پشت پرده تعویق سفر معاون دونالد ترامپ به اسرائیل

کدخبر: ۱۹۴۸۳۸
ایسنا: منابع سیاسی از نشانه‌های اختلافی پرده برداشتند که به بحران دیپلماتیک خفیفی میان دولت آمریکا و اسرائیل انجامیده است. این امر بر سر سفر معاون ترامپ به اراضی اشغالی است که به اواسط ماه آتی موکول شده است.
پشت پرده تعویق سفر معاون دونالد ترامپ به اسرائیل

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع تصریح کردند که مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواهان این شد که سفر خود به اراضی اشغالی را با برگزاری کنفرانسی خبری در مقابل دیوار غربی (دیوار ندبه) در نزدیکی باب المغاربه در قدس شرقی اشغالی آغاز کند.

محافل اسرائیلی بر این باور بودند که این کنفرانس آتش بحران را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه دونالد ترامپ قدس را پایتخت اسرائیل خوانده است و در عین حال اظهارات دیگری از سوی آمریکا مطرح شد مبنی بر اینکه دیوار ندبه (براق) بخشی از حاکمیت اسرائیل است و بدون آن حل سیاسی نزاع اسرائیل و فلسطین ممکن نیست. این سخنان موج شدیدی از اعتراضات را در داخل و خارج فلسطین برانگیخته است.

شموئیل رابینوویچ، خاخام اصلی یهودیان به این درخواست پنس اعتراض کرد. وی به آمریکایی‌ها گفت که برگزاری کنفرانس خبری در این مکان "می‌تواند این دیوار را در مرکز خشم فلسطینی‌ها قرار دهد و این امر به نفع عبادت کنندگان یهود در این مکان نیست".

سفر پنس به تعویق افتاد تا به صورت موقت این معضل حل شود. اما رهبران راست‌گرای اسرائیل موضع این خاخام را رد و به شدت از او انتقاد کردند. بتسلئیل سموتریچ، از نمایندگان حزب "خانه یهودی" گفت: اگر این خبر درست باشد، باید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هرچه سریع‌تر وارد عمل شود و بر برگزاری کنفرانس خبری در آنجایی که پنس می‌خواهد، اصرار بورزد. با تمام احترامی که برای این خاخام قائل هستم، باید بگویم که او اختیارات تصمیم گیری درخصوص چنین مسائل سیاسی را ندارد.

اما یک مسؤول عالی رتبه در کاخ سفید در مصاحبه با رسانه‌های عربی گفت که تعویق یک ماه در سفر معاون ترامپ پس از آن صورت گرفت که از پنس خواسته شد که در واشنگتن بماند تا در رای گیری در خصوص طرح اصلاح بودجه شرکت کند.

این مسؤول آمریکایی تصریح کرد، با وجود اینکه سفر پنس به تعویق افتاده است اما جیسون گرینبلات، فرستاده رئیس جمهوری آمریکا برای تحکیم تلاش‌های دولت آمریکا جهت دستیابی به توافقی میان اسرائیل و فلسطین وارد اراضی اشغالی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید