تاکید مرکل بر یکپارچگی عراق در دیدار با نیچروان بارزانی

کدخبر: ۱۹۴۵۹۵
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دیدار نیچروان بارزانی با وی تاکید کرد: از حقوق کردستان عراق مطابق قانون اساسی و در چارچوب عراق حمایت می کند.

به گزارش ایرنا از دفتر نخست وزیری کردستان عراق، صدراعظم آلمان دوشنبه شب در دیدار هیات سیاسی اقلیم متشکل از نیچروان بارزانی نخست وزیر و قباد طالبانی معاون وی یادآور شد که کشورش از حقوق کردستان در چارچوب کشور عراق و قانون اساسی این کشور حمایت خواهد کرد.

هیات کردی نیز بقا و حمایت از اقلیم را برای ثبات در منطقه با اهمیت توصیف کرد.

مرکل در این دیدار همچنین با حمایت از موضع اربیل در پذیرش التزام به آرای صادره از سوی دادگاه عالی فدرال عراق و تلاش برای آغاز گفت و گوها با بغداد ابراز امیدواری کرد همه تلاش ها برای آغاز گفت و گو میان دو طرف برای حل مشکلات فیما بین بکار گرفته شود.

هیات کردی از روز یکشنبه در یک سفر رسمی در آلمان بسر می برد.

همزمان با این سفر، اعتراضات گسترده ای مناطق مختلف کردستان عراق بویژه استان سلیمانیه را در برگرفته و مردم در اعتراض به سوء مدیریت اربیل به خیابان ها آمده اند.

حمله و آتش زدن چند مقر حزبی و دولتی در اعتراضات روز گذشته گزارش شده است.

برغم مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی اقلیم کردستان عراق سوم مهرماه در مناطقی از شمال عراق (استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.

پس از استقرار ارتش و نیروهای مشترک عراق در مناطق مورد منازعه موضوع ماده 140 قانون اساسی عراق بویژه استان کرکوک و مناطق نفتی آن و عقب نشینی پیشمرگه های کرد وابسته به اقلیم، پروژه همه پرسی جدایی طلبانه عملا با شکست مواجه شد.

از آن زمان بویژه در پی اعمال قوانین دولت فدرال بر منطقه کردستان عراق از جمله ممنوعیت پروازهای بین المللی در فرودگاه های آن، رهبران محلی بطور دایم خواستار گفت و گو با بغداد برای رفع اختلافات هستند و برخی شخصیت های داخلی و مقامات خارجی را نیز واسطه کرده اند تا به بغداد فشار بیاورد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده است که بر اساس مصوبات مجلس و رای دادگاه عالی فدرال شرط آغاز هر گونه گفت و گو با اربیل و حل بحران جاری، اعلام رسمی لغو نتایج همه پرسی غیر قانونی در کردستان عراق است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید