جرقه‌ای که با اعتراض سلبریتی‌ها زده شد

کدخبر: ۱۹۶۴۸۴
خبرآنلاین: هنرمندان در سال‌های اخیر نقش پررنگی در ایجاد جریان‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند، یکی از مهمترین نمودهای آن انتخابات ریاست جمهوری بود و از نمونه‌های متاخر واکنش به تصمیمات دولت در شبکه‌های اجتماعی، جرقه‌ای که انعکاس گسترده‌ای یافت.
جرقه‌ای که با اعتراض سلبریتی‌ها زده شد

مهدی درستی: حدود یک ماه پیش بود که افزایش عوارض خروج از کشور و قیمت نان واکنش‌هایی را در جامعه به همراه داشت، در این میان برداشتی که از اعتراض تعدادی از هنرمندان نسبت به این افزایش ها صورت گرفت پشیمانی از  رای دادن به رییس جمهور در انتخابات بود؛ نکته ای که از سوی اغلب این هنرمندان معترض رد شد اما این تکذیب ها چندان خوشایند رسانه هایی که بر طبل پشیمانی هنرمندان می کوبیدند خوش نیامد و پژواک نیافت.

نقش هنرمندان و به طور مشخص چهره های سرشناس و سلبریتی ها در جریان فعالیت های سیاسی و اجتماعی در سال های اخیر بسیار پررنگ تر از گذشته شده است. زمانی اهمیت این فعالیت ها بیشتر می شود که بستر بروز و ظهور آن رسانه های بسیار پربازدید اجتماعی باشند. در همین فضاست که تک جمله ای از یک هنرمند می تواند تا مدت ها موضوع بحث محافل مختلف باشد، سر از تلویزیون و اخبار دربیاورد یا در روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری ها بارها و بارها و از منظر هر رسانه خاص، تحلیل و بازنشر شود.

شاید همین باعث شد با وجود تعداد کم هنرمندانی که به وضعیت موجود تصمیم گیری در مورد قیمت ها واکنش نشان دادند بسیار گسترده پخش شود و مورد توجه افراد و رسانه ها قرار بگیرد و اعتراض چند جمله ای سر از بخش های خبری، مصاحبه ها و خبرگزاری در بیاورد.

مهدی فخیم‌زاده، باران کوثری، نوید محمدزاده، مهدی پاکدل و رضا صادقی از جمله هنرمندانی بودند که در زمان انتخابات حمایت جدی از حسن روحانی داشتند و در ماه گذشته به برخی تصمیمات دولت انتقاد داشتند که این انتقادها از سوی برخی رسانه ها تعبیر به پشیمانی شد.

در ادامه مروری بر اظهارات این هنرمندان و واکنش هایی که به همراه داشت صورت می‌گیرد.

پشیمانی هنرمند همیشه همراه رییس جمهور

مهدی فخیم‌زاده از هنرمندان نزدیک به حسن روحانی بود که فعالیت تبلیغاتی گسترده ای در انتخابات دوره گذشته برای او داشته است و حتی در برخی از سفرهای انتخاباتی به عنوان حامی روحانی را همراه می کرد.

 

او با انتشار عکسی از یکی از همین سفرهای استانی در اینستاگرام ضمن ابراز پشیمانی از فعالیت های گذشته خود نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری، مشهد. همراه تعدادی از سینماگران مثل کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودی، سعید سهیلی به مشهد رفته بودیم تا در مراسم سخنرانی آقای روحانی حضور داشته باشیم و برای ایشان تبلیغ کنیم. راستش را بخواهید الان پشیمان هستم.»

انعکاس اعتراض باران کوثری به افزایش عوارض خروج در 20:30

باران کوثری یکی از هنرمندانی است که همیشه واکنش های متعددی به جریانات سیاسی و اجتماعی ایران در صفحه خود در اینستاگرام داشته است، صفحه‌ای که انتسابش به کوثری اوایل از سوی این بازیگر تکذیب می‌شد و اما در اکثر مواقع واکنش های به روز این بازیگر به مسایل مختلف جامعه در آن منتشر و در جامعه بازنشر می شد.

مسئله افزایش عوارض خروج از کشور هم در ماه گذشته با واکنشی از سوی این بازیگر همراه شد و اظهارنظر باران کوثری درباره این موضوع در اینستاگرام بازخورد بسیار گسترده‌ای نسبت به اظهارنظر مستقیم او در جامعه داشت، به حدی که بخش خبری 20:30  که به دنبال القای پیشمانی حامیان حسن روحانی از رای خود به جامعه بود، در گزارشی این پست اینستاگرامی او را نشانگر پشیمانی‌اش دانست.

این بازیگر شش روز بعد در پستی دیگر در اینستاگرام اعلام کرد که از رای خود پشیمان نیست، کوثری در این باره نوشت: «من با صراحت دولتی که به آن رای داده ام را نقد می کنم و این به معنای پشیمانی از رای نیست، من مطالباتم را تکرار می کنم.»

او در تکمیل این موضع گیری اینطور توضیح داد: «من، باران کوثری، هیچ‌کجا از رای‌ که به حسن روحانی دادم ابراز پشیمانی نکردم. من رای دادم که فرصت نقد و تکرار مطالباتم رو داشته باشم. طبیعتا من هم مثل هر کس دیگه‌ای بر اساس خواسته‌ها و نیازهای خودم و توصیه‌ کسانی که قبولشون دارم کاندیدای موردنظرم رو انتخاب می‌کنم و این نه خودخواهی است نه به فکر مردم نبودن، این یعنی رییس جمهور بر اساس نیاز اکثریت انتخاب شود، اگر کاندیدای موردنظر شما انتخاب نشده یعنی خواسته‌هایتان در اولویت اکثریت نیست.

مطمئنم نقد امثال من به این دولت اگر بیشتر از بقیه نباشد کمتر نیست، فکر می‌کنم از همین صفحه‌ اینستاگرام هم این مشخص است. خیلی متاسفم که روند کند تحقق وعده‌های دولت این‌طور بهانه به دست صفحه‌ها و آدم‌های تندرویی داده که ما را سیبل خالی کردن خشمشان از شکست در انتخابات کرده‌اند اما من از رای‌ام پشیمان نیستم، تکرار می‌کنم رای ندادن در انتخابات ریاست جمهوری جز گزینه‌های من نیست و در بین نامزدهای انتخابات ۱۳۹۶ حسن روحانی همچنان انتخاب من و نقد دولتی که به آن رای دادم حق طبیعی من است.»

 

کوثری از جمله هنرمندان فعال در زمینه تبلیغات برای حسن روحانی در دو دوره انتخابات گذشته بود و در همایش‌هایی که طرفداران او حضور جدی و موثری داشت.

وقتی عوارض خروج صدای بازیگر سرشناس را در می‌آورد

نوید محمدزاده بازیگر سینما و تلویزیون هم از جمله سینماگران حامی حسن روحانی در دوران انتخابات بود که با اتکا به افزایش عوارض خروج در بودجه سال 97 پستی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

 

او با انتقاد از این افزایش قیمت انتقاد کرده و با کنایه نوشته بود: «خب خداروشکر که بودجه سال 97 هم داره تامین میشه.»

محمدزاده همچنین بیان کرده بود: «عوارض نوشته می شود شما بخوانید جریمه.»

دفاع از شرافت مردم ایران

مهدی پاکدل دیگر هنرمندی حامی رییس جمهور دولت دوازهم در دوان انتخابات بود، او رویکرد متفاوت تری نسبت به سایر هنرمندان داشت و به صورت غیرمستقیم و با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور انتقادات خود از دولت فعلی را مطرح کرد.

این بازیگر با انتقاد از اینکه این موج انتقادات تنها چند روز جریان دارد و پس از آن همه مسایل برایمان یکنواخت می شود، نوشت: «آقا پیشنهاد میکنم براى سفرهاى داخلى هم عوارض بگیرین. البته اونایى که با هواپیما سفر میکنند. اونایى که با ماشین میرن رو که میگیرین. شما دقت کن ببین این عکس رو هفته پیش از سفرى که داشتم از پنجره هواپیما از ناحیه خرم آباد گرفتم. خیلى منظره قشنگیه. خوب نباید بابت دیدن و ثبت کردن این تصویر عوارض بدم.

زیادم ناراحت نباشید. با این موضوع عوارض هم یک هفته دور هم شادیم و جوک میسازیم و بعدش یادمون میره اصل موضوع چى بود ولى پول را مثل بچه آدم میدیم. مثل هزارتا موضوع دیگه. بنزین، مسکن، دارو و...

دوستان عزیز این مردم خیلى بیشتر از اینا شریف اند. هر چقدر شما وقیحید این مردم شریف اند و با سیلى صورت خودشونو سرخ نگه میدارن.

پس زودتر نرخ عوارض سفرهاى داخلى هم اعلام کنید. زیاد بود چشممون کور پیاده میریم، براى سلامتى مون بهتره. والا.»

پشیمانی خواننده پاپ: از حال و روز ما خبر ندارید آقای رییس جمهور

رضا صادقی خواننده سرشناس پاپ، از جمله هنرمندان حوزه موسیقی بود که به صورت مستقیم و جدی با اشاره به گرانی ها و وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان از رای خود به حسن روحای ابراز پشیمانی کرد. او از این مسئله گلایه مند بود که رییس جمهور خبری از حال و روز مردم ندارد.

این خواننده در استوری اینستاگرام خود پستی را با این مضمون به اشتراک گذاشت: «سلام آقای رییس جمهور، رای دادیم، حمایت کردیم، توهین شنیدیم و تهمت شنیدیم.

حرف من عوارضی قیمتش،نون و قیمتش، زلزله زده و محرومیتش،گرونی و مصیبتش،حتی نان و ترس نداشتنش نیست.درد اینجاست که انگار از حال و روزمان خبر ندارید.

چشم یاری داشتیم، حیف، خودمان به داد خودمان برسیم. خداحافظ آقای رییس جمهور.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید