ردپای طراحان استعفای روحانی در مشهد

کدخبر: ۱۹۶۸۱۱
روزنامه آرمان: «روحانی استعفا بدهد» این موضوع چند روز پیش به یکباره در فضای مجازی پررنگ شد؛ کمی بعد چنین عنوان کردند که درخواست استعفای روحانی در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق(ع) به نام درخواست تعدادی از دانشجویان منتشر شده است. چنین اخباری در فضایی که برخی از اقشار کشور با حضور در خیابان‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اعتراض می‌کنند چندان غیرطبیعی نبود اما از همان ابتدا مشخص بود که سازماندهی ویژه‌ای در مورد چنین درخواست‌هایی وجود دارد که به نام تعدادی از دانشجویان منتشر می‌شود.
ردپای طراحان استعفای روحانی در مشهد

زمان درخواست استعفا از رئیس جمهور هم قابل تامل بود یعنی در بحبوحه اعتراضات مردم به گرانی و وضعیت اقتصادی است که گروهی خواهان استعفای روحانی می‌شوند و از آن جالب‌تر آنکه اعتراضات از مشهد آغاز شد یعنی شهری که از بارها انتقاداتی روانه رئیس‌جمهور و اعضای دولت شده است.

موضوع زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آخر هفته با اظهارات خود درصدد شناسایی افراد و جریان پشت پرده استعفای رئیس‌جمهور بر می‌آید. محمود واعظی درباره بیانیه برخی از دانشجویان دانشگاه‌ها مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام و انتشار آن در برخی از سایت‌های منتقد دولت،‌ گفت: «من چنین چیزی را نشنیده‌ام. کسانی که اینگونه اظهارنظر می‌کنند باید جای پایشان را در شروع حرکات اخیر در مشهد هم ببینید.»

پیوند جلیلی و علم الهدی

واعظی اشاره به مشهد دارد؛ شهری که منتقدان دولت در آن شناخته شده تر هستند و مشخص است اصولگرایان آن به چه شخصیت‌های سیاسی نزدیک هستند. اصولگرایانی که در سال 84 با توصیه آیت‌ا... علم الهدی به احمدی‌نژاد رأی دادند و پس از کاسته شدن از اعتبار او به سبب رفتارها و گفتارهایش به سمت سعید جلیلی آمدند. علم الهدی هم آغوش خود را در حمایت از جلیلی گشود و بارها از او تمجید کرد.

جنس انتقادات امام جمعه مشهد و جلیلی از دولت هم اشتراکات زیادی با هم دارد. پس بیراه نیست که او را نزدیک سیاسی علم الهدی نامید. از سوی دیگر طیفی از دانشجویان دانشگاه امام صادق از جلیلی حمایت می‌کردند و پر بیراه نیست که سلوک سیاسی خود را هم‌راستا با او که خود الگو گیرنده از علم الهدی است تنظیم کنند.

بنابراین باید گمانه هدایت نگارش بیانیه درخواست استعفای روحانی و برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری را جدی تلقی کرد. اگرچه رأی‌دهندگان به روحانی بسیار بیشتر از حامیان جلیلی هستند که در دام «ما پشیمانیم» گرفتار نشدند اما با فرض استعفای روحانی، واضح است که جلیلی کاندیدا خواهد شد و با استناد به آنچه در نامه‌ای که به نام دانشجویان در نقد دولت روحانی منتشر شد خود را بهترین گزینه برای ورود به پاستور معرفی خواهد کرد و خیالش از حمایت علم الهدی و طیف سیاسی منتسب به او که بخش اعظمش ازجبهه‌پایداری‌ هستند راحت خواهد بود.

مهم‌تر از این موارد باید در نظر داشت که جلیلی یکی از معتقدان به دولت در سایه است چنان‌که چندی پیش و به نوشته ایلنا، با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی گفته بود:«اگر مسئولیت نداریم قرار نیست در نقش اپوزیسیون نظام حاضر شویم. انقلابی‌گری به معنای کمک به دولت برای رفع مشکلات در هر دوره از زمانی است که مسئولیت اداره کشور بر عهده ما نیست». اما او به این سوال پاسخ نداد که چرا در طی حدود 5 سال دولت روحانی برای کمک به آن پیشقدم نشد و ترجیح داد بیش از همه در جمع‌های سیاسی دلواپسان به سخنرانی و انتقاد از دولت بپردازد؟

علم الهدی و دانشگاه امام صادق

البته تاثیرگذاری علم الهدی بر دانشگاه امام صادق محدود به حضور جلیلی در این دانشگاه نیست. امام جمعه مشهد چندی پیش در گفت‌وگویی از نقش خود در تصمیمات دانشگاه امام صادق روایت کرد:«دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکتر‌بشیریه را اخراج کرد و چون او اهل همدان بود خواست به دانشگاه همدان برود. نگذاشتیم ایشان به همدان برود و او را به دانشگاه امام‌صادق(ع) آوردیم. با این عنوان آوردیم که بشیریه که الان در اندیشه سیاسی نفر اول کشور است از دست نرود.

درس بچه‌های لیسانس را که هنوز پایه‌شان ضعیف است به او ندادیم که بچه‌ها تحت تلقینات او قرار بگیرند، بلکه در مقطع دکترا برایش درس گذاشته بودیم.ما دکترای فرهنگ و ارتباطات را در حالی در دانشگاه امام‌صادق(ع) برقرار کردیم که هنوز این رشته در کشور و حتی در منطقه نبود. رشته فرهنگ و ارتباطات فقط در ایتالیا و برخی کشورهای اروپایی ارائه می‌شد. رئیس شورای برنامه‌ریزی دکتر حدادعادل شد.» زمانی که همسر آیت ا... علم الهدی درگذشت مراسم ایشان را هم در دانشگاه امام صادق برگزار کردند.

ابهامات یک درخواست!

البته نمی‌توان به‌طور یقین نامه استعفای روحانی را مرتبط با منویات این دو دانست چرا که امضاکنندگان این نامه مشخص نیستند و نامی از آنها در زیر این نامه نیامده است اما هرچند نمی‌توان از تحرکات مشهد علیه دولت به‌راحتی عبور کرد چه آنکه اعتراض‌ها از این شهر آغاز شد و درخواست استعفای روحانی هم در سایت دانشگاهی منتشر گردید که اعضای اصلی آن با مشهد ارتباط نزدیکی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید