«کانکس» مهمترین نیاز زلزله زدگان کرمانشاه

کدخبر: ۱۹۵۲۰۹
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: نیاز اصلی و مهم زلزله زدگان کرمانشاه همچنان کانکس و تامین مسکن موقت است و هنوز اکثر آنان با وجود سرمای هوا در چادر زندگی می کنند.

ایرنا- طیب قدیمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: پس از زلزله کرمانشاه وزارت بهداشت با تمام توان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم این منطقه وارد عمل شد، مصدومان زلزله به سرعت و در همان روز اول زلزله به بیمارستان های تهران،البرز و همدان مننقل شدند و بیش از هفت هزار مصدوم در کمتر از 24 ساعت منتقل شدند.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی این منطقه نیز که اغلب در زلزله آسیب دیده بودند به سرعت در کانکس دایر شدند. خدمات بهداشتی به مردم آسیب دیده به سرعت فعال شدند و با استفاده از اطلاعات سامانه سیب همه بیماران خاص و صعب العلاج و زنان باردار شناسایی شدند و خدمات رسانی به آنان انجام شد، ضمن اینکه بعد از زلزله نیز تاکنون برای 25 هزار نفر از زلزله زدگان واکسن آنفلوانزا تزریق شد.

قدیمی گفت: مهمترین نیاز زلزله زدگان در زمان حاضر تامین مسکن موقت و کانکس است، زیرا هنوز اکثر زلزله زدگان در چادر و در شرایط نامناسبی زندگی می کنند البته کم شدن شدت سرما در چند روز گذشته باعث شد از شدت سختی و آسیب بیشتر و بیماری در بین زلزله زدگان کاسته شود. به همین علت با اپیدمی بیماری های تنفسی در بین زلزله زدگان مواجه نشده ایم.

وی افزود: یکی از نیازهای مهم زلزله زدگان در روزهای اول بعد از زلزله تامین سرویس بهداشتی بود که اکنون تا حدی وضعیت بهتر شده و نیاز به سرویس بهداشتی به شدت روزهای اول نیست، البته هنوز شرایط مناسب نیست و کمبود سرویس بهداشتی به طور نسبی وجود دارد و به هر حال زلزله زدگان می خواهند که این خدمات در نزدیکی آنها باشد و سرویس های بهداشتی آب داشته باشند.

قدیمی گفت: با توجه به آسیب های روحی روانی زلزله زدگان، از همان روزهای اول 40 تیم سلامت روان برای کمک به زلزله زدگان به روستاها و مناطق آسیب دیده اعزام شدند و با گذشت مدتی از زمان زلزله همچنان تعدادی تیم سلامت روان در مناطق زلزله زده فعال هستند.

*20 مصدوم زلزله هنوز بستری هستند

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده با تشریح اقداماتی درمانی برای زلزله زدگان اضافه کرد: هنوز حدود 20 نفر از زلزله زدگان کرمانشاه در بیمارستان کرمانشاه تحت درمان و مراقبت در بیمارستان و نقاهتگاه هستیم، ضمن اینکه یک درمانگاه اختصاصی برای زلزله زدگان در جنب بیمارستان طالقانی کرمانشاه احداث شده است.

قدیمی افزود: برخی مصدومان زلزله که دچار شکستگی در بدن یا سر شده بودند، به خدمات درمان و جراحی پیچیده ارتوپدی بودند به همین علت هنوز درمان آنها به پایان نرسیده و از بیمارستان یا نقاهتگاه مراقبتی در کرمانشاه ترخیص نشده اند.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان های کرمانشاه گفت: قبل از زلزله شهرهای ثلاث باباجانی و دالاهو بیمارستانی نداشتند به همین علت یک بیمارستان صحرایی در کنار درمانگاه هلال احمر این شهر دایر شد و از هفته اول پس از زلزله خدمات خود را در همه زمینه تخصصی به بیماران ارائه کرد و همچنان فعال است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت گفت: در شهر سرپل ذهاب نیز بیمارستان این شهر بر اثر زلزله آسیب دید به همین علت یک ساختمان دیگر که از حدود 20 سال پیش برای کاربردی بیمارستان احداث شده بود و در فاصله دو کیلومتری بیمارستان آسیب دیده بود، تخلیه و 12 روز بعد از زلزله این ساختمان برای کاربری بیمارستان آماده شد و با 50 تخت در بخش های اورژانس، دو اتاق عمل، بلوک زایمان و بخش CCU خدمت رسانی به مردم را آغاز کرد. بخش های دیالیز و اتاق عمل این بیمارستان البته در کانکس دایر شد.

وی افزود: با کمک خیرین کاشان و وزارت بهداشت فاز دوم بیمارستان سرپل ذهاب با 50 تخت نیز در حال ساخت است و به زودی ظرفیت تخت های بیمارستانی این شهر به 100 تخت می رسد.

قدیمی ادامه داد: در اسلام آباد غرب نیز دو بیمارستان چسبیده به هم وجود داشت که یکی از آنها قابل بهره برداری است و همه خدمات بیمارستانی در 50 تخت در آن انجام می شود و وزارت بهداشت کار توسعه هتلینگ و تخت های بیمارستانی آن را شروع کرده است.

وی گفت: بیمارستان دیگر که البته نوساز بود و مجری ساخت آن وزارت مسکن و شهرسازی بود آسیب جدی

دیده است و قابل بهره برداری نیست.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید