یک خبر خوب در مورد زلزله تهران/ صدای مهیب قبل از زلزله چه بود؟

کدخبر: ۱۹۴۹۰۳
ایسنا : یک استاد دانشگاه و کارشناس زلزله با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد زلزله شب گذشته در تهران زمین لرزه اصلی بوده است، گفت: وقوع لرزه‌های با قدرت کمتر پس از زلزله شب گذشته تهران نشان می‌دهد که زلزله شب گذشته زلزله اصلی بوده است و نه یک پیش لرزه.
یک خبر خوب در مورد زلزله تهران/ صدای مهیب قبل از زلزله چه بود؟

مازیار حسینی در پاسخ به شایعه‌های زلزله شب گذشته ملارد که در تهران نیز احساس شد، با بیان این‌که با توجه به شدت زمین لرزه و عمق کانونی به نظر می‌رسد این زمین لرزه اصلی بوده است، گفت: اگر زلزله اخیر تهران یک پیش لرزه بود می‌بایست در فاصله زمانی کوتاهی زلزله اصلی رخ می‌داد و این موضوع را ما در زلزله کرمانشاه نیز تجربه کردیم، ولی وقوع لرزه‌های با قدرت کمتر پس از زلزله شب گذشته تهران نشان می‌دهد که زلزله شب گذشته زلزله اصلی بوده است و نه یک پیش لرزه.

وی در ادامه در پاسخ به شایعات مطرح شده درباره عوامل غیرطبیعی در وقوع این لرزش‌ها و نقش آنها در زلزله اخیر پایتخت با رد این شایعات، اظهار کرد: در وهله اول نکته حائز اهمیت آن است که اگر عوامل غیرطبیعی در وقوع این لرزش نقش داشت نمی‌بایست پس لرزه‌های بعدی رخ می‌داد و از سویی دیگر نیز عوامل غیرطبیعی و یا انفجار که در برخی شایعات به عنوان عامل وقوع این زمین لرزه عنوان شده‌اند در سطح زمین رخ می‌دهند و این در حالی است که زلزله شب گذشته تهران براساس اعلام مراکز لرزه‌نگاری کشورمان و سایر نقاط دنیا در اعماق زمین رخ داده است. از این‌رو می‌توان با قاطعیت بی‌اساس بودن این شایعات را اعلام کرد.

کارشناس لرزه‌نگاری و استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی اعلام برخی اخبار مبنی بر شنیده‌ شدن صدای مهیب در مناطق مختلف پیش از وقوع زلزله، گفت: موج اولیه زمین لرزه موج موسوم به P است که با توجه به طولی بودن آن قابل شنیدن بوده و در بسیاری از زلزله‌های دیگر نیز صدای مهیب آن به گوش رسیده است، لذا این موضوع مساله غیرعادی نبوده و نگران‌کننده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که گسل های تهران با زمین لرزه شب گذشته فعال شده است گفت: گسل های پایتخت و اطراف آن فعال هستند و تغییراتی هم دارند و نباید عنوان شود که فعالیتشان آغاز شده چراکه فعال هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید