تیلرسون: حضور دیپلمات های آمریکایی در کوبا همچنان پرمخاطره است

کدخبر: ۱۹۷۳۱۶
وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در حالی اعلام کرد حضور دیپلمات های آمریکایی در کوبا همچنان پرمخاطره است که در گزارش جدید اف.بی.آی شک و تردیدهایی در مورد صحت حملات صوتی ادعایی علیه دیپلمات های آمریکایی در کوبا مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، 'رکس تیلرسون' در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرد که اگر امریکا دیپلمات هایش را به کوبا بازگرداند، دانسته این افراد را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که به دنبال چند ماه تحقیقات و چهار سفر عوامل اف.بی. آی به هاوانا، در یک گزارش اولیه از سوی اف.بی.آی عنوان شد که در این تحقیقات هیچ شواهد و مدرکی دال بر اینکه امواج صوتی به سلامت دیپلمات های امریکایی در کوبا آسیب وارد کرده، یافت نشد. با این حال اف.بی. ای در این گزارش عنوان کرد که این سازمان به تحقیقات خود مادامی که بتواند نشان دهد هیچ آسیب عمدی درکار نبوده، ادامه خواهد داد.

تیلرسون نیز در ادامه تصریح کرد، وی نسبت به پایان یافتن آنچه ' حملات از روی عمد' در کوبا توصیف کرد، متقاعد نشده است. وی از تصمیم ماه سپتامبرش (شهریور- مهر) در خروج بیشتر پرسنل دیپلماتیک امریکایی و وابستگانشان از کوبا دفاع کرد و گفت که وی در مورد این تصمیم اش تجدیدنظر نخواهد کرد مگر اینکه دولت هاوانا در مورد امنیت این دیپلمات ها اطمینان دهد.

تیلرسون خاطر نشان کرد: اگر دیپلمات ها را به کوبا بازگردانم، انها را در معرض آسیب قرار می دهم. در برابر افرادی که می خواهند مرا مجبور به این کار کنند، مقاومت می کنم. همچنان معتقدم که دولت کوبا می تواند این مسئله را پایان دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش خود تصریح کرد: واشنگتن هرگز اعلام نکرده که دولت کوبا عامل حملات صوتی مشکوک به دیپلمات های امریکایی بوده است اما تاکید کرده که دولت هاوانا باید بداند چه کسی یا کسانی عامل این حملات هستند. این در حالی است که کوبا هرگونه مداخله در این حملات صوتی و آگاهی از عوامل این حملات را رد کرده است.

موضوع حملات صوتی مشکوک به دیپلمات های امریکایی که به ادعای مقامات واشنگتن به شنوایی و اعصاب آنها آسیب وارد کرده، موجب تشدید تنش ها میان آمریکا و کوبا شده است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اجرای تدابیر اتخاذ شده در دولت اوباما در مورد بهبود روابط با کوبا را متوقف کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید