دلیل و عوارض خشکی دهان چیست؟

کدخبر: ۱۹۷۳۵۵
حتی خشک شدن حفرۀ دهان ممکن است دلایل ساده تری مانند مصرف ناکافی نوشیدنی ها، تنفس از دهان، اضطراب، استرس... و در نهایت افزایش سن که یکی از عوامل شدت خشکی دهان است، داشته باشد.

نمناک؛ مقدار ناکافی بزاق نقش بسیار مهمی در ایجاد احساس خشکی دهان دارد. این خشکی دهان می تواند موقتی و گاهی اوقات طولانی مدت باشد. دلایل ایجاد خشکی دهان چه می توانند باشند؟ نتایج آنها چیست؟خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومی نوعی بیماری است که در اثر کاهش ترشح بزاق ایجاد می شود.

شاید گاهی اوقات احساس کرده باشید که دهان تان به شدت خشک است. پس از تحقیقات و آزمایشات مختلف ثابت شده که عفونت، آسیب های عصبی، استفاده از داروهایی مثل داروی فشار خون بالا (کلونیدین) و داروی زخم معده، آنتی هیستامین ها، تحریک کننده ها مثل آمفتامین و داروی گوارشی مثل آتروپین و داشتن نوعی التهاب مفاصل می توانند علت خشکی دهان باشند.

دلایل خشکی دهان

کمبود بزاق دهان موجب بروز درد دهان و گردن، عفونت، اشکال در صحبت کردن و خوابیدن، پوسیدگی دندان و اشکال در بلع غذا می شود. تا موقعی که میکروارگانیسم های طبیعی محیط دهان وجود داشته باشند، باکتری که باعث خشکی دهان می شود رشد نخواهد کرد، اما در بعضی افراد برای از بین بردن باکتری های مولد خشکی دهان، بایستی آنتی بیوتیک هایی مثل مترونیدازول و کلاری ترومایسین به مدت دو هفته مصرف شوند.

اگر با مصرف این آنتی بیوتیک ها خشکی دهان برطرف نشود، بایستی تحت نظر پزشک قرص پیلوکارپین 75میلی گرمی را چهار بار در روز مصرف کرد، اما این دارو باعث افزایش تعریق، تهوع، آبریزش بینی، احساس سرما، سرگیجه و تکرر ادرار خواهد شد.

همچنین ممکن است پزشک توسط یک دستگاه الکتریکی مخصوص، باعث تحرک ترشح بزاق از غدد بزاقی موجود در دهان شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید