گواتمالا سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل می‌کند

کدخبر: ۱۹۵۳۳۸
رئیس‌جمهور گواتمالا اعلام کرد به تبعیت از آمریکا، سفارت خود در تل‌آویو را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از ایندیپندنت، «جیمی مورالس»، رئیس جمهور گواتمالا، روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که این کشور سفارت خود در تل آویو را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.

او این تصمیم را کمتر از سه هفته پس از آن اتخاذ کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد قصد انجام چنین کاری را دارد.

مورالس در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: «پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفتم به وزارت امور خارجه دستور انتقال سفارت گواتمالا از تل آویو به اورشلیم (قدس اشغالی) را صادر کنم.»

او همچنین نوشت: ما درباره روابط خوبی که با یکدیگر داریم گفتگو کردیم. یکی از موضوعات مهم در گفتگوهای ما بازگشت سفارت گواتمالا به قدس اشغالی بود.

در ماه جاری میلادی، ترامپ اعلام کرد که قدس اشغالی را به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد و با این سنت‌شکنی در سیاست چند دهه‌ای آمریکا، جهان عرب و شرکای غربی آمریکا را خشمگین کرد. این اقدام ترامپ با مخالفت های فراوان و اعتراضات گسترده ای در کشورهای مختلف همراه بود.

روز پنجشنبه هم، 128 کشور به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» فلسطین اشغالی، رأی موافق دادند و فقط 9 کشور به آن رأی مخالف دادند. گواتمالا یکی از 9 کشوری بود که از تصمیم ترامپ حمایت کرد و به قطعنامه شورای امنیت رأی مخالف داد.

آمریکا یکی از کشورهای مهم در ارسال کمک‌های مالی برای گواتمالاست و ترامپ تهدید کرده است که کمک‌های مالی به کشورهایی که به قطعنامه شورای امنیت رأی موافق داده اند را قطع خواهد کرد.

تصمیم ترامپ در چند هفته گذشته باعث ایجاد درگیری های گسترده میان فلسطینیان و نیروهای رژیم صهیونیستی شده است و در پی این درگیری ها تاکنون 12 فلسطینی به شهادت رسیده اند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید