سفر رئیس جمهوری قرقیزستان به قزاقستان و پایان سردی روابط بین بیشکک وآستانه

کدخبر: ۱۹۵۵۴۷
سورونبای ژئن‌بیکف، رئیس جمهوری قرقیزستان پس از یک دوره سردی روابط در سفر به آستانه، گفت : قزاقستان شریک راهبردی بیشکک است و ما بدنبال تعمیق روابط با این کشور هستیم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، به نقل از پایگاه خبری ' آکیپرس '، سورونبای ژئن‌بیکف در جریان سفر رسمی روز دوشنبه به قزاقستان ، امروز در دیدار با نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری این کشور افزود: قرقیزستان مانند قبلی در خصوص تقویت روابط دوجانبه با قزا قستان تلاش خواهد کرد .

و ی قزاقستان را شریک راهبردی قرقیزستان عنوان کرد و گفت : حجم گردش تجاری دو کشور در ده ماه سال جاری 743.2 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل 19درصد افزایش یافته است .

به گفته رئیس جمهوری قرقیزستان، ظرفیت های زیادی برای افزایش حجم گردش تجاری و تقویت روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت های استفاده کرد .

نورسلطان نظربایف نیز قزاقستان را شریک عمده قرقیزستان عنوان کرد و گفت ، آستانه 650 میلیون دلار در اقتصاد قرقیزستان سرمایه گذاری کرده است .

وی افزود: در حال حاضر بیش از 700 واحد اقتصادی با مشارکت محافل اقتصادی و سرمایه گذاری قرقیزستان در قزاقستان فعال است .

نظربایف همچنین گفت :قزاقستان برنامه ریزی کرده است ، حجم گردش تجاری با قرقیزستان را تا سال 2020 میلادی به یک میلیارد دلار برساند .

رییس جمهوری قزاقستان همچنین اعلام کرد ، در مذاکرات با همتای قرقیزستانی اهمیت تامین امنیت در منطقه آسیای مرکزی را بررسی کرده است .

در دوره ریاست جمهوری آلماز بیک آتامبیک اف رئیس جمهوری قبلی قرقیزستان سردی در روابط این کشور و قزاقستان حاکم بود.

کارشناسان عقیده دارند، سردی و تنش در روابط دو کشور به سال 2010 میلادی برمی گردد که بر اثر انقلاب ماه آوریل همان سال کورمانبیک باکی اف رئیس جمهوری سرنگون شده قرقیزستان به قزاقستان پناهنده شد. این امر موجب واکنش منفی دولت جدید قرقیزستان به رهبری آلمازبیک آتامبیک اف شد.

قرقیزستان در دوره ریاست جمهوری آتامبیک اف قزاقستان را بطور مرتب به دخالت در امور داخلی این کشور متهم می کرد .

تنش در روابط قرقیزستان و قزاقستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 23 مهر ماه گذشته قرقیزستان به اوج رسید و دولت بیشکک آستانه را به دخالت در روند انتخابات متهم کرد .

همچنین مشکلات تردد وسایل نقلیه و رفت آمد شهروندان قرقیزستان در مرز به قزاقستان به تنش در مناسبات دو طرف دامن می زد.

به عقیده برخی کارشناسان رئیس جمهوری جدید قرقیزستان مصمم به پایان دادن به تنش و سوء تفاهم های در روابط دو کشور است و وی نیز مبتکر دیدار و مذاکرات با نورسلطان نظربایف در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در مینسک بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۸ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید