۷ فناوری برتر در سال ۲۰۱۷

کدخبر: ۱۹۵۶۴۸
سرعت در دنیای تکنولوژی بدون اغراق غیر قابل تخمین است، هر لحظه، هر ساعت و هر آنی شاهد اتفاقی جدید، رویدادی مهم و کشف و اختراعی قابل ستایش هستیم.
۷ فناوری برتر در سال ۲۰۱۷

صرف نظر از اینکه شما اهل تکنولوژی هستید یا نه، یا اینکه تکنولوژی مطابق خواسته ها و میل شما می باشد یا نه، به هر حال ۲۰۱۷ سال انفجار تکنولوژی بود. با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به لیست ۷ فناوری برتر که در سال ۲۰۱۷ شکل گرفته و معرفی شده اند، بیندازیم:

یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی)

هوش مصنوعی در زمینه های مختلف، در سال ۲۰۱۷ پیشرفت چشمگیری داشته است. برای شروع، در نظر بگیرید که سال گذشته، برنامه «آلفا گوی» گوگل توانست یکی از بهترین بازیکنان آلفا گوی (نوعی بازی تخته) انسان را در جهان شکست دهد – یک اتفاق مهم با تمام استانداردها. اما امسال همان تیم برنامه ایی بهتر از "AlphaGo Zero ” را ساخت – که توانست بازی «گو» را با استفاده از هیچ داده تاریخی و تنها تست کردن بازی ها در برابر خودش، فقط در مدت چند هفته انجام دهد. در حال حاضر قادر به شکست تمام بزرگترین بازیکنان انسان در جهان و هر بازیکن از هر نسخه دیگر آلفا گو می باشد. و این یک واقعیت است که هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به رایج ترین و شایع ترین انواع فن آوری ها (از موتورهای جستجو تا پلت فرم های خدمات مشتری گرفته) می باشد. و می توان گفت که سال ۲۰۱۷ انقلابی در عرصه هوش مصنوعی بود.

اسپیکر های هوشمند

آیا در خانه تان یک دستیار هوشمند دارید؟ اگر نه، به زودی ممکن است بخش کوچکی از از زندگی شما باشد. با فروش ۷۶ درصدی از سهم بازار، فروش Amazon Echo در سال جاری از بلندگو های هوشمند به حدود ۲۰ میلیون دلار رسید. سخنرانان هوشمند روش های جدیدی را برای تعامل با فناوری، با تکیه بر دستورات و پاسخ های صوتی معرفی کرده اند، که گامی عظیم در جهت متحد کردن دستگاه های مختلف در شبکه ها انجام داده اند. آنها نمادی از دورانی نو هستند، که آمده اند تا بمانند.

دستیار هوشمند

شما نمیتوانید یک سخنران هوشمند بدون دستیار راهنمای دیجیتال آن داشته باشید. ما قبلا "دستیار هوشمند” را در فرم های «سیری» (دستیاری هوشمند در سیستم IOS برای پاسخ دادن به سوالات)، «کورتانا» و «الکسا» داشتیم، اما امسال، این سه تا (و تعدادی دیگر)، جهشی قابل توجه داشته اند. اکنون تکنولوژی تشخیص صدا به سطوح بسیار بالایی رسیده، و در آن خطاها به میزان حدود ۵/۱ درصد کاهش یافته است. که این با میزان خطای آوا نویس انسان مطابقت دارد. در راس آن، دستیاران هوشمند و پسرعموی نزدیک آنها، ربات سخنگو، در قالب برنامه های بسیار زیاد و متنوعی ظاهر می شوند. و اکنون حتی بیشتر از قبل توسط برندهای مختلف به عنوان ابزار ارتباطی استفاده می شوند.

بلاک چین

که فکر کنم نیازی به توضیح نداشته باشد، چون اگر شما خبرهای روز تکنولوژی را دنبال می کنید، بخصوص از این نت نوشت، حتما تا به اکنون با آن به طور کامل آشنا هستید. و اگر این واژه برای شما تازگی دارد، بهتر است همینجا، در همین سایت لنگر انداخته، تا از آخرین اخبار بلاک چین و ارزهای الکترونیک، آگاهی یابید.

امنیت

امنیت یک مقوله بزرگ در عرصه فناوریست، از دوربین های هوشمند برای مراقبت از خانه، تا فایروال های پیشرفته و اقدامات حفاظتی طراحی شده برای حفظ امنیت داده ها و اطلاعات شرکت های بزرگ، و… را در بر می گیرد. امسال نفوذ در موسسه اکوئیفاکس (یکی از سه مؤسسه اصلی اعتبارسنجی در ایالات متحده آمریکا) باعث ترس از افشا شدن حریم خصوصی و امنیت داده های شخصی شد. حتی با وجود شرکتهای بزرگ و قابل اعتماد و همچنین محصولاتی که برای حفظ امنیت مصرف کنندگان طراحی شده اند، باز هم احتیاط در این مقوله دیده می شود. با ذخیره سازی های انبوه، داده های مصرفی بیشتر و نقاط آسیب پذیر تکنولوژیکی بیشتر، کاربران و مهندسان هر کاری که می توانند برای حفظ امنیت بیشتر، انجام می دهند.

وضوح صدا

ما بیشتر با تعاملات شنیداری و گفتاری وارد عرصه ی جدیدی از تکنولوژی می شویم تا تعاملات بصری و لمسی. اسپیکرهای هوشمند نمونه خوبی از این دسته هستند. اکنون ما شاهد جایگزین شدن هد فون های بی سیم با هد فون های مرسوم قبلی هستیم. استفاده از برنامه های محاوره ایی به جای تایپ کردن، تجربه بسیار متفاوتی برای کاربران، و شرکت ها به ارمغان آورده است. و در حال حاضراستفاده از این گزینه ها دارد بیشتر و بیشتر می شود.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

من فکر می کنم هر سال،  چیزی برای گفتن در مورد واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) وجود دارد، دو فن آوری به هم مرتبط، که به نظر نمی رسد به طور کامل کنار گذاشته شوند. در سال گذشته، Oculus Rift (آکیولیوس ریفت، یک نمایشگر سربند واقعیت مجازی) راه اندازی شد، امیدوار بود که این فناوری مورد توجه همه افراد واقع سود، اما قیمتش خیلی گران، و توجهش بیشتر به سوی افراد ثروتمند معطوف گردید. اما در سال جاری، با وجود سالها رقابت شدید و فروش ناامید کننده، به نظر می رسد پیچیدگی، قیمت و هدف گیری VR به آخر خط رسیده، و فروش آن در حال برداشتن است. اما برنامه های بیشتری از این تکنولوژی ها استفاده می کنند.

آیا شما بخشی فعال از جریان نفوذ تکنولوژی در زندگی هستید، یا هنوز خارج از گود نشسته، و منتظر دیدن چگونگی توسعه آن از این صفحه نمایش روبرویتان هستید؟ تکنولوژی هرگز در یک مکان به مدت طولانی باقی نمی ماند، از این رو تکنولوژی هایی که اینجا از آنها نام بردیم، احتمالا در سال ۲۰۱۸  جای خودشان را با تعدادی دیگر عوض خواهند کرد و چه بسا خیلی بیشتر خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید