مناقشه بر سر جدول زمانی اعلام شده درباره انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

کدخبر: ۱۹۷۳۱۳
مهلت زمانی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر بحث و مناقشه سیاسی را به دنبال داشت و آن در پی اعلام جدول زمانی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی هیئت ملی انتخابات بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رای‌گیری درباره انتخاب ریاست‌جمهوری مصر برای چهار سال آینده در ماه مارس انجام می‌شود در حالی که ۹ روز مقابل تمایل دارندگان به نامزدی فرصت است تا مدارک لازم را ارائه کنند.

سیاستمداران مصری معتقدند، جدول زمانی اعلام شده دچار ضیق وقت است.

خالد داوود، رئیس حزب الدستور اعلام کرد، جدول زمانی مشخص شده ۹ روز را مقابل اعلام نامزدی باز می‌کند که اصلا کافی نیست.

وی به شبکه الحره اظهار داشت، محدودیت زمانی و نشانه‌های محدودیت آزادی بیان در کشور مشهود است و رسانه‌های دولتی حملاتی را علیه تمامی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به غیر از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر انجام می‌دهند.

تاکنون غیر از خالد علی، وکیل مصری کس دیگری برای انتخابات آینده اعلام نامزدی نکرده است. سیسی نیز هنوز به رغم اشاره‌هایی به این مساله تمایلش را برای کاندیداتوری علنی نکرده است.

لاشین ابراهیم، رئیس کمیته ملی انتخابات مصر گفت: دوره ثبت‌نام نامزدها از ۲۰ تا ۲۹ ژانویه خواهد بود و لیست نهایی نامزدها ۲۴ فوریه اعلام می‌شود. آغاز انتخابات در خارج از کشور روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مارس و در داخل روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مارس خواهد بود. رأی‌گیری نیز ۲۹ مارس به پایان می‌رسد.

براساس جدول زمانی، بررسی شکایت‌ها نیز روزهای هفتم و هشتم فوریه خواهد بود.

همچنین طبق جدول زمانی، در صورت برگزاری مجدد انتخابات، رأی‌گیری در خارج روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ آوریل و در داخل روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آوریل خواهد بود. اول مه نیز نام رئیس‌جمهور منتخب اعلام می‌شود.

عبدالفتاح سیسی که دوره‌اش ژوئن به پایان می‌رسد تاکنون موضع خود را درباره نامزدی در انتخابات اعلام نکرده اما با توجه به اینکه رقیب جدی برای وی وجود ندارد احتمالا این بار نیز پیروز شود.

به رغم اینکه مصر با اوضاع اقتصادی وخیمی روبروست اما بسیاری از مصری‌ها ماندن سیسی را عاملی برای ثبات کشور می‌دانند.

احمد شفیق، نخست‌وزیر اسبق مصر روز یکشنبه اعلام کرده بود که در انتخابات نامزد نخواهد شد. او یکی از قوی‌ترین سیاستمدارانی است که در صورت مشارکت رقیب جدی برای سیسی محسوب می‌شد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید