گزارش سالانه ارتش رژیم صهیونیستی: ۲۰۱۸ سال جنگ علیه اسرائیل نیست

کدخبر: ۱۹۶۲۸۶
شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش سالانه خود را درباره پیش‌بینی‌هایش برای سال ۲۰۱۸ صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، شعبه اطلاعات نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی گزارش سالانه خود را درباره پیش‌بینی‌هایش برای سال ۲۰۱۸ صادر کرده و قرار است امروز(دوشنبه) در همایش فرماندهی کل و هفته آینده در کابینه مورد بررسی قرار گیرد.

براساس ارزیابی‌های این شعبه، "به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست که علیه اسرائیل جنگ به راه بیندازد، نه سوریه و نه حزب‌الله در شمال و نه حماس در غزه و هر کدام به دلایل خود." سوریه و حزب‌الله مشغول بازسازی نیروهایشان بعد از سال‌های طولانی جنگ داخلی هستند و حماس اولویت‌های خود را آشتی داخلی فلسطین قرار داده است. با این حال امکان وخامت اوضاع به دلیل یک حادثه حاشیه‌ای در سال آینده افزایش خواهد یافت و این حادثه ممکن است در پی کشف تونلی در غزه یا عملیات هجومی در سوریه باشد که به اسرائیل نسبت داده شود. اگر طرف دوم اکنون نسبت به واکنش هشدار می‌دهد فرصت‌های واکنش بزرگتر خواهد بود و به تبادل حملات برای چند روز و بیشتر تغییر خواهد یافت. درنتیجه اسرائیل باید با توجه کافی بزرگترین اهدافی را انتخاب کند که در سال آتی علیه آن اقدام خواهند کرد.

در این گزارش آمده است:" ۲۰۱۸ سالی است که طی آن جریان‌های اصلی در منطقه بازسازی خواهد شد. این سالی است که در آن سرنوشت نظام بشار اسد و حزب‌الله مشخص خواهد شد. سالی است که بعد از شکست داعش و امکان ظهور آن در مناطق دیگر یا ظهور یک گروه تروریستی جدید آغاز شده است. سالی که شاهد افزایش نزاع بر سر میراث محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود و سالی که بعد از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده است. اسرائیل تأثیر زیادی بر تمامی این مسائل دارد."

شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل با نگرانی به تقویت توانایی‌های لبنان و غزه نگاه و اشاره می‌کند به اینکه این امکانات احتمالا دو طرف را به تشدید مواضع بکشاند به ویژه اینکه حزب‌الله و حماس تصمیم به تقویت نیروهایشان دارند و اسرائیل نیز می‌خواهد مانع آن‌ها شود. در این مسئله که اسرائیل سازش را در این زمینه قبول کند تردید وجود دارد چراکه نگران سلاحی است که اکنون به لبنان و غزه منتقل می‌شود و در سال‌های آتی علیه اسرائیل به کار گرفته خواهد شد. احتمالا شعبه نظامی ارتش از مسئولان دولت بخواهد در ارزیابی مصونیتی را که در سال‌های اخیر درباره حملات به خاک لبنان به این کشور داده‌اند بازنگری کنند.

شعبه اطلاعات نظامی پیش‌بینی کرده که ایران به تلاش‌های خود برای تقویت نفوذش در منطقه ادامه بدهد اما احتمالا با چالش‌هایی مواجه شود از جمله اینکه روسیه به خاطر بازسازی سوریه با ایران رقابت کرده و سوریه از پرداختن بهای فعالیت‌های ایران به ویژه از جانب اسرائیل می‌ترسد.

همچنین شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل پیش بینی کرده که اسرائیل در سال ۲۰۱۸ از برتری استراتژیک برخوردار شود. در نتیجه باید تحرکات خود را نه فقط با آمریکا و روسیه بلکه با کشورهای مهم در اروپا و کشورهای سنی مهم در منطقه هماهنگ کند.

شعبه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است که این نظام‌ها در منطقه درحال حاضر با خطری مواجه نیستند اما نگرانی‌هایی درباره مصر وجود دارد که در مقابله با داعش در سینا با چالش روبروست. داعش در سینا اکنون نگاهش را به جنگ با نیروهای امنیتی مصر دوخته است اما اسرائیل بعید نمی‌داند که داعش در آینده بخواهد علیه این رژیم نیز حملاتی انجام دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید