چرا رسانه های غربی از جنگ میان ایران و عربستان می گویند؟

کدخبر: ۱۹۴۹۲۵
تابناک: خطر وقوع جنگ میان ایران و عربستان نزدیک است؛ این جمله ای است که در یک ماه اخیر، رسانه های متعدد آمریکایی و غربی در مورد آن نوشتند، تحلیل و محتوای زیادی در مورد آن تولید و منتشر کردند.
چرا رسانه های غربی از جنگ میان ایران و عربستان می گویند؟

این تحلیل ها و خبرها به ویژه پس از حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض و انتساب موشک شلیک شده به ایران دو چندان شده است.

در همین زمینه، باید به انیمیشن ساخته شده که جنگ ایران و عربستان را شبیه سازی کرده و مشخص هم نیست که توسط چه کسی ساخته شده نیز باید اشاره کرد.

در ویدئویی جنجال برانگیز که در صفحه «نیروهای واکنش سریع عربستان سعودی» در توئیتر منتشر شده است و عنوان «ویرانی ارتش ایران» را بر خود دارد، نیروهای عربستانی به خاک ایران حمله و ارتش ایران را نابود می کنند! این فیلم جنجال گسترده ای در صفحات اجتماعی به راه انداخته به خصوص که به چندین زبان از جمله به زبان عبری ترجمه شده است.

وبسایت اسرائیلی «مصدر» در واکنش به ترجمه این ویدئو به زبان عبری این پرسش را مطرح می کند که «آیا این اقدام پیام دوستی و نزدیکی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به اسرائیلی ها و دعوت از آنها برای پیوستن به جنگ علیه ایران است؟»

در این فیلم جنجالی که به صورت انیمیشن تهیه شده است، نیروهای عربستانی با برافراشتن پرچم عربستان به فرماندهی بن سلمان به ایران حمله می کنند.

این وبسایت اشاره می کند که ترجمه این فیلم به زبان عبری بسیار قابل توجه است، اهمیت ترجمه این فیلم به عبری بسیار بیشتر از نفس تهیه این فیلم است، برای این که تنش میان ایران و عربستان چیز جدیدی نیست و چند سال است که به وجود آمده و انتشار چنین فیلمی نمی تواند زیاد جای تعجب داشته باشد و البته نباید هم زیاد به آن توجه کرد، چون روابط دو کشور تنش آمیز است.

چرا رسانه های غربی و آمریکایی از جنگ میان ایران و عربستان سخن می گویند؟

در صفحه یوتیوب این سازمان بخش هایی از این فیلم علاوه بر زبان عربی به زبان های ترکی، اسپانیایی، چینی، فرانسوی و عبری نیز منتشر شده است.

این وبسایت اسرائیلی درباره ترجمه عبری این ویدئو نیز می نویسد: «ترجمه آن به عبری بسیار دقیق و بدون غلط املایی بود، بر خلاف بسیاری از موارد دیگری که منتشر می کنند و اشتباه های املایی بسیاری دارد؛ اما پرسش مهم این است که چه کسی این فیلم را با این دقت به زبان عبری ترجمه کرده است؟»

حال فارغ از این انیمیشن، باید به خبررسانی و تمرکز رسانه های آمریکایی از احتمال وقوع درگیری میان ایران و عربستان نیز اشاره کرد.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» نوشت: مناقشات در خاورمیانه همواره این پتانسیل را دارد که به مناقشات بزرگتری تبدیل شود، حتی اگر این پتانسیل در عمل محقق نشود. در شرایطی که جنگ سوریه در حال نزدیک شدن به پایان خود است، رویارویی و تقابل جدید میان ایران و عربستان سعودی در کانون توجه قرار گرفته است. عربستان سعودی هنوز هم تمایل دارد در قبال ایران با عجله اقدام کند و این خطر جنگ را دو چندان می کند.

پایگاه دیگر آمریکایی ـ واشنگتن اگزمینر» نیز به افزایش احتمال جنگ میان ریاض و تهران اشاره کرده و گفته است ایران در حال ارزیابی و تست فلسفه استراتژیک محمد بن سلمان و حتی کشتن اوست!

بررسی گزاره ها و تبلیغات رسانه های صهیونیستی و امریکایی نیز بر تحریک مقام های سعودی علیه ایران دلالت دارد، به طوری که شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز، روز چهار شنبه پس از شلیک موشک به سوی ریاض، با این ادعا که شلیک این راکت تازه ترین نمونه از تنش میان دو قدرت منطقه یعنی عربستان سعودی و ایران است افزود: عربستان سعودی و آمریکا ایران را در حملات راکتی مانند حمله روز سه شنبه مسئول می دانند.

این شبکه در ادامه افزود: هرچند جنگ میان ایران و عربستان به نفع هیچ یک از دو طرف نیست، وقوع آن غیر ممکن نیست زیرا هیچ یک حاضر به عقب نشینی از مواضعشان نیستند.

بی بی سی نیز مبارزه بین دو کشور و احتمال جنگ بین آن ها را به عنوان «نسخه ای از جنگ سی ساله» که در آن کشورهای کاتولیک و پروتستان برای برتری در قرن هفدهم مبارزه کرده اند، مقایسه نموده است.

پایگاه «بیزنس اینسایدر» نیز از افزایش احتمال وقوع جنگ میان دو کشور سخن گفته و نوشته است، به رغم اینکه عربستان به دنبال مقابله با ایران است، توانایی پیروزی در برابر ایران را ندارد. در همین زمینه، «مایکل نایتس» پژوهشگر در انستیتو واشنگتن که متخصص حوزه امنیت عراق، ایران و خلیج فارس است می گوید واقعیت آن است که ایران در این مورد بهتر است. او می گوید هیچ کسی در نیروهای نظامی ایران از عربستان سعودی هراسی ندارد.

چرا رسانه های غربی و آمریکایی از جنگ میان ایران و عربستان سخن می گویند؟

حال باید به این پرسش پاسخ داد که چرا رسانه های غربی و به ویژه رسانه های آمریکایی از احتمال وقوع جنگ میان ایران و عربستان سخن می گویند؟ آیا تحلیل آن ها پیرامون جنگ میان این دو کشور واقعی است؟

در پاسخ باید گفت که این تحلیل ها و خبررسانی ها از امکان جنگ میان دو کشور از سوی رسانه های غربی، بیش از هر چیز برای القای تهدید و ترس در طرفین است.

این القای ترس و تهدید نسبت به یکدیگر می تواند باعث شود که طرفین در محاسباتشان درست و دقیق عمل نکنند و این می تواند منجر به تصمیمات متهورانه از سوی آن ها و به ویژه عربستانی شود که خود را در زمین های بازی در خاورمیانه در مقابل ایران شکست خورده می بیند.

همچنین باید به یک نکته مهم در تحلیل های مربوط به جنگ تهران و ریاض در رسانه های غربی اشاره کرد؛ اینکه در بخشی از این تحلیل ها قدرت عربستان بیش از حد برآورد شده که می تواند در مقابل ایران در جنگ پیش رو به پیروزی دست پیدا کند و برعکس در تعدادی دیگر از تحلیل ها بر ضعف شدید توان نظامی عربستان در برابر ایران اشاره شده است. در حالت اول، به نظر می رسد آنها قصد دارند به سعودی ها جسارت و اعتماد به نفس کافی برای رویارویی با ایران را بدهند و در حالت دوم به سعودی ها بگویند که توازن قدرت در منطقه به نفع ایران در حال تغییر است و بدین ترتیب با ایجاد ترس در سعودی ها، آن ها را برای جلوگیری از قدرت روزافزون ایران مصمم کنند.

در پایان آنچه واضح است اینکه رسانه های غربی در حال ایجاد تصور تهدید و القای ترس میان ایران و عربستان و هل دادن آن ها به سمت و سوی جنگ هستند؛ جنگی که می تواند ویرانی های زیادی را به وجود آورد و خاورمیانه و جهان را برای یک دوره طولانی مدت وارد بحران فراگیر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید