ترکیه فوریه میزبان نشست وزارتی درباره سوریه است

کدخبر: ۱۹۶۸۵۱
رهبران ترکیه و فرانسه از برگزاری نشستی وزارتی در ترکیه درباره مساله سوریه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی در دیدار روز جمعه خود اعلام کردند تصمیم دارند با هدف رسیدن به راهکاری سیاسی درباره سوریه نشستی را در سطح وزیران خارجه کشورهای غربی و کشورهای خاورمیانه در ترکیه برگزار کنند.

این نشست قرار است ماه فوریه آتی برگزار شود.

ماکرون در پایان دیدارش با اردوغان در پاریس گفت: ترکیه تصمیم گرفته این نشست را ماه فوریه برگزار کند.

وی گفت: دیدگاه‌های ترکیه و فرانسه و منافع استراتژیک دو کشور به یکدیگر نزدیک شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری یکدیگر به راهکاری مفید و دائم درباره بحران سوریه دست یابیم.

اردوغان نیز به نوبه خود با لحنی هشدارآمیز گفت: پس از این نشست خواهیم دید که آیا امکان پیشروی در پرونده سوریه وجود دارد یا خیر.

ماکرون که به تقویت نقش فرانسه در پرونده سوریه تمایل دارد گفت، معتقد است دو نشست آستانه و سوچی به خاطر مواضع ایران و روسیه به انحراف کشیده شده است.

وی مدعی شد: ایران و روسیه تلاش می‌کنند نفوذشان را تقویت کنند و به جای کمک به ایجاد ثبات در وضعیت فعلی سوریه برای تسویه حساب‌های خود تلاش می‌کنند.

اردوغان نیز اعلام کرد: آستانه و سوچی نه تنها جایگزین نشست‌های ژنو نیستند بلکه مکملی برای مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل به شمار می‌روند.

اردوغان همچنین از ائتلاف تحت امر آمریکا که فرانسه نیز یکی از اعضای آن است خواست تا حمایت از کردهای سوریه را که آنکارا آن‌ها را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" می‌داند متوقف کند.

کشورهای ذی‌ربط در پرونده سوریه که قرار است وزرای خارجه‌شان ماه فوریه در ترکیه با یکدیگر دیدار کنند شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، ترکیه، عربستان، امارات، اردن، قطر و اتحادیه اروپا هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید