سیستم هشدار صوتی زلزله راه اندازی می شود

کدخبر: ۱۹۵۲۱۰
«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم آمادگی برای هر زلزله احتمالی، از طرح پیاده‌سازی سیستمی صوتی خبر داد که می‌تواند 10 تا 15 ثانیه پیش از وقوع زلزله و با تکان های اولیه، به مردم هشدار دهد.

ایرنا - به گزارش ایرنا، هاشمی شنبه شب در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: اکنون در دنیا می‌شود زلزله را تقریبا 10 تا 15 ثانیه قبل از وقوع به مردم گزارش داد. قرار بوده است که در تهران سیستمی اجرا شود که بر مبنای آن، در تمامی محله‌های تهران بوق‌هایی با صدای بلند نصب شود و زلزله را به مردم اطلاع دهد.

وی ادامه داد: تکان‌های اولیه زمین این را به صورت خودکار به سیستم منتقل می‌کند و باید این سیستم در تهران پیاده شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: اکنون صحبت از یک تا دو میلیون خسارت‌دیده می‌شود که با پیاده‌سازی این سیستم، این رقم می‌تواند به یک چهارم تا یک پنجم تقلیل یابد.

محسن هاشمی ادامه داد: تهران آمادگی امداد و نجات برای یک زلزله بسیار بزرگ با خسارت بالا را ندارد.

وی افزود: زلزله تهران به چند دلیل می‌تواند کشته‌های زیادی داشته باشد، یک علت اینکه در سال‌ها و دهه‌های گذشته در بافت فرسوده سرمایه‌گذاری جدی نشده است و بافت ناپایدار، ریزدانه و نفوذناپذیری داریم که 3 هزار و 600 هکتار تخمین زده می‌شود. اینگونه اگر کانون در تهران باشد، حتی زلزله‌های ضعیف‌تر هم می‌تواند باعث ریزش خیلی از ساختمان‌ها شود.

وی ادامه داد: ما ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها و مدارسی داریم که بافت ناپایدار دارند. نزدیک به 700 تا هزار مدرسه از 4 هزار مدرسه در تهران بزرگ، ناپایدار فرض می‌شوند.

محسن هاشمی با تاکید براینکه دستگاه‌ها برنامه‌های مدونی برای آمادگی در برابر زلزله در صورت تخصیص اعتبارات لازم دارند، گفت: زلزله اخیر تهران نه آنقدر بزرگ بود که حس نشود و نه آنقدر کوچک بود که نشود آن را جدی نگرفت. این مسئله خود به عنوان یک تذکر فرض شد.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای ایمنی شبکه‌های آب، برق و گاز پس از یک زلزله احتمالی، ادامه داد: بر مبنای برنامه نگاشته شده در سال 89، قرار است شبکه آبرسانی تهران برای زلزله آماده باشد. بر این اساس مخازن به شیرهایی مجهز خواهند بود که با زلزله، از دو طرف بسته شود. این آب سالم می‌ماند و می‌تواند بعد از زلزله هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در خصوص شایعات منتشر شده در روزهای اخیر در فضای مجازی گفت: اینکه گفته می‌شود بین دو تا 16 هفته بعد زلزله بزرگی رخ می‌دهد، هیچ کس نمی‌تواند چنین چیزی را پیش‌بینی کند. با این حال ما همواره منتظر یک زلزله بزرگ در تهران هستیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امکاناتی که تدارک دیده شده، برای خسارت کمتر از 100 هزار نفر است. برای بهبود این وضعیت، نیازمند افزایش اعتبارات هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید