دندان را با چه موادی پر می کنند؟

کدخبر: ۱۹۶۴۷۸
اگر دوست دارید بدانید دندانپزشکان دندان را با چه موادی پر می کنند در ادامه با مواد دندانی بیشتر آشنا شوید.

نمناک؛ استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تکیه بر مطالعات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی، آسیب شناسی و نیز بررسی خواص فیزیکی مکانیکی و شیمیایی امکان پذیر نیست.

تاریخچه استفاده از مواد دندانی به بیش از 2700 سال قبل باز می گردد و زمانی طلا برای ساخت اجزاء مصنوعی دندانی به کار رفته و طی قرن ها، توسعه و گسترش مواد دندانی با علم دندانپزشکی همراه بوده است.

اگرچه اطلاعاتی درباره مواد دندانی از متون چینی در قرن هفتم میلادی در دست است، اما اولین کتاب دندانپزشکی اروپایی که موجود است در قرن شانزدهم واولین کتاب امریکایی دراغازقرن نوزدهم نوشته شد.

بسیاری از موادی که امروزه مصرف می شود به همراه تکنیک تهیه، به کارگیری و مصرف آنها درپایان یک دوره 60ساله به جامعه دندانپزشکی معرفی شد.

گسترش روز افزون کاربرد مواد دندانی سبب شد که در اوایل قرن نوزدهم طرح استاندارد کردن مواد دندانی مورد توجه قرار گیرد و دستورالعمل های استاندارد برای هر ماده تهیه شود .

علم مواد دندانی یکی از علوم پایه در دندانپزشکی است

اگرچه شکل ابتدایی مواد دندانی از آغاز پیدایش هنر و علم دندانپزشکی وجود داشته است، اما توسعه و گسترش آن که در قرون اخیر با تکیه بر سایر علوم صورت پذیرفت، چشمگیر است.

انواع فلزات و آلیاژها، سمان ها، ترکیبات گچ و مواد قالب گیری، پلیمرها، کامپوزیت ها، انواع رزین ها، سرامیک مواد پر کننده ریشه، در دندانپزشکی استفاده می شود.

تمام مواد دندانی که در دندانپزشکی مصرف می شود از 2 دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد از یک سو با انجام آزمایشات دقیق، خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی تحت بررسی و ارزشیابی قرار می گیرد و از سوی دیگر بررسی های جامع فیزیولوژیکی و بیولوژیکی انجام می شود تا زیست سازگاری و عوارض بیولوژیک مواد تعیین شود.

اگرچه تکنیک های کاربردی دندانپزشکی کلینیکی نیز بر پایه علومی چون فیزیک، شیمی، زیست شناسی و علوم مهندسی استوار است اما استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تکیه بر مطالعات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی، آسیب شناسی و نیز بررسی خواص فیزیکی – مکانیکی و شیمیایی امکان پذیر نیست.

دوره دکترای تخصصی مواد دندانی (Dental Materials) یکی از دوره های تخصصی برای دریافت درجه دکترای تخصص (PHD) مواد دندانی است و جهت گیری صریح و مؤکد آن بر شناخت علمی – کاربردی و چگونگی ساخت و استفاده از مواد دندانی در دندانپزشکی است.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 22-19 دی ماه 1396 در مرکز همایش های برج میلاد در تهران برگزار می شود.

زمانی که دندان هایتان بصورت تکی یا چنتایی دچار سوراخ و خالی شدگی می شود شما برای بدتر نشدن اوضاع باید دندانتان را پر کنید. برای پر کردن دندان ، دندان پزشک ها از مواد پرکننده دندان به نام آمالگام استفاده میکنند .

چرا بعضی از پرکردگی ها می شکنند و یا خالی می شوند؟

دندانی که ترمیم می گردد مسلماً مثل حالت اولی که سالم و دست نخورده و بدون پوسیدگی بوده مقاومت ندارد و همانند چینی بند زده شده است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. ضمناً به دلیل اینکه آمالگام به دندان نمی چسبند نیاز به حفره گیردار دارد. رعایت بهداشت دهان ودندان و دستوراتی که دندانپزشک می دهداز موارد شکست می کاهد. عدم رعایت موازین بهداشتی و توصیه های مراقبتی باعث عود پوسیدگی در نسج دندانی باقیمانده می شود. علاوه بر این فشارهای زیاد سیستم جونده، رفتن یک جسم سخت مثل سنگ روی پرکردگی به هنگام غذا خوردن و ضعیف بودن دیواره های حفره سبب ساز می باشند. مقدار نسج باقیمانده، وسعت و عمق حفره، محل آن و دندان درگیر نیز از مواردی هستند که در دوام و عمر دندان ترمیم شده دخالت دارند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید