متن و حاشیه کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی/ از اشک های دختر تا پیام رئیس دولت اصلاحات

کدخبر: ۱۹۷۴۱۸
ایرنا: نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی دیروز درحالی در محل اجلاس سران برگزار شد که سالن مملو از جمعیت بود و جمعیت بسیاری که در بیرون از محل اجلاس منتظر ورود بودند به دلیل خیل زیاد مشتاقان، موفق به حضور در سالن نشدند.
متن و حاشیه کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی/ از اشک های دختر تا پیام رئیس دولت اصلاحات

به گزارش ایرنا، صبح دیروز ، سه شنبه 19 دی ماه نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور مقامات سیاسی و مذهبی و همچنین جمع فراوانی از مشتاقان در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

عده ای از خبرنگاران قبل از ساعت ٦صبح در محل حضور داشتند و قبل از ساعت ٨ کل صندلی های سالن در طبقات پایین و بالا مملو از جمعیت شد.

n3572344-6232555

اگرچه انتقادی به برگزارکنندگان به دلیل نبودن محلی برای خبرنگاران وارد بود اما یاسر هاشمی دبیر اجرایی نخستین کنگره بزرگداشت مقام آیت الله رفسنجانی از اصحاب رسانه بابت این ناهماهنگی ها عذرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل ازدحام غیرقابل پیش بینی جمعیت، این امکان از سوی نهادهای مربوطه فراهم نشد، افزود: لازم می‌دانم با قدردانی از حضور و پوشش گسترده رسانه‌ها در کنگره آیت‌الله هاشمی با وجود اینکه ستاد اجرایی قصوری نداشت، بابت مشکلات پیش آمده برای عکاسان، تصویربرداران و خبرنگاران رسانه‌های داخلی و‌خارجی از آنان عذرخواهی کنم.

n3572344-6232150

سالن برگزاری مراسم، دو در ورودی اصلی داشت که در مقابل یک در، محسن و مهدی هاشمی و در مقابل در دیگر فائزه هاشمی ایستاده و به مهمانان خیرمقدم می گفتند. گویی هر یک از فرزندان آیت الله برای خود کار و نقش تعریف کرده بوده اند؛ اما این میان فاطمه هاشمی کنار مادرش بانو عفت مرعشی نشسته بود و به عنوان یکی از سخنرانان روی صحنه رفت.

هاشمی از نگاه سخنرانان

سخنرانان یک به یک از شان و مقام و جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی سخن ها گفتند. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، هاشمی را شخصیتی مردم دار دانست و او را همانند امیرکبیر توصیف کرد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هم در وصف شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی به وجهه ایشان در عرصه های داخلی و خارجی اشاره کرد.

فاطمه هاشمی سومین سخنران وقتی روی سن قرار گرفت، با تمجید شخصیت پدرش و مظلومیت آن بزرگوار گفت و حضور نیافتن حسن روحانی، رییس جمهوری در این کنگره را نشانگر مظلومیت پدرش، تعبیر کرد.

n3572344-6232550

او در حالی که اشک می ریخت سخنانش را اینطور ادامه داد که پدر به ما نیکی و خدمت به جای زر، عقلانیت جای زور، تقوا جای تزویر، وفاق جای نفاق، صداقت جای ریا آموخت. 

آیت الله سید مهدی طباطبایی سخنران دیگر این مراسم بود که با قرار گرفتن در جایگاه، مهمترین خصیصه مغفول مانده آیت الله هاشمی رفسنجانی را اجتهاد عنوان کرد و با بغض گفت که آیا سزاوار بود به ایشان اینهمه تهمت و افترا؟

این استاد اخلاق که خود از قدیمی ترین شاگردان و یاران امام خمینی (ره) است، ادامه داد: او که رفت، دست کم به افکار آیت الله احترام بگذارید، به فکر مردم باشید و همیشه مردم را بخواهید.

n3572344-6232169

یادگار امام راحل (ره) اما در سخنانی، آیت الله هاشمی را همچون پدری مهربان برای خود توصیف کرد و گفت که با او رابطه بسیار صمیمی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان اینکه هاشمی همیشه امیدوار بود، منشاء امید ایشان را درست دانستن وعده الهی، اطمینان به مردم و درست دانستن راه و روشی که می رفت، عنوان کرد.

توییت روحانی و پیام رییس دولت اصلاحات

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری هم دیروز در توییتی در باره آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «او معیار و عیار سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری بود؛ به کشورش عشق می‌ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران بود. نامش بلند و یادش گرامی.»

رییس دولت اصلاحات نیز در یک پیام طولانی از آیت الله هاشمی به عنوان انسانی «بافضیلت و فاضل» یاد کرد که « اسلام را از صمیم جان می خواست و در همان حال ایران را می شناخت و خواستار ایران سربلند و آزاد مستقل و آزاد پیشرفته بود... اسلامگرایی او به هیچ وجه منافاتی با ایرانخواهی او نداشت.»

وی در این پیام تصریح کرده است: «... هاشمی خواستار حاکمیت اسلام بود و در عرصه حیات اجتماعی به اسلامی باور داشت که با حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و آزادی های سیاسی و محکم کردن بنیه اقتصادی و مادی و فرهنگی کشور سازگار بلکه مؤید آنهاست و نیز دلباخته عدالت بود... هنوز شیرینی مباحث او در باب عدالت اجتماعی در خطبه های نمازجمعه در حساسترین لحظاتی که بر کشور و مردم می گذشت از ذائقه وجدان عمومی نگذشته و زدوده نشده است. هاشمی در مهم ترین و خطیرترین گذرگاه های تاریخی پس از انقلاب فرد مورد اعتماد امام و مردم و گره گشا بود....اینک ماییم و ایران و انقلاب بدون هاشمی عزیز، و باید در جهت حفظ نظام در عین اصلاح امور به سوی بهبود مدیریت ها و تأمین نیازهای آن و استیفای حقوق ملت و رفع و دفع خطرات و تهدیدهای فراوان که از بیرون و درون متوجه انقلاب و کشور است بکوشیم و میراث گرانبهای انقلاب یعنی جمهوری اسلامی را پاس بداریم و از روح بلند هاشمی و ارواح قهرمانان و شهیدان برای انجام این رسالت بزرگ مدد بجوییم.»

n3572344-6232170

کنگره ای با خیل مشتاقان مردمی

امروز به مناسبت یکمین سالروز رحلت یار دیرین امام و رهبری نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد و در این میان، نقش رسانه ها در پوشش رسانه ای این کنگره در نوع خود قابل توجه بود چون به طور متوسط از هر رسانه چندین خبرنگار و عکاس حضور داشتند.

این کنگره درحالی برگزار شد که خیل مشتاقان به دلیل نداشتن کارت دعوت، موفق به شرکت در کنگره نشدند و در پشت درهای سالن اجلاس سران، ماندند.

مسئولان برگزاری این مراسم خطاب به علاقه مندان آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کردند که ورود به نخستین کنگره بزرگداشت تنها برای دارندگان کارت دعوت امکان پذیر است و دوستداران آیت الله می توانند در مراسم عمومی سالگرد ارتحال که روز پنجشنبه 21 دی ماه از ساعت 10 صبح در مدرسه عالی شهید مطهری (واقع در میدان بهارستان تهران) برگزار می شود، حضور پیدا کنند.

n3572344-6232156

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز ، 19 دی ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی دیگر از مقامات و مسئولان کشوری و لشگری گشایش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید