تشخیص

آکانتوزیس نیگریکانس به طور معمول توسط معاینه جلدی تشخیص میگردند. به ندرت، یک نمونه کوچک جلد برای بررسی لابراتواری برداشته می شود (بیوپسی). اگر علت آکانتوزیس نیگریکانس نامشخص باشد ، داکتر شما ممکن است معاینات خون،اکسری و یا معاینات دیگری توصیه نماید تا عوامل اساسی که سبب مرض شده اند در یافت گردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید