تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در هندوراس

کدخبر: ۱۹۶۹۷۶
هزاران شهروند هندوراسی به رهبری اپوزیسیون، تظاهراتی را در اعتراض به انتخاب مجدد خوآن اورلاندو هرناندز در انتخابات ریاست جمهوری که به گفته آنها در آن تقلب شده، برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سالوادور ناسرالا، رهبر اپوزیسیون هندوراس به حامیانش که شعار "خوآن برو" سر می‌دادند، گفت: تا زمانی که هرناندز نرود، ما به کارمان ادامه می‌دهیم.

این اولین مورد از اعترضات در "سن پدرو سولا"، دومین شهر بزرگ این کشور از زمان انتخابات ۲۶ نوامبر بود و این نامزد بازنده یکبار دیگر از سازمان کشورهای آمریکایی و کشورهایی که پیروزی هرناندز را به رسمیت شناختند خواست تا به صدای معترضان گوش فرا دهند چرا که آنها با یک "دولت غیر قانونی" مخالفند.

طبق اعلام رسمی، هرناندز ۴۲.۹۵ درصد و ناسرالا ۴۱.۴۲ درصد رای به دست آورد. با این وجود ناظران سازمان کشورهای آمریکایی خواستار تکرار رای‌گیری شدند و تاکید دارند آمار رسمی از شمارش آراء "اختلاف آماری شدیدی" نشان می‌دهد. پیشتازی اولیه ناسرالا در شمارش آراء به صورت ناگهانی برای یک روز متوقف شد و پس از آن شمارش از سر گرفته شد.    

هرناندز تخلف در انتخابات را نمی‌پذیرد و از مردم هندوراس خواسته تا پیروزی او را بپذیرند.

برخی کشورها شامل ایالات متحده آمریکا پیروزی او را به رسمیت شناختند. اعتراضات خیابانی در هندوراس در ماه گذشته دست‌کم ۱۷ کشته بر جای گذاشت اما اعترضات شنبه تلفاتی را در پی نداشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید